Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Måla laminatkolv

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag vet att den finns många trådar om detta, men inte riktigt hittat det jag sökt.

Jag skall måla en laminatkolv, och har tänkt använda biltemas 2k grundfärg som bas, men vad skall man sedan använda för färg som håller? mönstret blir något liknande "civil" cammo, alltså bara ränder på ljusare bakgrund. Funderar på biltemas billack på sprayburk, för att sedan försegla med klarlack som sedan mattas ner? Billacken borde väl vara 2k?

Om frågan vart uppe tidigare får ni gärna länka.

God fortsättning

//Viktor

Publicerat

Billack på laminat låter inte som det kommer bita fast något vidare.

Publicerat

Jag tror inte du kommer få några problem med detta.

Tänk t.ex på att mycket bildelar idag är gjorda av olika laminat

och kompositer.

Om jag skulle vara extremt osäker skulle jag ta kolven till den lokala

billackaren och fråga om råd.

Publicerat
  • Författare

ah, fint. Ja, i värsta fall får jag slipa ner den igen och skicka iväg den för att duracoatas, vet en kille som kan hjälpa mig med det.

Kanon!

//Viktor

Publicerat

Lite trött kanske för jag läste laminat GOLV.... Och tänkte - det här killen är knäpp på riktigt :)

Publicerat

De vanliga sprayburkar du köper är 1k, och Feltemas är ren skit - en burk täcker knappt en tesked, så blaskig är den. Däremot är deras 2k helt okej!

Du kan lacka över 2k-färgen med vad du vill, men ska du sedan lacka över en 1k kan du få resning... 2k på sprayburk kan du få blandad på alla riktiga färgfirmor, men räkna med att det kostar "rätt mycket" per burk och du måste lacka rätt snabbt då det härdar även i burken.

-- Mats

Publicerat

Spelar mindre roll vad du använder för topplack,det är grundfärgen som är det viktigaste,som I-Mats säger,använder du 1k eller basfärger får du räkna med att det kan resa sig,alla färger är inte uppbyggda med samma sorts lösningsmedel,det finns speciella primers som är avsedda för lackering av plaster o även mjukmedel kanske behövs om plasten rör sig.Lackerar yrkesmässigt en hel del både plast å aluminiumdetaljer,båda materialen är lite speciella var för sig,jag använder endast PPGs produkter och då får jag bra hjälp vid problematiska objekt,mitt råd är att åka till en billackering,ta med dig kolven så kan de säkert hjälpa dig till rätt sorts grundfärg och de har ju oftast egen blandningsutrustning,då kan du också få färg,härdare å förtunning i varsin burk,tror det blir billigare oxå än att köpa i nån färghandel.

Publicerat
  • Författare

ah, ja jag misstänkte att biltemas billack var lite sådär, var ju såpass billigt. Men det är bra, då kör jag 2k grundfärg hos dom å kollar lite efter 2k billack. Angående klarlacken, är den lämplig eller finns det nån mer lämplig? båtfernissa?

Tackar för all hjälp.

Publicerat

Viktor,om du lackerar den bottenfärgen du önskar med 2k,då kan du måla med basfärg eller rita det du önskar å e du inte nöjd kan du tvätta av det å börja om,det är så motivlackerare jobbar,när du till slut e nöjd då lägger du en matt klarlack ovanpå alltihop,för inte fan vill du ha en knallblank kolv?Matt klarlack har de flesta billackerare(det är fett inne nu med matt klarlack)har dom inte matt klarlack så kanske dom har matteringstillsats istället.Låt oxå lackarn titta på plastkolven,då kan han avgöra om du behöver mjukmedel oxå(det hindrar att lacken spricker) :thumbsup: