Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Idag var det nära att det blev en hund mindre...

Featured Replies

Publicerat

Var bjuden idag till ett ställe några mil hemifrån. Vi skulle jaga älg och första svängen Baloo gör efter att jag struckit kopplet är att springa ut över några åkrar och sedan närma sig viltstängselt på den trafikerade vägen E20. Han gör som han inte borde går över vid en icke stängd öppning och det går bra på vägen över men tillbaka gick Inge vidare och någon okänd körde på honom. Träffen tog i skallen och det verkar som det gått bra tungan har han bitit sönder lite och pejling flög åt helvete.. Han ligger nu på köksgolvet och vilar med lite smärtstillande i blodet.. Hoppas han repar sig och snart är tillbaka..

Ligger några bilder på Swejakts Facebook sida länken är här

http://www.facebook.com/pages/Swejakt/101116196637580?ref=hl

/H

Publicerat

Aj faan. Dumfan som inte ger sig tillkänna. Hoppas han repar sig

Publicerat

Stannade inte bilföraren ?

Hoppas han repar sig, men med ett namn som Baloo så låter han ju tuff :)

Vad är det egentligen för regler som gäller tänker jag, om en jakthund lös springer ut på en väg och blir påkörd. Vems "fel" är det. Alltså vem blir skyldig för eventuella skador på hund..

Mvh // Johannes

Publicerat

Hundägaren. Alltid. Även för skador på påkörande bil.

Publicerat

Usch , E20 är ingen bra jaktmark...

Har haft min gamle tax över ett par ggr , det brukar vara returen som ställer till det.

Hoppas det går bra med honom .

Skickat från min LT18i

Publicerat
  • Författare

Tack alla! Han ska nog repa sig!

Fanns som sagt ingen skyldig bilförare på plats utan det stannade en hel hög precis min

Publicerat

Har riksväg 70 nära en utav mina jaktmarker, vår tax Ivan gick åt där för ca 10 år sedan...

Så jag vet hur det känns :(

Publicerat

Vad har bilföraren för anmälningsskyldighet i det här läget? Hade det varit ett rådjur måste man ju anmäla. Men hur är det med hund?

Publicerat
  • Författare

Vad har bilföraren för anmälningsskyldighet i det här läget? Hade det varit ett rådjur måste man ju anmäla. Men hur är det med hund?

Inte en aning hur det är med anmälningsskyldighet när det kommer till djur (hund). Ska nog forska lite på polisens sida om man kan få fram något..

Hade det varit jag som kört och man kör på en katt eller hund så går man ju iaf ur och kollar finns det då telefon på katt/hunden då är det ju bara å ringa.. En del katter har ju faktiskt halsband med nummer..

/H

Publicerat

Håller tummarna att han blir helt återställd.. :yes:

Publicerat

Tamdjur har man (tror jag) änmälningskyldighet till.

Sen vet i fan om inte bilens försäkring ska täcka skador som blir på hund/ bil.

Ska googla lite har för mig jag läst det någon stans.

Publicerat

bilens försäkring täcker vetrinär vård uttan att det påverkar premien för bilföraren men många vet inte att det är så så dom smiter

Publicerat

Hoppas hunden repar sej,jag vet hur det känns!!

Publicerat

först skönt att det gick hyffsat bra för hunden iallafall och håller tummar att han repar sig snabbt.

En kamrat fick sin hund påkörd för ett tag sedan och det blev då så att bilisten fick stå för skadorna på hunden och hundägaren för skadorna på bilen...

Du har amälningsplikt på påkörd hund annars kan du bli dömd för smitning, var svaret vi fick för några år sedan när vi var i kontakt med polisen för en smitningsolycka på en hund.

Publicerat
  • Författare

först skönt att det gick hyffsat bra för hunden iallafall och håller tummar att han repar sig snabbt.

En kamrat fick sin hund påkörd för ett tag sedan och det blev då så att bilisten fick stå för skadorna på hunden och hundägaren för skadorna på bilen...

Du har amälningsplikt på påkörd hund annars kan du bli dömd för smitning, var svaret vi fick för några år sedan när vi var i kontakt med polisen för en smitningsolycka på en hund.

Det stämmer det du säger om smitning.. Dock så tror jag nog att jag avstår att kontakta polisen. Det enda än så länge är att det blir ett nytt pejl halsband.

Och hade personen i fråga viljat så hade den nog stannat.

/H

Publicerat

Jag fick hund ihjälkörd för 2 år sedan, jag fick 6000kr i livärde på blandrasen och fick betala halva självrisken på bilen, 1500kr!

Så det är nog inte bara hundägarens fel, detta gällde if som försäkringen gällde, både på bil o hund!

Publicerat
  • Författare

Kommer bli provsläpp imorgon :) hoppas han är som vanligt, det perfekta senariet är upptag gris el. älg sedan en perfekt inkallning efter ett par timmars stånd ;)