Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Val av kaliber för vakjakt

Featured Replies

Publicerat

Hej

Jag är ganska ny på det här forumet och även som jägare. Jag har några frågor som jag undrar om någon kunde svara på.

Jag skulle vara intresserad av att vaka på räv och mårdhund och undrar om jag skulle skaffa en .22 WMR eller en 222a?

Avstånden är ganska korta då det är ganska mycket skog och några små åkrar på marken jag får jaga på. Jag har en 308a men den är nog lite för kraftig här.

Det är ganska nära till hus så ljudet skulle också behöva vara så lågt som möjligt om man inte vill störa på natten.

Hur mycket låter de 2 alternativen jag gav ovan?

Tacksam för svar

Publicerat

Hej

Jag är ganska ny på det här forumet och även som jägare. Jag har några frågor som jag undrar om någon kunde svara på.

Jag skulle vara intresserad av att vaka på räv och mårdhund och undrar om jag skulle skaffa en .22 WMR eller en 222a?

Avstånden är ganska korta då det är ganska mycket skog och några små åkrar på marken jag får jaga på. Jag har en 308a men den är nog lite för kraftig här.

Det är ganska nära till hus så ljudet skulle också behöva vara så lågt som möjligt om man inte vill störa på natten.

Hur mycket låter de 2 alternativen jag gav ovan?

Tacksam för svar

Hej!

Mitt tips blir en 222:a. Den är mycket mer allsidig, du kan ha den till mycket annan jakt också. Är ljudet ett jätteproblem så sätter du på en ljuddämpare så har du en riktigt tyst och fin bössa som äter små söta patroner :)

Publicerat

Mårdhund = finland i mina ögon men du kanske bor i sverige ändå fast långt norröver?

Är svaret finland så hade jag tagit 17hmr ( om den är laglig ) eller annars 22wrm med dämpare.

Är svaret Sverige så skulle jag ta 222r med ljuddämpare.

Finns roligare kalibrar men för enklast möjliga så svaren ovanstående. Vill du ha roligare så finns det MÄNGDER med förslag! :)

Välkommen till forumet btw

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren.

Jag bor på Åland så det är lite mellan om man säger så.

Jag tror att .17 HMR har för lätt kula för att få användas men är inte helt 100.

Desto mer jag funderar desto mer dras jag till 222an

Publicerat

222r är en bra kaliber om man vågar bräsa på lite med vmaxen

Publicerat

Jag kör med 222 och det funkar klockrent. Stoppar du i Normas v-max skott blir det knall och fall verkan också :)

Publicerat

Gänga 308;a pipan & köp en dämpare till den. Funkar hur bra som helst :wink:

Men om du absolut vill ha en ny bössa så är en 222;a med en dämpare el liknande ett bra alternativ :smile:

Publicerat
  • Författare

308an råkar ju nu ha gängor redan :tongue: och dämpare är på inköpslistan. Skall prova den ett par gånger och

se hur det går och sedan fundera på om jag behöver ett finkalibrigare vapen.

Tack för alla svar

Publicerat

Ja men då så, då är det bara att inhandla en dämpare & testa :thumbsup:

Publicerat

Om du sitter bland hus så kan du ju tänka på att knall och fall är väldigt eftersträvansvärt,

inget kul om den springer in på granntomten och sölar ner :yucky:

222:an eller som du kollar på nu 308:an är nog bättre.

Publicerat

.222 och .22 wmr har väl olika klasser? .222 i klass 2 kan du ju ta rådjur med också som kommer i pass om du har tur. Känns mer mångsidig. Har skjutit räv med både min .308 och .222 och djuren dör tämligen omgående med den skillnaden att utgångshålet är lite brutalare på .308.

• 1 year later...
Publicerat

Troligtvis, och förhoppningsvis så är bössan redan köpt och invigd! Men jag har ett tillägg, 22-250 med hornad v-max jisses vad död det är med den combon!!!!B-)

Väl mött

Publicerat

Sune hade en färdiggängad .243a inne billigt som f-n!!!! 

Publicerat

bra död med 110 grains Sierra hp i 308an med

Publicerat

likaså med 110 gr V-max som Sune blev ombedd att ta in (och som han har inne) ;)) Kommer snart A-maxare till .308an dit också om du vill ha lite finare saker ;)

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Var in i fredags och tittade på helstocks vixen som Sune har inne nu. Ruskigt bra skick på den men den får gå. Jag skall hålla ögona öppna på begagnade 222 rem nu under året. Har inte haft tid för att hålla igång en åtel nu under vintern då det varit mycket annat att göra men jag hade ett rådjurs skinn i åkerskanten och det har varit mycket aktivitet där så när man har tid så verkar det finnas djur.

Så det blir en 222 rem till att börja med sen får vi se vad som händer  :wink:

Publicerat

.243 ;)

Publicerat

.243 ;)

nä 6xc
Publicerat

En dämpad 222rem eller 223rem.

Publicerat

nä dämpad 6xc

Publicerat

känner mig lite tjatig, men har man rätt så har man rätt!

Publicerat

känner mig lite tjatig, men har man rätt så har man rätt!

Fasen Oz om du var lika bestämd när det gällde dig själv ;)
Publicerat
  • Författare

Idéerna har varit många sedan jag startade tråden men har nu bestämt mig för 222 rem pga billiga begagnade gevär som verkar hålla hög kvalité här på Åland. 

Jag skulle även vilja ha så hela pälsar som möjligt. 

Publicerat

Fasen Oz om du var lika bestämd när det gällde dig själv ;)

då måste jag ju betala själv....