Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skabbvarg...

Featured Replies

Publicerat

En kort och kanske lite provocerande fråga.

VEM RAPPORTERAR IN SKABBVARG? Ska inte naturn ha sin gång? De genetiskt svaga individerna måste väl få dö en naturlig död.

Skabben är smittsam och drabbar väl enbart de svaga individerna? Om inte annat så är de som överlever smittan väl skyddade...

MVH

RG

Publicerat
  • Författare

Just detta jag var ute efter...

Publicerat
  • Författare

Utöver detta så är begreppet lidande svårt att sätta ord på. För visst lider vargarna av ev skabb, men av vargarna lider både hundar, tamboskap och vilda djur...långt ifrån alla dör snabbt!!

Publicerat

Snart kommer väl det någon forskning för att leta vad som gör att järven inte får skabb och sedan göra ett vaccin som satens vildhundar blir injicerade med så de på naturlig väg kan kolonisera Sverige igen.

Verkar ju inte finnas några ekonomiska gränser för staten när de kommer till dessa jyckar...

Publicerat

Personligen tycker jag det är absurt att göra skillnad på djur när det kommer till lidande, och att ens överväga att låta ett djur plågas bara för att den är en viss art gränsar ju till idioti!

Men som sagt, personligt tycke.....

Publicerat

Staten, naturvårdsverket och länstyrelsen gör skillnad på djur och hur dom "lider" hur ställer du dej till detta zkiddz

Jag skulle låtit bli att skjuta en skabbangripen varg av 2 orsaker.

Dels för man skulle få ett helvete på ett eller annat sätt pga man tagit ett vargliv av daga

sedan som många miljö/stads muppar säger: naturen har sin gång!

med lite tur så drabbas alla vargrar i sverige men det sker väl inte, för jaga dom lär vi inte få göra.

Publicerat

Läste om Skabbvarg på WAS facebook sida för ett tag sen, dom menar på fullt allvar att jägare kommer att skjuta vargar nu och sen säga att det var en skabb varg. Sen var det även en annan komentar på sidan där någon menade att vi jägare hatar rävar därför skjuter vi alla rävar och sen säger att dom var angripna av skabb. Ni ser ju hur bra kunskap dessa personer har om skabb och annat.

Publicerat

Fältjägaren

Hur dom ställer sig får du ta upp med nämnda myndigheter, hur jag ställer mig borde du väl veta om du läst tidigare inlägg från mig..

Att inte skjuta djuret för att man saknar laglig grund är en sak, men att argumentera för att låta djuret plågas är en annan..

Jag skulle heller inte skjutit en skabbvarg utan att jag säkerställt att det är i sin ordning, men jag hade inte tyckt det vore okej att låta vargen plågas just pga att det var en varg.

Publicerat

Det strider mot all jägaretik att låta djur plågas,men så valhänt,kriminellt och inkompetent som myndigheterne sköter vargproblemet så önskar man att skabben sprider sig fort som fan,sen kan dom å kramarna fånga vargen med fälla å köra dom till kolmården för behandling innan återutsättningen.Kolmården har ju visat sin kompetens med att hantera varg!!! :woot:

Publicerat

Fältjägaren

Hur dom ställer sig får du ta upp med nämnda myndigheter, hur jag ställer mig borde du väl veta om du läst tidigare inlägg från mig..

Att inte skjuta djuret för att man saknar laglig grund är en sak, men att argumentera för att låta djuret plågas är en annan..

Jag skulle heller inte skjutit en skabbvarg utan att jag säkerställt att det är i sin ordning, men jag hade inte tyckt det vore okej att låta vargen plågas just pga att det var en varg.

Hej

I bla en tidigare tråd i ämnet och beslut från (om jag mins rätt) länstyrelsen så fick "privartpersoner" inte avliva skabbangripen varg då sådan varit synlig för ca 1,5-2år sedan

utan att drabbas av rättslig påföljd till skillnad mot andra sjuka/skadade djur i sverige ex. skabbräv är man skylldig att avliva.

Det handlar inte om att åsamka djur onödigt lidande! vill. vill staten, länstyrelsen, naturvårdsverket, miljö.... eller övriga som anser att vi skall ha dessa djur här får dom lösa problemet med tills det finns klara direktiv i ALLA hänseenden!

med hela problemet menar jag hela kedjan av händelser som kan uppkomma allt ifrån ex, sjuka djur, antalet till hur landsbyggden skall kompenseras.

och här menar jag inte ekonomiskt.

skulle jag få vargrevir på min gård så handlar det om livskvalite inte pengar som blir förstörd.

Jag har fortfarande inte fått en hållbar förklaring till denna positiva särbehandling av varg eller ens varför dom ska tillåtas öka så okontrollerat som dom gör.