Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En träningsdagbok i kulskytte.

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Emil heter jag, och jag är en ung och ganska oerfaren jägare uppifrån norra Norrbotten. Jag har jagat ett par säsonger, några turer med träskällande hund, lite indianjakt med hagelbössan och givetvis älgjakten, både som hundförare och vid smygjakt. Jag är väldigt intresserad av både jakt, viltvård, skogsbruk, skytte, hundar och vapen. Det känns som att jag hittat till rätt avkrok av internet.

Nåväl, till saken. Jag tränar mycket styrketräning och där är det en stor hjälp att skriva träningsdagbok. Det ökar motivationen och höjer prestationerna enormt, och man utvecklas väldigt mycket snabbare. Så hjärnan kopplade ihop att det nog fungerar så med skytte också. Tanken med tråden är alltså att jag skriver ned träningsstrategier och planerar pass, därefter far jag ut på banan och skjuter, dokumenterar och analyserar.

Jag tänker mig att det dels kommer att hjälpa mig markant, med snabbare utveckling av ett bra skytte och dels fungera som inspiration och stöd till andra i en liknande situation som jag. Kanske kan sporra även er gamla, redan skickliga skyttar att komma ut till banan den där extra gången som kan vara avgörande.

Innan jag börjar fullkomligt fylla denna tråd med träffbilder, frågor om skytte och allehanda kringsnack så skulle jag vilja ha era åsikter, och gärna komma med tips vad gäller formatet på rapporteringen och givetvis själva skjutträningen.

Så: är dagboken en bra idé? Anser ni att det finns något allmänintresse av en sådan här tråd? Eller ska jag göra det för mig själv bara?

Mycket tacksam för alla synpunkter!

// Aasa

Publicerat

För min del låter det överambitiöst men jag läser gärna om dina övningar!!

Mvh!

Publicerat
  • Författare
För min del låter det överambitiöst men jag läser gärna om dina övningar!!

Mvh!

Ja, jag är medveten om att det ser ut ungefär som en målbeskrivning till en tråkig uppsats. :) Men det är väl så jag är van att skriva. När jag pratar låter det mindre ambitiöst det kan jag då säga. Ungefär såhär; ( Nå voi perkele jag drar ut till banjäveln och sen tar jag väl och sparar taveljävlarna och tar nån slags anteckningar också så jag inte glömmer vafan jag gjort där. Blir nog bra. *Raaaap*. ), allt framsagt med lite halvt Tornedalsfinsk brytning.  ;D

Men jag förstår din poäng Hipshot.

Jag tror emellertid att det kan tjäna sitt syfte väl och vara värt tiden jag lägger ner på att skriva ner resultaten och vad jag försökt träna på.

Till ämnet;

Tidigare kulskytterfarenheter består i stort sett av att ha lånat ett luftgevär under en dag, skjutit bort ungefär en halv ask diaboler på läskburkar och träbitar och sedan gjort kulskytteprovet. Jag har dessutom skjutit ca. 50 skott med en lånad 6,5x55 under förra säsongen och skjutit ett extremt enkelt ( ~15 meter fritt skottfält sittandes ) jaktskott. Jag är alltså nästan total nybörjare. Däremot har jag skjutit ganska mycket hagel.

I stort ser träningsupplägget ut såhär just nu; gå på banan ofta, flera gånger i veckan i alla fall, skjuta mycket och försöka förbättra en sak i taget. Tar lite ledning från "Skytteskolan" på www.ac-skytte.com och försöker använda sunt förnuft för resten av upplägget.

Såhär såg dagens övningar ut, 16/7 - 2006:

1. Snickrade ihop en tavelhållare.

IMG_0413.JPG-for-web-LARGE.jpg

2. Var iväg till banan och sköt in geväret som jag köpt igår. Mycket trevligt. Det blev fyra skott grovjustering och sen sköt den jämnt på älgbanans 80m vilket förmodligen blir träningsavståndet under en tid i alla fall.

3. Sköt fyra serier sittande med helt okej stöd.

Upplägg

Jag försökte fokusera på andningen, andas in, andas ut och sedan låta bli att andas in igen och avfyra i pausen mellan in och utandning. Det gick ganska bra men kände att jag höll kvar luft vissa avfyrningar - kändes lite spänt då.

