Publicerat December 25, 201213 yr Funderar ju på att köpa nytt vapen o såg att Blaser har pipor i 8,5x63Reb. Nu hittar jag inte så mycket info om denna kaliber så jag är tacksam för all info ni kan ge mig. Jag ska ha den till jakt på högvilt, gris och älg, ska även ha en 6,5x55 pipa till Rå och småvilt men framför allt till övning. Jag mailade Åke på Norma nyss så får vi se vad jag får för svar. Jag hittade en bild på Werner Rebs hemsida på en Norma ask men det finns inget på deras hemsida. Ska ge mig på o leta laddverktyg nu istället, vet att RCBS har men jag vill i så fall ha Redding. //
Publicerat December 25, 201213 yr Har också glott en del på den patronen efter länk från Per Gustafsson Den här har du nog redan sett: http://www.werner-re...0680/40689.html Patronen finns med i Quickload och ser ut så här:
Publicerat December 25, 201213 yr Författare Oja, har skickad den till min far för översättning Vore kul om någon här har laddat den eller i vart falla skjutit med den. Verkar vara en hel nice patron. //
Publicerat December 26, 201213 yr Jag var inne på 8,5x63 Reb när jag köpte R8an Men så vart det att jag nöjde mig med 8x57JS och det funkar det med Här har du en liten tabell där dom jämför denna mot några andra patroner. Hurvida uppgifterna stämmer kan jag inte svara på men gör dom det så är det en synnerligen potent kaliber Lycka till med planerna! Mvh:Per
Publicerat December 26, 201213 yr Författare Tack för bilden Per. Jag har läst om dina funderingar. Av vilken/vilka anledningar blev det inte 8,5x63an? Enligt din bild så är den otroligt potent, frågan är om man inte där jämför handladdade patroner och fabriks laddat, men det spelar ingen roll eftersom jag laddar själv. Pipan ska kapas, eftersom den är 65cm i original utförande. jaha hur förvirrande kan detta bli nu då..... Kikar man på blasers hemsida så har de pipor i 8,5x63 Reb OCH .338 Blaser magnum. Jag fick för mig en stund att det var samma kaliber men tji fick jag.. Letar vidare. //
Publicerat December 26, 201213 yr jaha hur förvirrande kan detta bli nu då..... Kikar man på blasers hemsida så har de pipor i 8,5x63 Reb OCH .338 Blaser magnum. Jag fick för mig en stund att det var samma kaliber men tji fick jag.. Men hallå 8,5x63 är i princip en 338-06 (AI) 338 Blaser Magnum är i princip en 330 Dakota vilken är marginellt kraftigare än en 338 Win Mag 8,5x63 levereras med 65 cm pipa som du skriver och precis som du är inne på så är det ju vettigt att korta ner den lite. 338 Blaser Magnum å andra sidan trivs utmärkt med just 65 cm pipa Har själv kollat in dessa patroner men efter att ha känt på en R8 Attaché med 65 cm lång 300 Win Mag-pipa på JG så fick jag kalla fötter. En sån pipa blir plötsligt väldigt mycket längre än de två jag haft till min vilka varit 52 och 58 cm. Kanske mest en psykologisk grej egentligen, men jag tyckte allt att min 52 cm pipa var väldigt smidig i vakkojan sist. Ska bli intressant att se hur det blir med 58 cm pipa nu. Som jag ser det är ett problem med 8,5x63 och ffa 338 Blaser Magnum tillgängligheten på laddverktyg och hylsor, vilket också återspeglar sig i priset förstås. Kanske inte spelar så stor roll när man ändå lägger så mycket pengar på en bössa, men plötsligt blir 8x57, 9,3x62 och t.o.m. 338 Win Mag vettigt prissatta
Publicerat December 26, 201213 yr Den där tabellen Per la upp, nån som kan se den i telefonen? 8x68s är m väl ett passande anternativ?http://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/8x68S/ Fina linjer, inget fult gammalt magnumbälte och så är den riktigt potent.
