Publicerat December 28, 201213 yr Det är ju stor skillnad i träffbilder/träffläge beroende på temperaturen man skjuter i... Men, spelar temperaturen någon roll är man sitter och laddar? Tänker på klimatet innen i hylsan. Blir patronen tät och bevarar sitt lilla klimat eller ändras det med temperaturen. Ett varmt krut med varm luft i hylsan borde ta upp mer fuktighet än ett kallt och således kondensera mer vid nerkylning. Spelar det någon roll med mina "sommarladdade" patroner nu när jag är ute i -26 och jagar? Hur brinner krutet? Om ni fattar vad jag menar tror ni då att det gör någon inverkan? God fortsättning föresten och jag bommade på en orre i dag (därav en del funderingar)
Publicerat December 28, 201213 yr Visst kan det bli en aning mer fukt i hylsan en regnig sommardag än en torr vinterdag. Men om det ger mätbar effekt.... Knappast. Så länge krutet är "torrt" nog att antändas.... Vatten expanderar ju också till gas. 1 l vatten blir ca 1m3 ånga.(Använd aldrig vatten för att släcka en panna/eldstad för ångan kan trycka sönder skorstenen) Även om du får med en liten aning mer fukt så borde inte gastrycket ändra sig så att det går att mäta. Nu under förutsättning att du tar från en tät burk och inte förvarar krutet i ett öppet kärl. För då kan krutet kanske suga åt sig så mycket fukt med tiden att det brinner långsammare.
Publicerat December 28, 201213 yr Tror att kondens i pipan kan göra betydligt större skillnad. Ta bössan ur ett varmt och torrt vapenskåp. Lägg den i en kall bil. Kör någon mil och bilen blir varm och snön som följt med in i bilen blir till fukt som lägger sig i tex pipan. Tunt och osynligt skikt.... Ut i kylan och fukten fryser fast på bössan. Ett bra fodral eller vapenbox kanske kan förhindra "klimat" förändringarna. Testa med att ha linsskydden öppna under frakt, blir linserna immiga när du tagit ut bössan i kylan en stund. Ja då har du nog samma imma inne i pipan också.
Publicerat December 28, 201213 yr Tror inte man behöver oroa sig över luftfuktigheten så länge man inte laddar i ångbastun Kondens i pipan lika så har aldrig haft några mätbara skillnade där
Publicerat December 28, 201213 yr Författare Hmmm. Ok. Bra. Då var det som vanligt den "andra" skiten man får skylla på. Det var 202m enligt avståndsmätaren och enda möjligheten till skott i tallplanetringen var från just den här lila kullen. Jag har skjutit in mitt i på 200m (i -8 grader) och för att kompensera lite för kylan höll jag högt i orren. Det måste gått över. Har precis varit ute och provskjutit och bössan och ammon går rätt. Det går nu som i - 8 grder. Lätt att vara efterklok...