Publicerat Januari 3, 201313 yr Min flickvän letar lite smått efter en labbevalp.. Hon vill väl mest använda den till bruks å spår, men ja vill även ha den till annat typ apportering å lite stötande Någon aom vet om några bra parningar som e på G?
Publicerat Januari 3, 201313 yr Ett hett tips är att du kikar in på kennlarnas hemsidor. Du har en bra lista på http://www.sjr.nu/uppfodare (Svenskt jakthundsregister). Självklart finns det många fantastiska kennlar som inte finns den listan, t.ex: http://www.searover.nu http://www.carmals.se osv. Lycka till!
Publicerat Januari 4, 201313 yr Ovan nämnda kennlar har ju också länklistor till andra jaktlabbe-kennlar. Sedan får man en rätt bra överblick på http://www.rasdata.n...nd/letakenn.htm Där syns det rätt tydligt om det är en jaktlabbekennel eller inte. http://www.streamlights.se/ har vi en hund ifrån som är väldigt rolig. Ska din flickvän ha den till bruks så ska du kanske inte köpa från en kennel som registrerar hos http://www.sjr.nu/ då dessa inte registrerar i SKK vilket kan bli ett problem när man ska tävla i SKK-grenar.
Publicerat Januari 5, 201313 yr Karin Wallander som har Tisslabo kennel funderar ev på att para en av sina tikar förutsatt att hon finner en bra hane. Ser hennes hundar regelbundet under höstarna och de är riktigt riktigt duktiga.
Publicerat Januari 5, 201313 yr Ska din flickvän ha den till bruks så ska du kanske inte köpa från en kennel som registrerar hos http://www.sjr.nu/ då dessa inte registrerar i SKK vilket kan bli ett problem när man ska tävla i SKK-grenar. Bra tanke! Det kände jag inte till.
Publicerat Januari 5, 201313 yr Författare Tack för tipsen! Vi ska kolla in Karin :)Men hur kommer det sej att de inte registrerar i skk?
Publicerat Januari 5, 201313 yr Uff.. det där är en soppa av guds nåde.. revirpinkeri av astronomiska mått. SJR skapades av hundfolk som inte köpte de olika klubbarnas regler, folk som startade egna jakthundsklubbar. Vet inte om det finns fler men de jag vet är jaktretriverklubben och jaktspanielklubben. Har inte stenkoll på detta men det finns hur mycket skit som helst att läsa om detta, hundfolk är fenomenalt skickliga på att träta
Publicerat Januari 5, 201313 yr Tack för tipsen! Vi ska kolla in Karin :)Men hur kommer det sej att de inte registrerar i skk? Enkelt kan man väl säga att det var några som tröttnade på att SSRK (Svenska Spaniel & RetrieverKlubben) mest handlade om utställning och gick ur hela SKK för att bilda ett register som riktade in sig enbart på jaktegenskaper. Detta i sin tur ledde till ett uppvaknande hos SSRK som började lägga mer energi på jaktprov o.dyl. Sedan är det väl en del prestige från båda sidor som gör att man inte går ihop igen. Det spelar ingen större roll vilka man väljer om man bara ska jaga med hunden, men vill man köra bruks, lydnad etc. med den så blir det enklare med en SKK-registrerad. Angående Tisslabo så har jag bara hört gott om henne, dock aldrig träffat henne själv. Som kuriosa kan jag nämna att hon har en fotbollsgolfbana som innehåller fantastisk "retrieverträningsmark" precis utanför huset.
Publicerat Januari 5, 201313 yr Bra information av alla, det var bra för mig att veta också. Som hundägare är ju först intresserad av att köpa av seriösa uppfödare som hanterar allt med uppfödning på bra sätt - och då blir man rätt inkörd på att endast köpa av SKK registrerad kennel. Detta kanske inte behövs av den anledningen längre om det finns andra organisationer som också arbetar utifrån samma principer. Även om organisationer inte ger 100% kontroll så är det säkert bättre än inget. Vidare tycker jag det är trist med denna prestige i olika intresseorganisationer. När jag skaffade jaktlabbe så läste jag mycket på olika kennlars hemsidor, ringde och pratade med några och gick i syvende och sist på detta OCH på tips från källor, som t.ex. från Jaktsidan.
