Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

"Inskjutning" på egen mark?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag har nu fixat jägarexamen, vapenskåp, ett 22lr vapen för övning och en egen liten bit mark med jakträtt på. Tanken är att jag skall kunna åka dit och öva lite skytte ibland när jag är där. Vilket jag har förstått inte skall vara något problem, om det inte stör min omgivning och jag inte sätter upp nån sorts permanent skjutbaneutrustning så det ser ut som nån sorts skjutbana.

Jag är en kille som är rätt nojjig om mycket, så jag vill förståss att det skall vara så säkert som möjligt. Och jag undrar vad ni tycker om följande:

Efter jag gått och tittat ut ett bra ställe på min mark för att kunna bedriva lite "inskjutning" med min 22lr bössa så har jag hittat ett rätt bra ställe tror jag. Skjutpositionen är på en 2.5meter hög sten. dessutom så sluttar marken nedåt. Skjutavstånd är uppskattningsvis 80-100m.

Från skjutposition och målposition så är det säkert 7-8 meters nivåskillnad nedåt, så man skjuter nedåt i marken. Dessutom så är det bra kulfång bakom målet. en hyfsat brant höjd på 7-8m. Jag har även en hög med trädstammar som jag lagt precis bakom "måltavlan".

Närmaste huset ligger bakom skjutposition ca 600meter. Närmaste huset framför skjutposition ligger 1.6km. Däremot ligger det en väg som slutar 200 meter efter målpositionen i skjutriktning. Vägen verkar vara nån sorts väg som endast används för skogsbruksmaskiner eller nått sånt. Jag kunde inte köra där eftersom den inte var plogad. Vad tror ni, kan jag öva lite här? Hur långt hörs ett 22lr skott i skog? jag har nämligen en granne som inte gillar mig av någon anledning, och han skulle säkert börja tjafsa om han hörde mig skjuta i min skog.

gqQvp.jpg

Publicerat

Äger du marken får du skjuta 5000 skott per år utan problem. Skjut på det ser bra ut!

Publicerat

Det är väl bara att tuta och köra :)

Publicerat

bara skjut, skulle det vara något är det bättre att be om förlåtelse än om lov för då blir det bara nej.

Publicerat

Jag åker till skjutbanan! Känns både säkrare och att göra en god gärning!

mvh Y

Publicerat

Enligt lagen är det som sagt 5000 skott som gäller och man får ej bygga varaktiga konstruktioner, typ målställ som står kvar eller anlägga en konstgjord vall. Då ska det sökas tillstånd för skjutbana :)

Publicerat

Din skjutplats låter bra. Möjligen längsta laget för 22lr där är mer åt 50-60m lagom men de spelar ju ingen roll nu.

Skjut o ha skoj. Skjuter MYCKET på min jaktmark gör jag men inga problem än trots hus i närheten. Mkt 22lr nu då jag skjuter ruger halvauto med snurra. Förbannat rolig övning men skotten. Ja dom förbrukas läskligt fort!

250 skottni timmen är inga problem så för guds skull ta med mkt ammo när du åker ut o skjuter. De är skoj oavsätt laddsystem ;)

Publicerat

Skjut! Inga som helst bekymmer men sätt avstånd Max 50 m. En .22:a droppar ganska friskt därutöver. Du lär inte skjuta på långa håll med en sån iaf! Jag har ca 20 ha egen mark och skjuter .22 tämligen ofta där på sommaren. Kulfånget är en liten kulle. Skotten hörs inte farligt. Du kan också skjuta utan kåpor även om jag kör alltid med.

Publicerat

Måste bara fråga om en sak.

Jag är helt med på noterna om att det är helt ok att övningsskjuta på egen mark osv., och

då ville jag bara dubbelkolla ifall någon hade en länk, eller referens, till det årliga antal

skott som man kunde få skjuta. Någon nämnde 5000 skott.

Jag hittar inte den informationen.

Publicerat

Pratade med en polis lokalt i våras och följande gäller:

- Studsare, hagel går bra

- Egen mark/arrenderad jaktmark

- Utanför detaljplanerat område

- Säkert kulfång (även hagelavstånd med 45 gr vinkel)

- Måttlighet!

- Inte permanenta mållösningar (endast mobila) och endast eget skytte

- Om man överskrider måttligheten riskerar man hamna under luppen från miljökontoret men frågan är inte polisiär.

- Den största risken ligger i klagomål från grannar

Publicerat

Måste bara fråga om en sak.

Jag är helt med på noterna om att det är helt ok att övningsskjuta på egen mark osv., och

då ville jag bara dubbelkolla ifall någon hade en länk, eller referens, till det årliga antal

skott som man kunde få skjuta. Någon nämnde 5000 skott.

Jag hittar inte den informationen.

Jag fick den infon från miljökontoret på kommunen då jag håller på att skissa på en pistolbana Hon undrade om det inte räckte med 5000/år.