Fokuserade också på att få ett rent och fint kramat avtryck, och att bara röra avtryckarfingret. De första två serierna hade jag ett ganska löst grepp, de två sista hade jag ett betydligt fastare grepp och använde vänsterhanden till att trycka bak kolven mera mot axeln.

Resultat

Serie 1; 3 skott 33 mm, avstånd 80m

Serie 2; 3 skott 31 mm, avstånd 80m

Serie 3; 3 skott 25 mm, avstånd 80m

Serie 4; 3 skott 22 mm, avstånd 80m

Körde även 30-50 torravfyrningar ( fattig ). :)

Generellt tycker jag att det kändes precis som resultaten visar. De första två serierna var andningen inte bra, höll andan lite. Något skott ryckte iväg för att jag blundade i skottögonblicket ( har fått en kikare i ögat av rekylen en gång, lite skotträdd ). Eliminerade det problemet genom att kisa lite med högra ögat just när skottet gick.

Är ganska nöjd med andningen nu, det var nog det lättaste. Avfyrningen behöver jobb. Bössan kan definitivt skjuta tätare än sådär.

Allt som allt är jag nöjd och glad över mitt första besök på banan i år.

Nu blir det mera torravfyrningar för att försöka få fingret att gå rent och fint.

Nästa pass blir även det sittande med fokus på avtrycket.

// Aasa

Publicerat

1. Föredrar din pruduktion av det skrivna ordet framför det sagda  ;D ;D ;D

2. Köp/låna 22-studsare samt en 22-snurra.. skitbra och skitbilligt!

Mvh!

Publicerat

Tror inte en träningsdagbok är helt nödvändig (även om nu många tävlingskyttar använder det)

Tycker du verkar vara helt inne på rätt spår annars, använder rätt teknik osv. Ett tips är att öva regelbundet på olika skjutställningar, gärna så jägarmässigt du kan få till det.

Vill du skjuta billigt så är en begagnad 22lr eller 22wm vettigt alternativ, eftersom du bor här uppe finns ju t,ex bisam och fjällripa att jaga med bössan.

Kanske missade det, men vad har du köpt för bössa föresten? Alltid kul att veta  ;D

Föresten, vilken by/ort bor du i? Bor själv här uppe i Kiruna så antar att du är någonstans härifrån  :)

Publicerat
  • Författare
Tror inte en träningsdagbok är helt nödvändig (även om nu många tävlingskyttar använder det)

Tycker du verkar vara helt inne på rätt spår annars, använder rätt teknik osv. Ett tips är att öva regelbundet på olika skjutställningar, gärna så jägarmässigt du kan få till det.

Vill du skjuta billigt så är en begagnad 22lr eller 22wm vettigt alternativ, eftersom du bor här uppe finns ju t,ex bisam och fjällripa att jaga med bössan.

Kanske missade det, men vad har du köpt för bössa föresten? Alltid kul att veta  ;D

Föresten, vilken by/ort bor du i? Bor själv här uppe i Kiruna så antar att du är någonstans härifrån  :)

Hej, trevligt att du svarar! :) Muntrar upp.

Nej det är nog inte helt nödvändigt. Tror jag skulle klara det fint med några nedklottrade anteckningar på dagens använda tavlor och därigenom slippa lära sig en massa saker två gånger. Men jag tycker det är en kul grej, speciellt om jag får kontakt med några andra trevliga jaktintresserade ungdomar. Finns inte speciellt många här i Pajala, som är byn jag bor i just nu. Det lär väl ändras till våren men än så länge reder jag mig här.

Bössan är en Tikka 658 6,5x55, på den sitter Leupolds budgetkikare VX-1 3-9x40mm och jag gillar den skarpt.

Jag har nog råd att skjuta 6,5x55 i alla fall, och det känns vettigt att träna med jaktvapnet om det bara är möjligt. Jag ska nog i och för sig jaga ripa men det blir nog med hagelbössan. Det är lite snårigt i våra jaktmarker. ;D

Ekipaget ser ut ungefär såhär;

Tikka658.jpg

Dagens pass gick i stort sett ut på samma sak som det förra. Bra, rent avtryck och stabil kolvkontakt. Gjorde en förändring och det var att slappna av helt med högra axeln och dra tillbaka kolven ordentligt så axeln kom längre bak än vanligt. Det gav resultat i sittande med stöd;

IMG_0418.JPG

12-13 mm mätte jag det till. Känns som det räcker för älgen va? Även detta på 80m. Drog ett par till serier som var lika övertygande, sen tänkte jag att det är bäst att börja med lite riktig övning. Bort med stödhjulen.