Publicerat December 26, 201213 yr Författare Men hallå 8,5x63 är i princip en 338-06 (AI) 338 Blaser Magnum är i princip en 330 Dakota vilken är marginellt kraftigare än en 338 Win Mag 8,5x63 levereras med 65 cm pipa som du skriver och precis som du är inne på så är det ju vettigt att korta ner den lite. 338 Blaser Magnum å andra sidan trivs utmärkt med just 65 cm pipa Har själv kollat in dessa patroner men efter att ha känt på en R8 Attaché med 65 cm lång 300 Win Mag-pipa på JG så fick jag kalla fötter. En sån pipa blir plötsligt väldigt mycket längre än de två jag haft till min vilka varit 52 och 58 cm. Kanske mest en psykologisk grej egentligen, men jag tyckte allt att min 52 cm pipa var väldigt smidig i vakkojan sist. Ska bli intressant att se hur det blir med 58 cm pipa nu. Som jag ser det är ett problem med 8,5x63 och ffa 338 Blaser Magnum tillgängligheten på laddverktyg och hylsor, vilket också återspeglar sig i priset förstås. Kanske inte spelar så stor roll när man ändå lägger så mycket pengar på en bössa, men plötsligt blir 8x57, 9,3x62 och t.o.m. 338 Win Mag vettigt prissatta Efter o ha pratat med Robban the man ett par timmar så är jag med inne på att varför krångla till det... 8,5x63 Reb verkar vara en kanon kaliber men skilnaden mot annat är inte enorm (vilket det ju sällan är ) så varför inte göra det enkelt för sig o köpa en mera normal/vanlig kaliber. Lång pipa är inte ett alternativ.. //
Publicerat December 26, 201213 yr Tack för bilden Per. Jag har läst om dina funderingar. Av vilken/vilka anledningar blev det inte 8,5x63an? Enligt din bild så är den otroligt potent, frågan är om man inte där jämför handladdade patroner och fabriks laddat, men det spelar ingen roll eftersom jag laddar själv. Pipan ska kapas, eftersom den är 65cm i original utförande. jaha hur förvirrande kan detta bli nu då..... Kikar man på blasers hemsida så har de pipor i 8,5x63 Reb OCH .338 Blaser magnum. Jag fick för mig en stund att det var samma kaliber men tji fick jag.. Letar vidare. // Största anledningen var att jag ville ha en kortare pipa. 65cm blir rätt klumpigt på ett hundförarvapen. Sedan så fanns det inte några pipor hemma i Sverige enligt torsbo och jag hade inte lust att vänta. Hade den funnits i 58cm o hemma så hade jag nog valt den Vi får se i framtiden när jag fått hem min 280 AI pipa. Då kanske jag tycker att 8,5x63 är ett bättre kompliment än 8x57 Men just nu så gillar jag 8x57 starkt Sköt btw en skaplig dov med den idag
Publicerat December 26, 201213 yr Författare Största anledningen var att jag ville ha en kortare pipa. 65cm blir rätt klumpigt på ett hundförarvapen. Sedan så fanns det inte några pipor hemma i Sverige enligt torsbo och jag hade inte lust att vänta. Hade den funnits i 58cm o hemma så hade jag nog valt den Vi får se i framtiden när jag fått hem min 280 AI pipa. Då kanske jag tycker att 8,5x63 är ett bättre kompliment än 8x57 Men just nu så gillar jag 8x57 starkt Sköt btw en skaplig dov med den idag Grattis till Doven! Tror att det kommer att bli samma för mig, jag vill ha en kort o smidig pipa o då passar nog inte 8,5x63. 8x57 är en vanlig kaliber som gör jobbet mer än väl, men ack så trist //
Publicerat December 26, 201213 yr Jag kom över en fabriksny blaser r93 8x64. skall bli riktigt intressant att prova den. måste vara lilkvärdig med 8,5x63 Dyker upp nån ibland och fabriksladdad ammo för 525:- gör inte saken sämre (inte S&
Publicerat December 26, 201213 yr Författare Du ska såklart ha en 338-06Ai Visst, men Varken Blaser eller Sauer har pipor till den Bygga om går ju iofs. //