Publicerat December 27, 201213 yr Har skickat min Sako 85 till Finland för reparation. För att göra en lång berättelse kort, har aldrig varit tillfreds med precisionen på bössan. Oförklarliga bommar har skjutits på räv och rådjur. Träffbilden har vandrat mera än flyttvargen förra vintern. Vapensmed konstaterar att lådan är sned och nu har hon som sagt gått iväg till Finland. Haft bra kontakt med såväl handlare som med Sako och svaret jag fått är, Det grejar vi till, inga problem! Dock suger det i vakjaktstarmen då rävarna går på åteln. Frågan är får man låna en studsare av en kompis på lånelicens för jakt??
Publicerat December 27, 201213 yr Ja, det får du, förutsatt att du har licens på (minst) samma klass. Lånelicensen måste tidsbegränsas, tror att det är 14 dagar.
Publicerat December 27, 201213 yr funkar om det finns möjlighet och låna av en närstående med, då slipper du krångla med lånelicens. För den ska väl godkännas av polismyndighet kan jag tänka mej. Men vet inte var gränsen går för närstående, men inom familjen ska funka.
Publicerat December 27, 201213 yr Lånelicens gäller i 14 dagar och får förnyas 1 gång. Polisen behöver inte godkänna den. Så i praktiken kan du förnya den var 14e dag hur länge som helst. Blanketter finns att skriva ut från polisen.
Publicerat December 27, 201213 yr LånINTYG - inte "licens". En lånelicens är tillstånd för att självständigt låna vapen för ett specifikt ändamål och beviljas av polisen på samma grunder som en "vanlig" licens. Ett lånintyg är papperslappen din kompis skriver ut när du lånar hans pang. -- Mats
Publicerat December 27, 201213 yr Mats har rätt om vi ska prata facktermer, lånelicens kan tex en vakt ha för att låna en pistol av sin arbetsgivare. Vet inte om poliser och hemvärnsmän har det med för sina tjänstevapen.