Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Foder och vildsvin!

Featured Replies

Publicerat

Jag tycker det är märkligt att vildsvinen här hemma ratar sockerbetor, när de käkar det på andra ställen i området..

Hur upplever ni det hos er?

Publicerat
Jag tycker det är märkligt att vildsvinen här hemma ratar sockerbetor, när de käkar det på andra ställen i området..

Hur upplever ni det hos er?

Hos oss väntar dom till betorna är helt ruttna och det luktar typ mäsk över halva marken, då går dom där och trynar runt. Aldrig att de skulle gå på dom när de är färska och fina inte.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Har betor på flera olika marker och min uppfattning är att det ligger rätt högt i kurs hos svinen även om de är färska. Finns det mycket älg på betorna så undviker dock grisarna och letar annan mat istället.

Publicerat

Körde ut betor på min åtel. Grisarna rörde inte dom,åt bara upp majsen. Låg och ruttnade bort.

En kompis som bor 4 mil bort köpte halva mitt lass. Hans betor var slut efter 4 dagar. Trots att vi hade likvärdigt med gris.

/Lars.

Publicerat

Prova att skära itu några betor i mindre, rena delar...

Publicerat
  • Författare

Prova att skära itu några betor i mindre, rena delar...

Jag har provat ALLT! :wallbash:

Publicerat
  • Författare

Jag har en teori på varför det kan vara så här.. Lägg nu märke till att det inte grundar sig på något annat än vad jag har upplevt under denna tiden!

Mina åtlar har varit igång under 13 år och det har serverats lite bröd, men mest vete under dessa åren. Ja, inte har jag provat mycket annat och det är här jag tror problemet ligger..

Började med bara lite betor som komplement förra året och det gick inte alls! I höstas hämtade jag 700-800kg som jag portionerar ut på åtlarna.. Har lagt ca 100kg på varje åtel och de är bara begärliga för annat vilt, men knappt det.

Alla vet att nytt foder grisarna inte är vana vid, fungerar dåligt till en början, men används samma foder i området, borde det fungera med att byta till detta. Så är inte fallet och jag tror grisarna "vet" var de skall gå för att få ett visst foder de gillar. De är ombytliga och vet exakt vad de vill ha för stunden.

Hade jag slutat med mitt eget foder och bara använt betor istället, skulle grisarna till slut även vänja sig vid detta! Hur länge jag hade fått vänta, har jag ingen aning

om, mer än att det skulle ta riktigt lång tid..

Bröd vet alla att det är begärligt foder till grisarna och många använder detta i för stor omfattning... Jag skriver bara detta för att jag själv använder bröd sparsamt, så ingen tror annat!

Publicerat

Jag har provat ALLT! :wallbash:

Du är inne på rätt spår och har helt rätt gällande foderbyte. För många år sen då vildsvinen dök upp för första gången så köpte vi 25 kilos majssäckar på Lantmännen (200kr). Blev dyrt när grisarna etablerade sig. Alla runt om körde med ärtor och vi testade en variant med majs, vete och ärtor hemma. Grisarna plockade bara ut majskornen!! Blev att beställa en lastbil majs från Skåne :):)

Publicerat

Jag har också provat med betor, sönderskurna. Grisarna rörde dem inte. Det var likadant med bröd. Svartfågel i massor men grisarna ratade det, de var inte vana vid bröd. Majsen som de är vana vid går bra!

EDIT: Man blir nästan idiotförklarad när man påstår att grisarna undvek åteln så länge det fanns bröd där men så var det.

Publicerat

25 ton utkört oktober är borta. 20 ton utkört nu. Jo jag tror vildsvinen gillar dem. ;-) övrigt klövvilt äter på plats medans grisarna bär iväg dem en bit. Köper majsblaning i 30 kg säckar för 120 kr per säck också till spridarna.

Publicerat

Jag har en teori på varför det kan vara så här.. Lägg nu märke till att det inte grundar sig på något annat än vad jag har upplevt under denna tiden!

Mina åtlar har varit igång under 13 år och det har serverats lite bröd, men mest vete under dessa åren. Ja, inte har jag provat mycket annat och det är här jag tror problemet ligger..

Började med bara lite betor som komplement förra året och det gick inte alls! I höstas hämtade jag 700-800kg som jag portionerar ut på åtlarna.. Har lagt ca 100kg på varje åtel och de är bara begärliga för annat vilt, men knappt det.

Alla vet att nytt foder grisarna inte är vana vid, fungerar dåligt till en början, men används samma foder i området, borde det fungera med att byta till detta. Så är inte fallet och jag tror grisarna "vet" var de skall gå för att få ett visst foder de gillar. De är ombytliga och vet exakt vad de vill ha för stunden.

Hade jag slutat med mitt eget foder och bara använt betor istället, skulle grisarna till slut även vänja sig vid detta! Hur länge jag hade fått vänta, har jag ingen aning

om, mer än att det skulle ta riktigt lång tid..

Bröd vet alla att det är begärligt foder till grisarna och många använder detta i för stor omfattning... Jag skriver bara detta för att jag själv använder bröd sparsamt, så ingen tror annat!

Hej har samme problem med beter og grise, ser for mig ud som at de ikke vil på åtlerne når der ligger sukkerbeter ,om der er ELG og æter kan jeg se at de står i baggrunden og lure kommmer ikke frem efter elg er borte. har du sammme fornemmelse? kalle.
Publicerat
  • Författare

Hej har samme problem med beter og grise, ser for mig ud som at de ikke vil på åtlerne når der ligger sukkerbeter ,om der er ELG og æter kan jeg se at de står i baggrunden og lure kommmer ikke frem efter elg er borte. har du sammme fornemmelse? kalle.

Nej, det problemet har inte jag!

Publicerat

25 ton utkört oktober är borta. 20 ton utkört nu. Jo jag tror vildsvinen gillar dem. ;-) övrigt klövvilt äter på plats medans grisarna bär iväg dem en bit. Köper majsblaning i 30 kg säckar för 120 kr per säck också till spridarna.

Majs,vete och havre är favorit bland mina svin :)

Publicerat

Majs är nummer ett, men även havre och betfor slinker ner. Ska prova sockerbetor nu till hösten.