Publicerat

Men för fan pojkar,bara skjut,vem bryr sig å vem hör dig,se bara till så ni har kulfång!

Själv skjuter jag både duvor å kula på min egen mark,frågar ingen å ingen säger nåt,dessutom hör man att det smäller både till höger å till vänster men ingen bryr sig.

"man ska inte lösa problem som inte uppstått" :woot:

Publicerat

Jag fick den infon från miljökontoret på kommunen då jag håller på att skissa på en pistolbana Hon undrade om det inte räckte med 5000/år.

Topp!

Publicerat
  • Författare

Gött! Då kör jag :D

Publicerat

Såvitt jag minns så var det bra precis ett år sedan som tre grabbar tog med 22an och åkte till en grusgrop (egen mark). Dom hann inte många smällar innan Piketpacket tvingade dom att ligga två timmar på mage i vattenpölen som vore dom värsta antiglobalisterna.

Som tur var blev dom inte skjutna i skallen.

Publicerat

Slommen

Jo de hann skjuta en hel del smällar och var faktiskt påväg därifrån när Piketen stannade dem.

Vad polisen sysslade med och hur det kunde ta så lång tid för dem att lista ut att det inte var något fuffens är svårt att förstå. Men faktum kvarstår att det slutade med att polisen insåg att grabbarna varit ute i lovligt ärende och därmed fick åka därifrån.

Jag har för mig att HerrBerg varit ute för något liknande men med en inte fullt lika nervös polis...

Publicerat

Men piketen åker ju inte bara ut så där, något måste ju tipsat dem. Det gäller att hålla sig väl med grannar.

Publicerat

Det där var strax efter Norge äckel historien och om jag förstod det rätt så hade någon anmält att det var automateld. (Vilket det nästan kan låta som med en halvautomat)

Publicerat

Pratade med en polis lokalt i våras och följande gäller:

- Studsare, hagel går bra

- Egen mark/arrenderad jaktmark

- Utanför detaljplanerat område

- Säkert kulfång (även hagelavstånd med 45 gr vinkel)

- Måttlighet!

- Inte permanenta mållösningar (endast mobila) och endast eget skytte

- Om man överskrider måttligheten riskerar man hamna under luppen från miljökontoret men frågan är inte polisiär.

- Den största risken ligger i klagomål från grannar

Hoppas det där stämmer nu bara ;-)

Publicerat
  • Författare

Slommen

Jo de hann skjuta en hel del smällar och var faktiskt påväg därifrån när Piketen stannade dem.

Vad polisen sysslade med och hur det kunde ta så lång tid för dem att lista ut att det inte var något fuffens är svårt att förstå. Men faktum kvarstår att det slutade med att polisen insåg att grabbarna varit ute i lovligt ärende och därmed fick åka därifrån.

Jag har för mig att HerrBerg varit ute för något liknande men med en inte fullt lika nervös polis...

scheisse, det lät inte så inspirerande!

Publicerat

Såvitt jag minns så var det bra precis ett år sedan som tre grabbar tog med 22an och åkte till en grusgrop (egen mark). Dom hann inte många smällar innan Piketpacket tvingade dom att ligga två timmar på mage i vattenpölen som vore dom värsta antiglobalisterna.

Som tur var blev dom inte skjutna i skallen.

Den sista meningen var ju urbota korkad! Han som blev skjuten hade precis rånat en butik och riktade vapen mot polisen, en jävligt dum kombination!!

Publicerat
  • Författare

Behöver man ha jaktkort när man övningsskjuter på sin mark? Visst jag vet ju att jag övar, men om polisen skulle komma, hur vet dom det då.

Publicerat

På det vill jag svara som jag gjort i ett antal trådar nu. Varför chansa?

Det är väl så att rent formellt så har du rätt att träna utan att lösa jaktkort. Men varför utsätta dig och snuten för onödiga problem?

Om de tjurar ihop hittar de säkert något att trilskas med bara för sakens skull. Och du får säkert må dåligt på ett eller annat sätt under deras utredning.

Och du skall väl lösa jaktkort förr eller senare ändå? 300pix svider väl inte så mycket?

Publicerat
  • Författare

På det vill jag svara som jag gjort i ett antal trådar nu. Varför chansa?

Det är väl så att rent formellt så har du rätt att träna utan att lösa jaktkort. Men varför utsätta dig och snuten för onödiga problem?

Om de tjurar ihop hittar de säkert något att trilskas med bara för sakens skull. Och du får säkert må dåligt på ett eller annat sätt under deras utredning.

Och du skall väl lösa jaktkort förr eller senare ändå? 300pix svider väl inte så mycket?

jag har köpt jaktkort, men det tar ju 3 veckor att få hem det liksom =/ Så jag kan inte visa att jag har ett. Eller räcker det med att jag har betalat in kanske?

Publicerat

Det räcker med att du kan visa kvitto/utskrift på betalning.