Resten av passet sköt jag, nu tämligen övertygad om bössans fina precision, med jägarmässigt stöd, sittandes och ståendes på fri hand.

Sittande ( på bar backe ), sittandes på baken med vänster armbåge på vänster knä och höger armbåge på höger knä, blev träffbilderna rätt så täta, 5 serier om 4 med 40 - 60 mm ( även här på 80m ) men jag hade något ströskott i alla serier som jag själv kände att jag missade. Fick inte riktigt stabilitet i sittande ställning utan det kändes rätt så svajigt och de relativt täta bilderna berodde nog mest på läxorna jag lärt mig i bänken, dvs bra axelkontakt och lugnt men bestämt avtryck. Eller så kändes i vart fall.

Någon som har tips för sittande skytte? Eller allmänt hur man ska få den där jädra vänsterarmen att hålla sig still.  ::)

Det stående skyttet gick halvbra, sköt ett par serier på uppställda lerduvor på 50m, träffade nog det mesta men det kändes ändå aningen för svajigt. Även här skulle tips uppskattas. Hur står ni? Som tävlingsskyttar med armbågskontakt i bäckenet, bakåtlutade och allt vad de nu gör? Eller mera åt hagelstuket?

Framöver ska jag försöka komma ihåg läxorna om avfyrningen, andningen och axelkontakten med en fin bestämd högerhand och sedan fokusera på mera verklighetstroget skytte i diverse ställningar.

Tackar för allt visat intresse! Det motiverar en att fortsätta.

Publicerat

Skjuter du sittande såsom du beskriver så testa att tälja till en lämplig skjutkäpp. Den håller du med vänsterhandens fingrar eller något och andra ändan av käppen under ändan. Det ger en rätt bra stabilitet och är ett hjälpmedel som du med fördel kan använda i skogen sen med. Hur du skjuter stående är väl upp till dej, jag har ingen susning om ev facit i frågan. Jag skjuter dock utan stöd från höftkam osv.. ev fladder får man leva med och jag vet att här lönar sig träning och bra avfyrningsteknik.

Mvh!

Publicerat

Detta var en mycket intresant och trevlig tråd du fått till aasa!

Mycket trevlig läsning!

Keep up the good work!

MVH/Jocke

Publicerat

vid allt frihandskytte är det viktigt att du inte har en rem som hänger och dinglar då detta gör enorm skillnad testa skjuta med rem och utan när du har lite sid vind så märker du skillnad kan jag lova, ju bredare rem du har ju värre blir det...

Publicerat
  • Författare
Skjuter du sittande såsom du beskriver så testa att tälja till en lämplig skjutkäpp. Den håller du med vänsterhandens fingrar eller något och andra ändan av käppen under ändan. Det ger en rätt bra stabilitet och är ett hjälpmedel som du med fördel kan använda i skogen sen med. Hur du skjuter stående är väl upp till dej, jag har ingen susning om ev facit i frågan. Jag skjuter dock utan stöd från höftkam osv.. ev fladder får man leva med och jag vet att här lönar sig träning och bra avfyrningsteknik.

Mvh!

Jag lutar också mera åt hagelstilen, speciellt eftersom jag har jakt med hund efter älg och björn i åtanke senare och även eftersök. När jag står i tävlingsställning får jag inte till någon speciellt bra axelkontakt och då kan jag nog få en rejäl snyting av rekylen på den framtida hundförarbössan i grövre kaliber. Någon som får till bra rekylupptag med bakåtlutad rygg och sneställd höft med armbågskontakt? Posta gärna bild på hur ni gör. :)

Vore gött att få se lite bilder på era stående / sittande skjutställningar. Jag ska försöka googla fram några exempel själv också...

Tävlingsskytt, ser ut att kunna göra ont och kanske framförallt sabba andra skottet vid krisiga situationer;

dm_sh.jpg

Alternativet att stå mer som vid hageskytte och kanske använda remmen som extra stöd känns vettigare och mer jägarmässigt. Jag får träna på det.

