Publicerat Januari 9, 201313 yr Gjorde ett eftersök i söndags på ett rådjur, ensamt vuxet djur. Skytten sköt med hagel först sedan ett kulskott, ska ha tecknat ordentligt för hagelskottet och halta iväg på tre ben. Skytten var säker på att det skulle ligga inom 300 meter dött. Innan hunden var kopplad, drev ett annat djur, och vi var på plats tog ca 45 minuter. Fick besked av jaktledaren att det bara var att söka direkt då det troligt var dött. Började vid hagelskottet, hittar inget, sätter hunden på spåret och hon tar det direkt, går förbi kulskottet, hittar inget. Här skulle man nog bromsat, väntat längre eller vad tycker ni? Vi fortsatte då skytten var säker på sin sak, det ligger inom 300 meter. Hunden spårade bra, fläckvis snö gjorde att jag såg att hunden följde ett ensamt djur men inte en droppe blod hittar jag. Spårar 100 meter, 200 meter, 300 meter inte något blod alls, ser fortfarande att hon spårar ett ensamt djur, 400 meter, 500 meter och vid 600 meter fågelvågen kontaktar jag jaktledaren. Får order om att avvakta så ska dom ställa om sig om det eventuellt går upp. När de har ställt om tycker jaktledaren att jag ska släppa (wachtel) med förhoppning att hon ska ta det. Tar ca 10 sekunder sen är det fullt drev, rakt mot oss, skytten, som också följer med mig som skytt står framför mig när rådjuret kommer rakt mot oss. Skytten har bössan på ryggen... bruten utan skott i. Jag kan inte skjuta för han är i vägen, innan han har hunnit få skott i bössan har djuret vänt 180 grader och springer rakt från oss, hunden 10 meter bakom så vi kan inte skjuta. Hunden driver rådjuret i 10 minuter, sedan hoppar det över en å där hunden bryter. Vi väntar ett tag, ställer om på nytt och jag släpper på andra sidan ån, hon fortsätter driva i ytterligare 15 minuter utan att få tag på det. En passkytt kopplar hunden. Förutom missödena med bössan på ryggen, vad hade ni gjort annorlunda? Brutit efter 100 meter och vänta längre för att djuret ska gå längre in i chocken? Inte släppt förrän ni hade sett djuret?
Publicerat Januari 9, 201313 yr Skulle bett skytten hålla sig efter mig. Försökt släppa hund som jag vet drar ner djuret, nu klarar de flesta wachtlar nog det om det är bra skärpa i dem? I annat fall hade jag inte gjort annorlunda. Förutom att vara noga på att skytten alltid ska hålla sig bakom mig. Det var något NS klargjorde i en av sina trådar ett par år sedan och är bra att ta fasta på. (Sista eftersöket på rå bad jag skytten stå kvar vid skottplats när jag gick på, tyskan skulle dra ner djuret men en helskottas massa snö gjorde att hon vid 3 försök inte lyckades få omkull det. Trots tumult hade jag väl tur som sprang rätt och fick läge, men ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig!)
Publicerat Januari 9, 201313 yr Tagit uppgifterna om tid när det påskjöts o väntat in en timme sen när jag vet att alla är på pass - Börjat spåra rå,, släpper inte hund förns jag vet att jag stött i väg rå.. Frågan är väl när ska ni fortsätta eftersöket för ni har väl inte gett upp?
Publicerat Januari 9, 201313 yr Tagit uppgifterna om tid när det påskjöts o väntat in en timme sen när jag vet att alla är på pass - Börjat spåra rå,, släpper inte hund förns jag vet att jag stött i väg rå.. Frågan är väl när ska ni fortsätta eftersöket för ni har väl inte gett upp? Det är nog en fråga till jaktledaren, denna hundförare tycker jag har gjort rätt men kanske inte har pondus nog för att tala om att skytten går bako mm. men han kan faktiskt ringa jaktledaren och fråga, då han visar engagemang/villja!
Publicerat Januari 9, 201313 yr Författare Tagit uppgifterna om tid när det påskjöts o väntat in en timme sen när jag vet att alla är på pass - Börjat spåra rå,, släpper inte hund förns jag vet att jag stött i väg rå.. Frågan är väl när ska ni fortsätta eftersöket för ni har väl inte gett upp? Ny hund skulle ta vid där vi avbröt, inne på grannmarken.
Publicerat Januari 9, 201313 yr Detta är en populär post. Varför gick skytten med för om han inte ens hade vapnet laddat när hunden släppts?
Publicerat Januari 9, 201313 yr Att ha skytt med som inte har laddat är rätt meningslöst. Men ha en skytt med gillar inte jag direkt. Bättre o ha vapen själv. Min åsikt. Att inte ens ladda när hunden släpps är rätt dumt. Ligger inte ett rådjur inom ett hundratal meter så kommer det förmodligen att gå ur legan. Det verkar ändå hyfsat piggt om hunden inte hunnit ifatt det.
