Hoppa till innehåll

Köpa norrbotenspets


simonclasson

Recommended Posts

Hej!

Dem är inte svåra att jaga in men givetvis beror det mycket på individen, dem bästa behöver knappt någon injagning medan andra är omöjliga att få till.

Det blev inget bra svar men var noga i ditt val av valp så ökar chansen att lyckas, fågel är det som kan vara svårt att få en duglig hund till mård är oftast lättare då det inte ställer samma krav för att lyckas.

Lycka Till

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

köp efter meriterade föräldrar. Det är nog det bästa rådet .

Men det är enorm efterfrågan på just sådana valpar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

köp efter meriterade föräldrar. Det är nog det bästa rådet .

Men det är enorm efterfrågan på just sådana valpar.

Känner du till någon/några bra kennlar som du kan rekommendera?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känner du till någon/några bra kennlar som du kan rekommendera?

Det är en kull på G i Vemdalen nu...Bratthögens kennel...samma modertik som till min tik :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
Jag ska sälja min Nobs hane nu.

Han är lite över 2 år och har en jvla jaktlust. Ställer lodjur, skäller fågel, jagar älg, räv, hare.

Men när det inte finns någon fågel så känns det inget bra.Sköt fågel för förra säsongen 1 orrtupp..

Snygg är han också fick exellent o ck på utst. Men han förtjänar bättre än att jaga här där det bara är bolagsskog.....Å lite fågel..
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Jag ska sälja min Nobs hane nu.
Han är lite över 2 år och har en jvla jaktlust. Ställer lodjur, skäller fågel, jagar älg, räv, hare.
Men när det inte finns någon fågel så känns det inget bra.Sköt fågel för förra säsongen 1 orrtupp..
Snygg är han också fick exellent o ck på utst. Men han förtjänar bättre än att jaga här där det bara är bolagsskog.....Å lite fågel..

 

hej har du kvar hanen?

har mycket mark som jag jagar på med mycket fågel,ska skicka min hund till hundhimlen han har fått canser i ögat.

vi har två hundar som springer löst på våran gård men söker efter en nobs.

hör gärna av dig

Med vänlig hälsning

tommy o siv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo han är kvar .

Pm mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har försökt att få tag i dig men det går ej så bra,tel nr jag fick stämmer inte.

är fortfarande ute efter en nobs för jakt,jagar ca nästan varje dag efter jobbet.

Med vänlig hälsning

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Skakar liv i denna tråden igen. Är sugen på en norrbottenspets för skogsfågeljakt. Men fick frågan om det verkligen är värt att bo med en skällande hund i lägenheten 365 dagar per år när man jagar 3veckor i snitt?

Hur lätta är dom att uppfostra? Är det lätt att lära dom att inte skälla när man inte jagar? Till exempel när man lämnar den ensam. Eller hos någon annan ?

Skickat från min SM-T800 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror du har delvis fel bild av hur nobsar funkar i hemmet utanför jakten. Men de är ju jakthundar (även om de som regel är underbara sällskapshundar också) och förtjänar mer än 3 veckors jaktsäsong per år. De är otroligt intelligenta hundar och lär sig ofta lätt skilja på 'jakt' och 'fritid' [emoji41]

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Undrar mest om det räcker med skogsfågeljakten för hunden.. och så motion resten av året? Finns ju inget värre än en ostimulerad hund. Som har en massa skall som ska ut. Bor i lägenhet och grannarna hörs ibland.

Skickat från min SM-T800 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker du ska fundera om, om du bara har 3 veckor till jakt för hunden....

Min erfarenhet är att framförallt injagningen bör ske i korta pass, fast ofta.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 veckor totalt menade jag. Är ju inte så lång säsong på skogsfågel. Målet är ju att det ska bli mer. Hur gör ni andra? Får man komplettera resten av året med t.ex. mård? För att hunden ska behålla intresset?

Att det blir fler dagar än 3 veckor som man är ute på markerna med hunden lös förstår jag ju.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

säsongslängden beror ju lite på vart man bor, så länge man inte bor förhållandevis långt söderut så är ju säsongen mellan 25e Augusti och 31 Januari. Man kan börja släppa och gå jaktprov från 16 Augusti och i de norra länen kan man dessutom fortsätta säsongen fram till 30 April med jaktträning och -prov så att säsongen skulle vara kort köper jag inte. Jakttiden på mård är hursomhelst kortare och längre möjlighet än att få ha sin skällande fågelhund lös finns inte.

