Publicerat Mars 15, 200521 yr Har länge varit "sugen" på en 7mm08 Vad har vi här på forumet för erfarenheter Om ni provat är det lätt att hitta bra träffbilder eller är den lite kinkig på det (bra =max 10mm på 100m) Vad vet vi här ?
Publicerat Mars 15, 200521 yr Jag har inte laddat själv men hört mycket gott om kalibern. Den är väldigt popolärt i USA för metallsilhuettskytte pga liten rekyl och kulor med bra ballistik (liten vindavdrift) men ändå kraft nog att välta de tunga bockarna på 500m. Precisionen är således tillräcklig också... För jakt innebär kalibern lite köttförstöring pga lägre hastigheter men ändå säker död på vilt upp till älg pga penetrationen. Inga problem med klass 1 heller med blyfria kulor! Peter Norberg har höjt kalibern till skyarna just av dessa anledningar för många år sedan innan han började experimentera med ännu mer exotiska kalibrar. Jag höll på att köpa en gammal Sako från 80-talet vars förre ägare påverkades av Peter, men avböjde i ett svagt ögonblick. Nu ägs den bössan av Marterius på Robsoft-forumet... Annars kan du ju hitta superlätta Remington Seven som borde duga fint och även finns i rostfritt!
Publicerat Mars 15, 200521 yr Glömde ju säga att 7mm08 är väldigt lik 7x57 Mauser i prestanda. Skall bli kul att se vad min nya Sako i den kalibern gör kommande jakter!
Publicerat Mars 16, 200521 yr Har länge varit "sugen" på en 7mm08Vad har vi här på forumet för erfarenheter Om ni provat är det lätt att hitta bra träffbilder eller är den lite kinkig på det (bra =max 10mm på 100m) Vad vet vi här ? När du hittat den tycker jag du ska ställa upp i bänkskytttets jaktklass. :
Publicerat Mars 19, 200521 yr Bara min .300 & .375 sprider mer än 10mm över tre skott på 100m. De skjuter på 17 resp 13mm med Barnes X som är det enda jag testat och det räcker ju för älgjakt. Min 6,5x55 och 6PPC ligger på 3-6mm med favoritladdningen. Mina tester har bestått av att ladda upp ett par olika laddningar med lite olika krut och kulor och skjuta en serie om tre skott av varje. Om de skjuter sämre eller bättre om man testar 20 serier av samma vet jag inte, men då inga testladdningar av olika sort sprider mer än ca en till två centimeter spelar det ingen roll tycker jag. Det kanske en bänkskytt tycker dock.
Publicerat Maj 26, 200520 yr För jakt duger det mesta men för bänkskytte är det en annan sak plus att vi snackar om femskottare... Jaktvapen som skjuter ständigt under 15mm måste väl anses som mycket bra! Din 6,5x55 och 6ppc verkar skjuta mycket bra, vad laddar du din 6,5x55 med?
Publicerat Juni 7, 200520 yr Nosler BT 120gr och Norma 204 är favvoladdningen till min gamla rådjursbössa. Friflykt 0,2mm. Testa med försiktighet och följ tabell.
Publicerat Juni 7, 200520 yr Är det bara jag och 300WBY samt några få till som ser tighta träffbilder som ett krav ? Jag ligger på 16-17mm med min 9,3x74R och 12-14mm på 222Rem med köpes ammunition, med handladdat skall det ju bara bli bättre. Får jag inte ihop träffbild inom en enkrona (Köpes ammunition) med mina jaktvapen så byter jag ammunition, allt över en enkrona i träffbild är helt oacceptabelt och den pangen följer inte med mig i skogen. Vad har ni andra för krav på skjutbanan och vad är accepteras innan den tas ut i skogen ?
Publicerat Juni 7, 200520 yr Mats När du snackar om träffbilder 12-14mm, vad är det du menar? Är det bästa träffbilden eller skjuter den alltid mellan 12-14mm?
Publicerat Juni 7, 200520 yr Mats När du snackar om träffbilder 12-14mm, vad är det du menar? Är det bästa träffbilden eller skjuter den alltid mellan 12-14mm? Träffbilderna ligger på 12-14mm för min 222 konstant med sakos köpeplugg, visst ibland faller den utan för ramarna men då är det oftast jag som är okoncentrerad, säg att jag skjuter 7-8 av 10 serier tätt, bor inte lika ofta på banan numera som när man var ung och tävlade. Jag tar tid på mig och låter pangen svalna, inga snabbserier det är svårt att prestera med en jaktpang, låter den väl svalna ca 1 min mellan smällarna.
Publicerat Juni 9, 200520 yr Värderingar är ju alltid olika: Ett kulvapen som inte konstant presterar träffbilder på max en enkona på 100 meter har inget i skogen att göra enligt mig Jakt är svårt med många faktorer som stökar till det hela så grejjerna man håller i får under inga omständigheter utgöra något problem det SKALL vara upp till skytten om resultatet blir bra eller inte Sen kan man ju alltid diskutera diverse prestanda hit och dit Själv tycker jag att mitt högst personliga krav ligger på max 10mm på 100-meter För att komma dit krävs givetvis en viss form av kunskap (handladdning,plastbäddning,analys och konsekvensbedömning)
Publicerat Juni 12, 200520 yr Snackar vi treskottare är det inga problem att skjuta små grupper, dock är det betydligt svårare att hålla ihop en femskottsserie Med 6,5x55 har jag lyckats med 10mm grupper på regelbunden basis, 9,3:an har jag som bäst skjutit 16mm, 308:an skjuter bra med allt man stoppar i den (10-15mm). Detta är alltså treskottare, femskottare är som sagt en annan sak....
