Publicerat Januari 5, 201313 yr Ja den perfekta åteln då. Bortse från bristen på ljus då jag byggnader som förser platserna med ljus. Skogen: valfri plats i skogen som är relativt öppen från trädstammar men mkt sly. Sly får rensas bort så trädstammarna är största problemet pga skuggorna som bildas över åteln. Kan nog fälla något träd. Åteln skulle ligga längst med en naturlig stig för både räv,hare och rådjur. Skulle ligga tämligen ostört då närmaste byggnaden är en maskinverkstad som sällan brukas. Nära till ett stengryt som främst innehåller grävling men öven räv strosar förbi där ibland. Vinden skulle ligga bra då man skulle ställa tornet högt upp över åtelns plats. Nackdel: skulle möjligen va så att man behöver gå över rävens gång till åteln när man går o sätter sig. Stör sig verkligen räven på 2-3 timmar gammalt spår? Mkt människor i rörelse längst närliggande skogsstig utan märkbart störning pga detta. Samt största nackdelen. Skulle behöva vara 4-6 gubbar för att då ut tornet dit man vill. Åtelmaterial förflyttar man dock enkelt med 4-hjulingen! Nästa plats. Oxå med fast belysning. Äng i skogen! Ganska mkt folk som promenerar där. Bra läge för kojan. Enkel o få på plats samt enkelt o komma fram med åtelmaterial. Inga problem med belysning alls. Bra ljus året runt utan störande skuggor. Behöver inte korsa några rävspår. Nackdel: haft spontan åtel i närheten. Samma äng men lite längre bort. Inge jättedrag på rävarna. Bra äng på sommaren o vaka ungräv på men dom vuxna smiter mest bara över utan o stanna trots bra med bra mat för dom! Ingen jättenaturlig viltstig för räv där. Vart bör åteln hamna? Ni får ursäkta både stavning o icke sammanhängande text. Skriver på mobilen o se helheten i texten är tämligen svårt. Även formullera sig vettigt utan o få skrivkramp i tummarna är tämligen omöjligt. Därav kort o klumpigt formullerad text. Stavfel skyller jag på telen o slarv från min sida
Publicerat Januari 5, 201313 yr På frågan om räven blir störd av att man tidigare gått förbi tror jag inte alls på. Har ena åteln nedanför huset vid havet där rävarna hemma har en trafikerad led och jag brukar sitta strax innan midnatt eller efter. Och jag brukar gå ned på isen och rasta vovven på kvällen och sedan på morgonen har det visat sig vara 3-4 som har korsat mina spår och tom valt att gå i dem när det är mycket snö! Om du har en Android telefon så använd SwiftKey tangentbord så sparar du mycket tid och knappade och felstavningar
Publicerat Januari 6, 201313 yr Ängen i skogen låter bäst med tanke på ljuset och då du i din landsända lider brist på snö. Varde ljus!
Publicerat Januari 6, 201313 yr Författare Ängen är bra helt klart. Är det inte dock bättre o ha åteln i skogen o nytja ljuset från maskinhallens lampor. Ljus finns på bägge platserna. Kapa några trän går oxå bra har jag kommat upp så ljustillgången är densamma på bägge platserna Tror/hoppas som du säger angående rävarnas störning av människospår. Hade dom varit så känsliga här så hade dom inte nytjat den fd viltstigen som numer är en välanvänd promenadstig för människor med och utan hundar. Den stigen ligger bara 100m från tilltänkta skogsåtelplatsen.
Publicerat Januari 6, 201313 yr Författare Hmm så ni tror på ängkanten trots viltstigen i skogen? Inga motfrågor. Eller jo men av nyfikna anledningar o inte uppkäftiga sådana Så ängen trots mindre aktivitet av rävarna där o allmänt mer försiktiga med o gå ut där än att ha åteln en bit in i skogen om jag förstår er rätt?
Publicerat Januari 6, 201313 yr Jepp, är lite svårt att sitta 80mil bort och svära på det utan att se marken. Att det är mer aktivitet på ett ställe behöver inte automatiskt betyda att de är ivrigare/lättlurade där. Angående spåren efter dig så är jag övertygad om att de sklijer på att bara gå där och att gå ut på en åtel, lite synd att behöva sitta av några timmar innan spåret kallnat. Sen verkade allt runtomkring med tillgänglighet å så ligga åt ängens fördel oxå.
Publicerat Januari 6, 201313 yr Författare Gå ut till vakkojan skulle bli över en bergsknalle efter man hoppat av stigen. Ingen räv går däröver iaf enligt mitt vetande av spårningen att dömma. Men ja jag säger varken bu eller bä om någon av platserna. Trodde rävarna skulle vara modigare i skogen när det var nära deras vanliga promenadstråk o i skydd av "skogen" för dom. Återstår o se övriga tankar samt vänta ut tiden lite så åteln inte ska fixas försen till våren.
Publicerat Januari 6, 201313 yr Lägg material på båda ställena och se vad som händer (om de inte ligger allt för nära varandra). Svårt att råda men en äng med lite längre sikt hade jag valt mest för möjligheten att få åteln att synas på lite håll. Ställ kojan där du ser att du kan ta dig till den utan att spöka för mycket. Mycket aktivitet kan vara positivt eftersom du inte sticker ut lika tydligt som om du är ensam om att röra dig där.
Publicerat Januari 6, 201313 yr Har lagt min åtel på så vis att 9av 10 dagar ligger vinden från åteln upp mot kojan. Sen är ängen bättre d dagar det är mulet å sämre sikt Lycka till