Generellt tycker jag inte att norrbottenspets passar i lägenhet. Väldigt låg skalltröskel, skepsis mot främlingar och tendens att vakta "sitt" revir gör att jag avråder. Visst kan man få ett exemplar som är tyst, men det är en chansning. Jag anser att rasens rykte är betydligt bättre än förtjänat. 

Norrbottenspetsen kan vara lite egensinnig på många sätt men jag betraktar den inte som särskilt svåra att uppfostra om man med det menar normal vardagslydnad (sitt, stå, kom, ligg) och att de blir rumsrena. De kan dock ha en egen vilja som inte är så lätt att styra. De flesta tål inte alls hårda tag, varken fysiskt eller med rösten och tar man i för mycket kan man allvarligt skada sitt förhållande till hunden. Det kan ibland vara värt att stå ut med en del av deras nycker. Det är inte lätt att lära en norrbottenspets att skälla, de är både "pratiga" och skälliga av naturen, det är också en del av charmen med dem.

Jag har två varav en är tyst inne och skulle gå att ha i lägenhet, den andra är rabiat och kan skälla 6-7 timmar i sträck, eller få för sig att gå upp mitt i natten och skälla för att det är ett verkligt eller inbillat djur på tomten. Hon mår dåligt om hon inte får ha kontroll över vad som händer runt omkring så det är bara att gilla läget och ha en fotölj stående så att hon kan titta ut genom fönstret.

Nu kommer säkert någon säga att det är en uppfostringsfråga och det kan det säkert vara till viss del, men köper man en norrbottenspets ska man ha klart för sig att det följer med ett genetiskt paket som innebär vissa beteenden som sitter grymt djupt. Stoppar jag dit näven och ska få henne att sluta skälla ut genom fönstret så får jag räkna med att hon klipper av ett par fingrar. Så enkelt är det.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu drog jag mest till med 3 veckor som värsta scenariot. Skulle man få till en bra hund så skulle det bli mycket mer .

Och ja jag inser att det måste läggas tid på hunden då.

Tänkte själv att man kan få hunden att fungera om den vänjer sig att bo i lägenhet från valp stadiet. Det kan ju inte vara värre än grannens terriers som skäller tarmarna ur sig varje gång dom kommer ut.

Att nu hunden skulle börja hugga efter husse/matte bara för att denne tystar till hunden skulle jag se som ett allvarligt problem.

Har bara varit med om liknande på gamla tidens jakthundar som bodde i hundgård och kom ut några veckor per år för älgjakt. M. A. O. Minimal människokontakt.

Har fått bra respons av folk som tycker att norrbottenspets är en fin och bra sällskapshund lämpad för jakt.

Undrar även om norrbottenspets är lite som älghundar att man måste ha dom i koppel annars sticker dom till grannkommunen? Har förstått att jaktinstinkten är stark. Kan man ha den lös när man ska ut i skogen för att grilla korv till exempel? Har väldigt nyligen fått upp ögonen för denna ras och har mycket frågor...

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu drog jag mest till med 3 veckor som värsta scenariot. Skulle man få till en bra hund så skulle det bli mycket mer .

Och ja jag inser att det måste läggas tid på hunden då.

Tänkte själv att man kan få hunden att fungera om den vänjer sig att bo i lägenhet från valp stadiet. Det kan ju inte vara värre än grannens terriers som skäller tarmarna ur sig varje gång dom kommer ut.

Att nu hunden skulle börja hugga efter husse/matte bara för att denne tystar till hunden skulle jag se som ett allvarligt problem.

Har bara varit med om liknande på gamla tidens jakthundar som bodde i hundgård och kom ut några veckor per år för älgjakt. M. A. O. Minimal människokontakt.

Har fått bra respons av folk som tycker att norrbottenspets är en fin och bra sällskapshund lämpad för jakt.

Undrar även om norrbottenspets är lite som älghundar att man måste ha dom i koppel annars sticker dom till grannkommunen? Har förstått att jaktinstinkten är stark. Kan man ha den lös när man ska ut i skogen för att grilla korv till exempel? Har väldigt nyligen fått upp ögonen för denna ras och har mycket frågor...