Publicerat Januari 9, 201313 yr Författare Att ha skytt med som inte har laddat är rätt meningslöst.Men ha en skytt med gillar inte jag direkt. Bättre o ha vapen själv. Min åsikt. Att inte ens ladda när hunden släpps är rätt dumt. Ligger inte ett rådjur inom ett hundratal meter så kommer det förmodligen att gå ur legan. Det verkar ändå hyfsat piggt om hunden inte hunnit ifatt det. Jag tror inte på skytten att det hoppade på tre ben efter skotten, då borde det väl tagit sårlega innan 600 meter, eller? När det sprang på oss efter jag hade släppt använde det alla fyra benen i varje fall, tror inte skadan var så allvarlig som skytten sa. Apropå det där med att skytten inte hade skott i bössan så trodde jag att det var en självklarhet och att man inte skulle behöva kontrollera eller säga till om det till en person som jagat i minst 20 år, men så var det inte.
Publicerat Januari 10, 201313 yr Jag tror inte på skytten att det hoppade på tre ben efter skotten, då borde det väl tagit sårlega innan 600 meter, eller? När det sprang på oss efter jag hade släppt använde det alla fyra benen i varje fall, tror inte skadan var så allvarlig som skytten sa. Apropå det där med att skytten inte hade skott i bössan så trodde jag att det var en självklarhet och att man inte skulle behöva kontrollera eller säga till om det till en person som jagat i minst 20 år, men så var det inte. Normalt tar ett rådjur sårlega ganska omgående men det beror på om det har varit lungt när det påsköts. Verkar så i detta fallet. Kommer det drivet av hund och påskjuts så går de gärna lite längre. Stoppas inte hunden då så springer djuret tills det dör Eller blir taget av hund. Sen vet vi kankse inte om jycken tar skammade djur ? Möjligt att det där lilla extra saknas och det blir mest drev även om hunden kommer ifatt. Hade jag/vi vetat att hunden har förmågan att själv gå ifatt och ta rådjur så hade jag i det fallet friskförklarat det rådjuret eftersom hunden hade bra kontakt och drev tillräckligt länge. 20 års jaktlig erfarenhet behöver inte betyda ett skit... beror ju på vilka erfarenheter man skaffat sig.
Publicerat Januari 10, 201313 yr Författare Normalt tar ett rådjur sårlega ganska omgående men det beror på om det har varit lungt när det påsköts. Verkar så i detta fallet. Kommer det drivet av hund och påskjuts så går de gärna lite längre. Stoppas inte hunden då så springer djuret tills det dör Eller blir taget av hund. Sen vet vi kankse inte om jycken tar skammade djur ? Möjligt att det där lilla extra saknas och det blir mest drev även om hunden kommer ifatt. Hade jag/vi vetat att hunden har förmågan att själv gå ifatt och ta rådjur så hade jag i det fallet friskförklarat det rådjuret eftersom hunden hade bra kontakt och drev tillräckligt länge. 20 års jaktlig erfarenhet behöver inte betyda ett skit... beror ju på vilka erfarenheter man skaffat sig. Rådjuret var ett stänkdjur så det kom så sakta och var inte stressat vid skottet. Hon har tidigare dragit ner påskjutna rådjur, det gjorde hon vid 8 månaders ålder (under en jakt gick hon på en bock inne i såten som var påskjuten), så hade hon kommit ifatt är jag ganska övertygad om att hon skulle dragit ner det, har inte hört hur det har gått för grannmarken, om de har varit efter det över huvudtaget.
Publicerat Januari 10, 201313 yr Rådjuret var ett stänkdjur så det kom så sakta och var inte stressat vid skottet. Hon har tidigare dragit ner påskjutna rådjur, det gjorde hon vid 8 månaders ålder (under en jakt gick hon på en bock inne i såten som var påskjuten), så hade hon kommit ifatt är jag ganska övertygad om att hon skulle dragit ner det, har inte hört hur det har gått för grannmarken, om de har varit efter det över huvudtaget. Isåfall finns väl två möjligheter.. Djuret kommer förmodligen klara sig eller så har hunden jagat fel djur... Iofs hade det inte skadat att vänta nån halvtimme till.
Publicerat Januari 10, 201313 yr Författare Isåfall finns väl två möjligheter.. Djuret kommer förmodligen klara sig eller så har hunden jagat fel djur... Iofs hade det inte skadat att vänta nån halvtimme till. Tycker att man borde sett något blod mot snön även om det var träff av hagel.
Publicerat Januari 10, 201313 yr Tycker att man borde sett något blod mot snön även om det var träff av hagel. Nja.. ett par hagel i mjukdelar och blodet upphör/koagulerar rätt omgående. Även benbrott så slutar det blöda rätt fort. Hekt enkelt för att om det inte slutade blöda skulle djuren och vi dö av blodförlust av minsta skada.
Publicerat Januari 10, 201313 yr Jag skulle tro att många wachtlar faktiskt är för långsamma för att hinna ikapp trebenta rådjur. Eller? Tycker också att det inte är kört nu. Fortsätt spåra, helst med en ren spårhund så att nästa hund kan gå bakom o vila o släpp när man närmar sig. Idealiskt är såklart i detta läge en snabb hund med bra sök som INTE går på andra djur än det skadade, men dessa är inte så många.