Publicerat December 28, 201213 yr Vi ser fler och fler kronvilt på delar av våran jaktmark. Rejält fejat här och var. Jag såg en kapital hjort förra helgen, har aldrig sett så stor förut. Det jag funderar på är hur kronviltet går ihop med älg? Har för mig att jag någon gång läst, för 20 år sedan, att hjort och älg inte var så kompatibla. Vad säger ni som haft kronvilt på er mark...
Publicerat December 28, 201213 yr Där jag jagar kron har vi gott om älg. Har dock aldrig sett hjortspår då jag följt älg eller älgspår då jag följt hjort så möjligt att dom undviker varandra men inte så det märks då man ser över hela marken.
Publicerat December 28, 201213 yr Vi har ganska hyffsat av båda. Är nog mer en fråga om fodertillgång än om hurvida de trivs tillsammans. Kronviltet verkar dock bilda tätare stammar varför älgen kanske kan upplevas minska.
Publicerat December 28, 201213 yr Vi hade kron hos oss under några år som blev utsläppta från vilthägnet som fanns på våran mark och det var väl inga problem med dom ihop. Vi blev beordrade skyddsjakt eftersom kronviltet inte var vaccinerat så nu är det bara en ensam hind kvar och den får vi inte skjuta.
Publicerat Januari 12, 201313 yr Det enda vilt som enligt mig går bra ihop med älg är rådjur. Där jag jagar är sällan spår av dov, kron och gris i närheten av älgen. Nu har vi ju haft både gris och dov explosion de senaste 5-7 åren hos oss och det har helt klart gjort att älgen inte alls betar på samma ställen som förr. Vi fällde några aspar inför älgjakten men inte ett älgspår på hela säsongen, bara massa hjort, och då är det ändå gott om älg i år.