Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älg vs Kronvilt

Featured Replies

Publicerat

Vi ser fler och fler kronvilt på delar av våran jaktmark. Rejält fejat här och var. Jag såg en kapital hjort förra helgen, har aldrig sett så stor förut.

Det jag funderar på är hur kronviltet går ihop med älg?

Har för mig att jag någon gång läst, för 20 år sedan, att hjort och älg inte var så kompatibla.

Vad säger ni som haft kronvilt på er mark...

Publicerat

Där jag jagar kron har vi gott om älg. Har dock aldrig sett hjortspår då jag följt älg eller älgspår då jag följt hjort så möjligt att dom undviker varandra men inte så det märks då man ser över hela marken.

Publicerat

Älg och Kron är inte bästa kompisar och går inte ihop.

Publicerat

Vi har ganska hyffsat av båda. Är nog mer en fråga om fodertillgång än om hurvida de trivs tillsammans. Kronviltet verkar dock bilda tätare stammar varför älgen kanske kan upplevas minska.

Publicerat

Vi hade kron hos oss under några år som blev utsläppta från vilthägnet som fanns på våran mark och det var väl inga problem med dom ihop.

Vi blev beordrade skyddsjakt eftersom kronviltet inte var vaccinerat så nu är det bara en ensam hind kvar och den får vi inte skjuta.

• 2 weeks later...
Publicerat

Det enda vilt som enligt mig går bra ihop med älg är rådjur. Där jag jagar är sällan spår av dov, kron och gris i närheten av älgen. Nu har vi ju haft både gris och dov explosion de senaste 5-7 åren hos oss och det har helt klart gjort att älgen inte alls betar på samma ställen som förr. Vi fällde några aspar inför älgjakten men inte ett älgspår på hela säsongen, bara massa hjort, och då är det ändå gott om älg i år.