Google kan vara trevligt ibland, hittade en länk till något som verkar vara ett rätt smart ( och billigt ) skjutstöd;

bipod01.JPG

bipodsittande01.jpg

bipodstaende02.jpg

Länk till svenska sidan; http://hem.passagen.se/benny10/bipod.html

samt amerikanska ursprungssidan med byggbeskrivning;  http://www.varmintal.com/abifu.htm

Tror jag provar och snickra ihop en såndär någon dag framöver.

vid allt frihandskytte är det viktigt att du inte har en rem som hänger och dinglar då detta gör enorm skillnad testa skjuta med rem och utan när du har lite sid vind så märker du skillnad kan jag lova, ju bredare rem du har ju värre blir det...

Det låter klokt. Att skjuta med remstöd är väl bra och då får man ju den ur vägen också. Blåste rätt hårt på banan igår och pipan följde faktiskt med vinden en del även utan rem. Onödigt att sätta extra segel. Tack för tipset.

Detta var en mycket intresant och trevlig tråd du fått till aasa!

Mycket trevlig läsning!

Keep up the good work!

MVH/Jocke

Tack för uppmuntran Jocke, det känns mer värt att lägga ner arbete på tråden om det är folk som svarar och är intresserade.

Dagen i övrigt lär vigas åt fysträning, matlagning, hundrastning och annat viktigt. Kanske hinner söka fram virke till eventuell Bi-pod senare idag. Ha det gött och tack för alla svar!

// Emil

Publicerat

Den där bilden på snubben som siter.. den ställningen är jag djupt skeptisk till! Ska du skjuta sittande, se för f-n till att hitta ngt stabilt att luta ryggen mot! Blir ett j-la vingel tycker jag utan ryggstöd.. Hellre ryggstöd och armarna mot knäna än skjutkäpp utan ryggstöd..

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Hej hej!

Härligt sval dag här i Tornedalen med riktiga höstkänslor, 10 grader ute när jag vaknade. Mums!

I går snickrade jag ihop en prototyp av bi-pod skjutstödet på enklast möjliga sätt;

IMG_0421.JPG-for-web-NORMAL.jpg

Idag provsköt jag med den på banan och jag kan bara säga att det gick över förväntan. Sköt 20-30 mm träffbilder hur stabilt som helst på 80m sittande utan ryggstöd med bipoden. För mig handlade det mest om att få en tillräckligt framåtlutad sittställning så att jag inte behövde spänna magmusklerna alltför mycket. Var aldrig något nämnvärt darr i pipan utan det kändes bara klockrent.

Stående var den en annan historia, sköt först på lerduvor på 80m, var lite väl långt på fri hand för min förmåga just nu. Flyttade upp dem till 40m och drog ett antal serier. Det gick hyfsat men inte mer än så. Får bra kindkontakt, avtrycket känns hyfsat rent men jag spänner mig precis när jag ska trycka av. Märktes pinsamt mycket då jag glömt osäkra och "tröck av" samt gjorde en rejäl kompensationsrörelse med högra axeln. Ska försöka träna bort det, men hur? Det är dagens fråga.

Allt som allt så gick det helt okej och jag känner mig ganska trygg på jaktskott på älg, i alla fall med stöd eller på fri hand på nära håll. Den 25:e blir det lön och då kommer jag införskaffa en ohelig mängd hagelammo och duvor för att träna lite inför höstens hagelsprakande. Ha det bra.

Publicerat

torr tränna mycket specielt avfyrning så du känner dina vapen helt...

Publicerat
  • Författare

Inte blivit några turer till skyttebanan eftersom att jag prioriterat andra saker.

Och dessutom är magasinet även på denna tikka lite dåligt. Enligt min lekmannamässiga bedömning så beror det på att den främre fjädern i magasinet, alltså den som trycker upp den del av patronen där kulan är, är mycket klenare än den bakre. Detta medför eldavbrott eftersom arslet på patronen sticker upp och fastnar i magasinets övre del. Inte så bra.

Dessutom har jag haft problem med utmatningen av hylsor. Klacken som ska greppa kanten på hylsan var helt full av skit så den blåste jag ren med lite tryckluft. Jag borde egentligen öppna slutstycket och torka rent det, olja in det igen antagligen? Men jag är lite orolig att det ska sprätta ut hundra olika delar som jag inte får ihop igen. :) Finns det sprängskisser att tillgå för Tikkas slutstycken?

Träningsmässigt har det blivit torravfyrningar och det går väldans bra. Tror inte jag ska spendera extremt mycket mer tid på skjutbanan med kulgeväret för det känns rätt så enkelt. Ska nog ut och leta älgar och bygga bättre kontakt med hunden istället. Samt panga hagel förstås!

// Emil