Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hundväst/-täcke

Featured Replies

Publicerat

Hejsan.

Jag är helt ny inom jakt och att träna jakt med min snart 11 månader gamla jaktgolden hane.

Jag har konstaterat att det är rätt många som använder i nån form hundväst/-täcke (när hunden jobbar/är i vila).

Min hund visar inga tecken på att märka av kylan (kring -15).

Funderar på att det kanske skulle va bra att ha nåt sorts täcke/väst till hunden när den är speciellt i vila/sitter i bilen.

Frågan är bara vad man behöver (fleecetäcke, regntäcke, regntäcke med foder, neoprenväst, etc).

Undrar va ni använder till er hund?

Och varför ni just har det ni använder?

Tackar! :cool:

Publicerat

Så länge hunden är i rörelse ska den inte ha nå täcke oavsett kyla. Men lugna koppelpromenader/ vila kör jag på ett jägarens värmetäcke på kh tiken då den är tjock å varm. Sträv hanen har ett tunnare å smidigare i nå dopingklassat material. Vilken kan tyckas låta konstigt.

Publicerat

Jag har inget täcke och dom hundarna som ser här uppe med täcke ute på promenad är dom små knähundrna som man kan stoppa ner i en ficka.

Publicerat

Klart du skall ha ett täcke på hunden när den blir liggande i en kall bil efter att sprungit/jobbat/jagat, en kompis skall ha det bra även när det är kallt.

Finns en uppsjö med täcken personligen tycker jag Obtracks täcken är fina med god passform, dyra men bra.

Ett vattentätt täcke kan användas bl.a i ett gömsle under sjöfågeljakten.

Neoprenvästen sätts på under vattenjobben, åtminstone under senhösten o framåt.

Jag har mina på flaket i oisolerade hundburar och när det kryper under -10 så åker täcken på, en vanlig bil blir oxå väldigt snabbt kall när motorn väl är avvslagen.

Publicerat

Tyckte det var löjligt att ha täcke på hundarna tidigare.

Men när man såg hundarna ligga och skaka av kylan i bilen efter jakten och att det måste ta på kroppen att bli nerkylda efter ett tuft arbete så har även jag krupit till korset när det är kalt ute.

Lägger man ner ett stort jobb med att få fram bra hundar så kan det vara trevligt att få njuta av frukterna under många år och inte få slitna hundar i leder mm i förtid.

Jag använder Back on Track och är väll nöjd med dom. Har inte provat några andra märken dock.

Tror att B oT var belagt med doping restriktioner tidigare av SKK men har för mig att det är borttaget nu.

Fins säkert någon på forat som har bättre koll om det än jag.

Publicerat

Hejsan .

Har alltid täcke på hundarna då de ligger i bilen om det är minus grader .

En sak man skall tänka på är att de skall vara torra innan täcket tas på annars kan täcket göra så att de fryser ännu mer.

Med andra ord du skall ha med ett par torra handukar för att knugga hunden torr innan täcket åker på.

vad för märke på täcket har jag ingen aning om .

//Lasse D

Publicerat

Kollade själv ifall Back onTrack var belagt med doping restriktion.

Det är det inte på en frisk hund.

Men används det i behandlingssyfte på sjuk eller skadad hund så är det 7 dagars karens inan deltagande på prov, utstälning eller tävling.

Så nu vet jag det :thumbsup: