Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stor galt

Featured Replies

Publicerat

Är det någon här som vet ifall stora galtar håller väck andra grisar från "sitt" område?

Vi har en stor galt som håller sig här nästan hela tiden. Han har blivit bortjagad ett par gånger när vi jagat med hund och då har här varit mycket gris men när han är tillbaka efter någon vecka så är dom andra grisarna som bortblåsta. Har lagt märke till detta en längre tid..

Galten i fråga är mycket stor.

Någon som vet?

Publicerat

Ja det gör dom. De kan vara riktigt vresiga och elaka. Skjut väck honom så lär ni få in mer gris direkt :yes:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Jo nog kan det vara som så att de håller "revir" men det är mest mot andra galtar, iofs kan nog andra grisar välja att undvika den marken med anleding av hans närvaro/Christian

Publicerat

Jag har varit med om det två ggr. Att en galt modell 110+ hittat till åteln och då har de andra försvunnit. Men vid dennes frånfälle har de kommit tillbaka. Det har ju dock endast gällt vid åteln inte hela marken. Beror givetvis på hur stort område man har.

Publicerat

Detta är precis vad som har hänt vid den "lilla åtel" vi har i Skärvälla. Där var tidigare lite mindre grisar tills denna "grymt stora galt"

dök upp. Nu är ju han i frysen och i förrgår såg "frugan" en mindre gris en bit ovan "vår mark", så det är bara å fortsätta som tidigare

å sköta åteln, så kanske dom vågar sej ner. Jag får väl göra som sisst, lägga ute en burk suströmming...det var nämligen då

den stora galten dök upp. Men han var åxå mycket förtjust i gula ärtor!! God Skitjakt :tongue:

Publicerat

Detta är precis vad som har hänt vid den "lilla åtel" vi har i Skärvälla. Där var tidigare lite mindre grisar tills denna "grymt stora galt"

dök upp. Nu är ju han i frysen och i förrgår såg "frugan" en mindre gris en bit ovan "vår mark", så det är bara å fortsätta som tidigare

å sköta åteln, så kanske dom vågar sej ner. Jag får väl göra som sisst, lägga ute en burk suströmming...det var nämligen då

den stora galten dök upp. Men han var åxå mycket förtjust i gula ärtor!! God Skitjakt :tongue:

Går det att öppna en surströmming burk med burköppnare utan att man luktar fn efteråt.

Om man inte kan skjuta hål i den tidigare på dagen.

Publicerat

Går det att öppna en surströmming burk med burköppnare utan att man luktar fn efteråt.

Om man inte kan skjuta hål i den tidigare på dagen.

NEJ FÖR HELVETE!

Publicerat

Ok.

Kan man skjuta ett hål med 22an samtidigt som man börjar en två Tim sittning eller har man skrämt iväg dem då?

Publicerat

Ok.

Kan man skjuta ett hål med 22an samtidigt som man börjar en två Tim sittning eller har man skrämt iväg dem då?

Eller 17hmr ger nog bättre hål.

Publicerat

Beror väll på var grisarna/grisen ligger. Tycker faktiskt att surströmming har dödat min åtel dom 2 gångerna jag har testat.

Och får du skiten på kläderna så är det kört! Jag fick lite på på jackan en gång. Fick ju knappast ta in jackan u huset... Tur det finns en tvättmaskin i ladugården! :P

Publicerat

Ok.

Lägg burken i en brasa först så den sväller lite. Sen tar du 22an och skjuter i den :)

Luktar till och med värre då ;)

Publicerat
  • Författare

Surströmming ska jag testa. Har jag aldrig hört innan

Publicerat

Om man inte kan skjuta hål i den tidigare på dag

Hahah..man kan öppna den i en hink med vatten!! Men inte göra som jag gjorde för typ en två veckor sedan!!! Jag la burken på köksbordet när jag kom ner till min kära i Småland.. Sen glömde jag bort den där och i köket eldar vi med kamin, så det blir fort varmt i rummet! Detta upptäckte jag när jag skulle öppna den i köket, för att ta ner den på åteln, burken hade liksom "svällt" och bågnade betänksamt. Well jag är lite distre, så jag tänkte inte på de, utan tryckte ner burköppnaren....swoooosh...burken började öppna sej själv!! Jag slängde på näven över burken å stapplade ut i ytterdörren och i dunklet såg jag en vit hink strax ovanför trappan. Jag slängde i burken i hinken, å lät den få sitt utbrott, sen tog jag burken i en påse, slängde locket på hinken och gick ut och åtlade. Två dagar senare, strax före julafton, ringer frugan mej på jobbet och säger "älskling vad fan har du slängt i min hink med tösalt"!!! Då hade hon tagit hiken och börjat kasta ut salt på trappan och balkongen...å det luktade FAN..å hon va förbannad som FAN. Skura trappan i minusgrader va ingen hit!! Men hon älskar mej fortfarande!! ( Va jävligt försiktiga med surströmming...det kan vara lika jävligt som ett bökigt eftersök på en stor galt) Skitjakt!! :yucky:

Publicerat

Underbart kul läsning, men ät maten istället :yes:

Publicerat

Jag provade med surströmming för något år sedan och har ett tips!

Lägg burken så inte räven kan ta den!

Jag gjorde ett lagomt stort hål i burken så det gick att få i ett pvc-rör för el kablar. Sedan grävde jag ner burken ca 40-50cm så endast ca 5cm av röret stack upp över marken. Andra natten så kom mickel och grävde upp burken :mad: . Allt fångades på bild av kameran och inga grisar syntes till innan den försvann. Varken röret eller burken har synts till efter det :sad:

Men lycka till med försöken :tongue:

Publicerat

December-januari är deras aktivaste brunstmånader( även om man säger att de brunstar året om)

Kanske lite brunstiga suggor/gyltor i området???.

Vuxna djur brukar vara lite vaskare och gå hårdare på hundarna dessa månader. Något du/ni märkt av???

Publicerat
  • Författare

Nej har inte sett några andra spår alls än den store galtens. Fötutom när han försvinner en vecka eller två. Då är här gris i varenda buske....