Publicerat Januari 5, 201313 yr Författare Ständigt detta revirpinkande vi får väl se om det blir något eller inte.. Vi fick ta bort gammeltanten lite hastigt i torsdags så ny hund måste det bli.. Antingen till sommaren eller nästa år
Publicerat Januari 17, 201313 yr Kennel Gravels. Hon avlar bla. på en valp från mig. Du får en labbe som ser ut som en labbe o jobbar som en labbe
Publicerat Juni 21, 201510 yr Enkelt kan man väl säga att det var några som tröttnade på att SSRK (Svenska Spaniel & RetrieverKlubben) mest handlade om utställning och gick ur hela SKK för att bilda ett register som riktade in sig enbart på jaktegenskaper. Detta i sin tur ledde till ett uppvaknande hos SSRK som började lägga mer energi på jaktprov o.dyl. Sedan är det väl en del prestige från båda sidor som gör att man inte går ihop igen. Det spelar ingen större roll vilka man väljer om man bara ska jaga med hunden, men vill man köra bruks, lydnad etc. med den så blir det enklare med en SKK-registrerad. Angående Tisslabo så har jag bara hört gott om henne, dock aldrig träffat henne själv. Som kuriosa kan jag nämna att hon har en fotbollsgolfbana som innehåller fantastisk "retrieverträningsmark" precis utanför huset. Hallå hörrni, två år för sent på denna tråd! Denna tös jag nu eventuellt köper efter sommaren är importerad från Irland (Glenbriar Kenneln) och har SJR stamtavla och importstamtavla. Jag får veta att det går att regga i SKK, och inte att jag tvivlar på personen utan litar på henne väldans mycket, men jag blir helt enkelt förvirrad i all läsning om SJR och SKK.. Det sägs allt som oftast att man inte kan regga igen i SKK? (Hon är snart 2 år om det gör skillnad). Varför jag blir orolig är mest för.. jag vet inte? Vad gör det för skillnad? Jag vet inte om jag vill tävla eller inte ännu, antagligen inte men som sagt vem vet? Träning oss emellan och jakt är det jag tänkt men så finns ju fina champions i stamtavlan och suget ökar för att eventuellt se om även hon har detta i sig. Extrem nojighet är mitt signum så förstå att detta gör mig orolig och nojig! Hippen, hjälp!!
Publicerat Juni 21, 201510 yr Jag har fått för mig att man har lättat lite på det där med registreringen. Tror t.o.m att man kan vara reggad i båda registren. Prova att kontakta någon av klubbarna, ssrk eller sjr, och fråga hur det ligger till.
Publicerat Juni 22, 201510 yr Hallå hörrni, två år för sent på denna tråd! Denna tös jag nu eventuellt köper efter sommaren är importerad från Irland (Glenbriar Kenneln) och har SJR stamtavla och importstamtavla. Jag får veta att det går att regga i SKK, och inte att jag tvivlar på personen utan litar på henne väldans mycket, men jag blir helt enkelt förvirrad i all läsning om SJR och SKK.. Det sägs allt som oftast att man inte kan regga igen i SKK? (Hon är snart 2 år om det gör skillnad). Varför jag blir orolig är mest för.. jag vet inte? Vad gör det för skillnad? Jag vet inte om jag vill tävla eller inte ännu, antagligen inte men som sagt vem vet? Träning oss emellan och jakt är det jag tänkt men så finns ju fina champions i stamtavlan och suget ökar för att eventuellt se om även hon har detta i sig. Extrem nojighet är mitt signum så förstå att detta gör mig orolig och nojig! Hippen, hjälp!! I´m here! Jag tror som jag skrivit tidigare att det är lugnt. Åsa ska väl själv tävla med något av sina stjärnskott? Hon surrade om det tidigare iaf och då måste jycken vara dubbelregistrerad så visst går det. Hajjar inte riktigt.. Ska du ta valp från Bobby? Om det är en import? Bobby är en rolig jävel, gillar honom skarpt och slängt en hel del käft med honom
Publicerat Juni 23, 201510 yr I´m here! Jag tror som jag skrivit tidigare att det är lugnt. Åsa ska väl själv tävla med något av sina stjärnskott? Hon surrade om det tidigare iaf och då måste jycken vara dubbelregistrerad så visst går det. Hajjar inte riktigt.. Ska du ta valp från Bobby? Om det är en import? Bobby är en rolig jävel, gillar honom skarpt och slängt en hel del käft med honom Ja! Åsa sa att det gick! Men man blir förvirrad av alla forum.. Håller mig undan! Mailat SKK men jag nöjer mig! Insåg att man fick tävla rallylydnad ändå (om det nu någonsin blir aktuellt) men även att jaktprov, som då är mest aktuellt, var lugnt oavsett. Så jag är glad! Japp! Bobbys kennel, men tjejen är hos Perdix. Glenbriar Beatrex. "B". Efter Glenbriar Enya och Waysgreen Apollo. höfter, armbågar, PRA och dwarfinism var allt lugnt! Hon blir två den 1 september. Vi har henne på prov från 24 Augusti, så som allt är planerat nu! Jag är positiv och vi träffade ju henne på besöket, gillar både Åsa och B, föll direkt! Pigg, glad och alert tjej. Lyhörd, snabb! Väldigt följsam Åsa och hennes röst samt avlämnade alltid dunmies hos henne, men vi hade våra ljusa stunder där hon höll sig till mig Mycket spända är vi och vill bara att sommaren ska swisha förbi!!