Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

löptik, första gången?

Featured Replies

Publicerat

Hej

Sköter om grannens norrbottenspets (tik) hon är ett år och har inte löpt ännu, frågan är när löper dom första gången ? Till saken hör att hon är väldigt mager, så min tanke är om hon är för mager för detta. Hon äter purina/friskies balancefoder frå n ÖB spannmålsbaserat och proteinet är av extrakt. Låter inte så bra i mina öron och hennes avföring är väldigt lös på gränsen till diarré och luktar fan. Känns som om hon är på väg och ruttna upp invärtes. Nu har jag haft hon i en vecka och börjat ge henne vårat foder (high energy) och det funkar mycket bra, borde kanske inte gjort det med tanke att man ej skall tvärbyta foder har jag hört men ägarna är inte så noga när det gäller foder, tror att dem byter lite hur som helst och nu är hon mycket bra i magen så jag hade tänkt övertala dem att byta foder. Om det är så att hon borde ha löpt vid denna tidpunkt så har jag ytterligare argument att de skall byta. Spannmålsbaserat är det detsamma som vete?? för det är ju inte så bra har jag förstått.

Hoppas på svar

Publicerat

Vet inte hur det är med löp tider men jag hoppas de byter foder. I det fodret finns det 0 men näring. Säg till grannen att det är som att äta någon brödskiva om dagen.

Känner några som köpte den matrn en gång när de var på öb och hunden blev slö och sket diarre.

Det är ju trors allt ett husdjur/familjemedlem!

Publicerat

Hej

Sköter om grannens norrbottenspets (tik) hon är ett år och har inte löpt ännu, frågan är när löper dom första gången ? Till saken hör att hon är väldigt mager, så min tanke är om hon är för mager för detta. Hon äter purina/friskies balancefoder frå n ÖB spannmålsbaserat och proteinet är av extrakt. Låter inte så bra i mina öron och hennes avföring är väldigt lös på gränsen till diarré och luktar fan. Känns som om hon är på väg och ruttna upp invärtes. Nu har jag haft hon i en vecka och börjat ge henne vårat foder (high energy) och det funkar mycket bra, borde kanske inte gjort det med tanke att man ej skall tvärbyta foder har jag hört men ägarna är inte så noga när det gäller foder, tror att dem byter lite hur som helst och nu är hon mycket bra i magen så jag hade tänkt övertala dem att byta foder. Om det är så att hon borde ha löpt vid denna tidpunkt så har jag ytterligare argument att de skall byta. Spannmålsbaserat är det detsamma som vete?? för det är ju inte så bra har jag förstått.

Hoppas på svar

Hej. Ang. löpet så behöver det inte vara något konstigt även om undernäring kan vara en orsak. Vissa raser eller individer drar inte igång förrän uppåt 2 års ålder. Nu är det nog ovanligt på just spetsarna men det behöver inte vara något fel. De kan också ha "tysta" löp som man inte märker.

Ang. foder så skulle jag absolut rekommendera dem att byta till ett foder med mer kött och med ris som kolhydratkälla. Om det är vete eller majs längre ner i innehållsförteckningen så är det ändå ok. Är det North Pole High energy som du ger? Det är ett prisvärt foder. / Ingela

Publicerat
  • Författare

Tackar för svaren det är Royal Canin 4800 som jag har till min nobshanne och det funkar mycket bra året om. Han har mat i skålen för jämnan och äter efter behov, lite då husse är lat och desto mera under jaktsäsongen.

Publicerat

Tackar för svaren det är Royal Canin 4800 som jag har till min nobshanne och det funkar mycket bra året om. Han har mat i skålen för jämnan och äter efter behov, lite då husse är lat och desto mera under jaktsäsongen.

En hund kan löpa första gången allt från 6 mån till 12 - 13 månader. Det är ju viktigt att man ger en valp ett bra foder så att den kroppen utvecklas och växer på alla håll och kanter men man ska inte överdriva fodermängden.

Hur mycket äter han/dag då om han har mat i skålen för jämnan?

Min får mat 2/dag. Ca 2 1/4 dl/ggr av Eukanuba preformence.

http://www.eukanuba....ance-30-20.jspx

Publicerat
  • Författare

En hund kan löpa första gången allt från 6 mån till 12 - 13 månader. Det är ju viktigt att man ger en valp ett bra foder så att den kroppen utvecklas och växer på alla håll och kanter men man ska inte överdriva fodermängden.

Hur mycket äter han/dag då om han har mat i skålen för jämnan?

Min får mat 2/dag. Ca 2 1/4 dl/ggr av Eukanuba preformence.

http://www.eukanuba....ance-30-20.jspx

Han äter ca 4 dl under lågsäsong med 1-2 timmars svängar i skogen ingen direkt jakt utan mera motion och under jaktsäsong 5-6 dl efter ett ordentligt jaktpass
Publicerat

Han äter ca 4 dl under lågsäsong med 1-2 timmars svängar i skogen ingen direkt jakt utan mera motion och under jaktsäsong 5-6 dl efter ett ordentligt jaktpass

Ok!

• 3 weeks later...
Publicerat

Fick en finnspetskull för 14 månader sedan. Ena tiken löpte aug-sept. Den andra för någon månad sedan. Hannarna har nyss blivit könsmogna.

Det kan alltså skilja mycket även bland syskonen.

Angående ditt foderval är det som sagts tidigare. Jag har en basset som fick robur high performance foder,men var i total avsaknad av hull. Bytte till 4800 energy som jag har lite standard foder i (tror det blev för kraftigt, bytte bara rakt av).nu har han ett helt annat hull trots tre dagars jakt i veckan.

Mvh/urban