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Det har som allt att göra med lydnad och om hur duktig man är och hur mkt tid man väljer att lägga ner, helt klart är att raser som är avlade att jaga på större arealer kräver mer dressyr än en labbe t.ex. om man vill kunna lita på den under en grillning i maj.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns de som kan ha sin norrbottenspets lös när det inte är jakt utan att de rymmer. Jag kommer inte på tanken att ens försöka. Vill inte ha hundarna överkörda eller att de faktiskt skulle nypa ett rådjurskid eller harunge, dessutom vill jag inte ha dem lösa av respekt för grannar och andra hundar. Är inte intresserad av att lägga den tiden på lydnad heller iofs.

Har man en hund som har så låg jaktinstinkt att den inte sticker när den är lös i skogen när man grillar korv har man ett större problem än om man blir biten av sin hund menar då jag (hundar ska inte bitas bara så det är sagt). Vad jag menar med det är inte menat att förminska det arbete folk gör med lydnad, det är såklart viktigt. Men när man jagar med löshund i barrskogsbältet så blir det en kompromiss mellan självständighet och kontakt med föraren. Jag gillar självständiga, vidsökta och envisa hundar med bra skalle. Båda mina har sökturer över timmen och det innebär att det går lite långsamt emellanåt och det är långt längre än vad som anses idealt. För mig fungerar det däremot bra med hänsyn till hur mina jaktmarker ser ut (enorma och väglösa).

Norrbottenspetsen är en jakthund som ibland även är lämpad som sällskap. En del av dem är istället utpräglade enmanshundar som bara bryr sig om sin förare, resten av människovärlden är inte vatten värd. Båda typerna förekommer. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror inte det är några problem att ha en nobs i lägenheten.

De två första finnspetsar jag jagade med hade en kompis, som bodde i lägenhet. Den yngre av dom var dessutom född i lägenheten, då han tog en kull på tiken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Kan upodatera nu. Har bott med hunden i lägenhet i snart 2år och det går hur bra som helst. Förstår verkligen inte vart det dåliga ryktet som skälliga hundar kommer ifrån. Bor i lägenhet i ca ett år till. Grannen har småhundar som blir hysteriska i snitt 3ggr per dag men det skiter han i. Det är sjukt mycket fågelintresse i hunden så mycket jakt blir det. Denna hund är så sjukt lättlärd. Nu är jag fortfarande nybörjare men jag skulle säga att om man inte kan säga åt sin hund inomhus utan att bli biten så har man helt misslyckats. ?

Slutklämmen som jag vill framföra är att i detta fall går det hur bra som helst att ha en Norrbottenspets i lägenhet. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis är det ett misslyckande om man blir biten, det är det alltid. Men misslyckandet är framförallt avelsmässigt. Du verkar inte förstå att många beteenden hos hundar ärvs av föräldarna, det är inte allt man kan påverka med lydnad/dressyr osv. Du får gärna tro att det är så, men det ändrar inte på verkligeheten. Normalt är norrbottenspetsarna väldigt trevliga hundar men jag har blivit biten av mer än en. Min egen som inte var helt go i skallen fick jag ta bort till slut då det var ohållbart och inget jag kunde göra nåt åt. Om du känner att det är värt en gapskrattande smiley så visst, kör på det du. Jag förlorade iallafall en meriterad och bra jakthund, sörjer fortfarande. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den eviga frågan -- arv eller miljö.

Jag är i alla fall helt övertygad om att det går att förstöra en hund som har bra anlag.

Och att vissa hundar är tokiga oavsett hur de behandlas. 

Du har de gener du har i den hund du valt. Det enda du kan göra är att förvalta dem så gott det går. Det går utan tvivel att förstöra de flesta hundar --.men om det går åt skogen bör du i alla fall ställa dig frågan om det är någonting du kunnat göra annorlunda. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

finns nog alltid saker man kan göra annorlunda, problemet är att det inte går att ändra saker i efterhand. Med det sagt så hade jag den där tiken även som lägenhetshund i centrala oslo och åkte tunnelbana osv, dvs ganska påfrestande situationer för en spets som är ju är på allerten för det mesta. Det gick fint. Men det var inte en lämplig hund att ha i lägenhet även om det gick. Jag har två andra norrbottenspetsar nu och det är väldigt enkla hundar att ha att göra med och jag umgås med rätt många andra i samma ras, fler än de flesta. De flesta är väldigt fina att ha att göra med. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...