Publicerat Juni 12, 200520 yr Jag hadde en 308 en gång som första klass 1-vapen När jag köpte den hadde jag en träffbild som i undantagsfall höll i hop som en assiette (efterrättstallrik) Varför är det så undrade jag och lärde mig otroligt mycket under resans gång till "färdig pang" När den var klar skjöt den konstant 5-skottsserier på max 7mm En av dom bättre träffbilderna (5-skott) var på 2,6mm och fick statuera exempel på vildmarksmässan i Sollentuna där jag hjälpte en dåvarande kamrat att sälja handladningskurser Ett antal bänskyttar var extremt imponerade av resultaten så jag sålde pangen till en enveten "elitskytt" i jaktklassen Han ringde under en längre tid och förtäljde hans 1:priser med pangen (SM-guld m.m) Jag var ändå färdig med den och har nog forfarande inte haft någon pang som ger mig lika mycket smisk som den Tysk svinrygg delux snygg men oanvändbar Min 300 WBY som är mitt "huvudvapen" i dag är betydligt skönare att skjuta med och presterar lätt 5-skotts träffbilder på 15 mm på 200m (det är mitt inskjutningsavstånd) om jag sköter mig med avfyrning och rengöring m.m.
Publicerat Juni 13, 200520 yr Vi mäter nog träffbilderna olika tror jag, jag mäter ytterkant till ytterkant av totaldiametern på träffbilden. Skulle tippa på att du drar bort kaliberdiametern, annars är det svårt att skjuta 2,6mm... Jag har kommit under fund med att det är väldigt varierande hur folk mäter sina träffbilder, det finns tydligen ett par sätt som är vedertagna om man skall tro allt som skrivs på de olika forumensidorna.
Publicerat Juni 13, 200520 yr Vi mäter nog träffbilderna olika tror jag, jag mäter ytterkant till ytterkant av totaldiametern på träffbilden.Skulle tippa på att du drar bort kaliberdiametern, annars är det svårt att skjuta 2,6mm... Jag har kommit under fund med att det är väldigt varierande hur folk mäter sina träffbilder, det finns tydligen ett par sätt som är vedertagna om man skall tro allt som skrivs på de olika forumensidorna. Jag skulle tro att det är centrum-centrum på kulhålet som man ska räkna. Jag har inga fruktansvärda precisions krav på mina jaktbössor. Huvudsaken att viltet man skjuter på dör.. de skiter nog i att kulan tar en halv centimeter hit eller dit.. Ofta räcker det ju med ett skott och om inte är det väl en fördel om man inte träffar på samma ställe igen.. eftersom det tydligen inte var något bra ställe eftersom djuret lever så man måste avlossa ett till skott. ;D Det är nog viktigare att lära sig bedömma avstånd och vindar..
Publicerat Juni 14, 200520 yr Du har så rätt! Det jag ville framföra var att jag har upptäckt att det används ett par metoder för att mäta träffbilder, därför är det svårt att jämföra imellanåt
Publicerat Juni 18, 200520 yr Jag hade en 7mm-08 förut, en Rem7 KS den skjöt väldigt bra med allt, lättaddad och hylsor får man genom att dra en 308 genom FL verktyget. Och nu har Norma börjat ladda fabrkisammo också. /kalle
Publicerat Juni 19, 200520 yr F.ö har jag en rostfri 7mm-08 pipa till salu, det är inte skjutit ett enda skott med pipan.
Publicerat Juni 20, 200520 yr Ett antal bänskyttar var extremt imponerade av resultaten så jag sålde pangen till en enveten "elitskytt" i jaktklassen Han ringde under en längre tid och förtäljde hans 1:priser med pangen (SM-guld m.m) Jag var ändå färdig med den och har nog forfarande inte haft någon pang som ger mig lika mycket smisk som den Tysk svinrygg delux snygg men oanvändbar Kan du berätta mer om denna fantastiska bössa ! Jag har nämligen hållit på med bänkskytte på toppnivå sedan drygt 10-år. Jag har också skjutit i den nämnda klassen med 308, vunnit de mesta samt innehar samtliga svenska rekord i klassen. Men jag har inte stött på någon annan 308 skytt i jägarklass på toppnivå och framförallt inte med dom träffbilderna som du beskriver....och inte heller är det jag som köpt någon bössa från dig. Har det inte blivit ett litet kommafel i träffbilderna nu...
Publicerat Juni 20, 200520 yr Hej Kari.. Trevligt att en av Sveriges bästa (bänk)skyttar *smörar* hittat hit.. välkommen! ;D
Publicerat Juni 20, 200520 yr Tackar...hitta hit var lätt...ryktet går ju att det skjuts väldigt tätt här ;D
Publicerat Juni 20, 200520 yr Ahh.. jasså.. Jo.. nog kan du säkert lära dig ett och annat hur man skall skjuta tätt även i det här forumet....
Publicerat Juni 21, 200520 yr HDF - Vohre Hittade inte licenskopian men jag skall leta lite till Året var 198? (senare delen) Träffbilderna på 5-skottsserierna är största avståndet på hålet -(minus) kuldiametern =2,6mm Har den i någon låda tror jag (har flyttat 4ggr efteråt)