Publicerat Juli 17, 200620 yr Har gjort lite modifieringar av stocken till min Sako klass 2. Fakta: Sako L579 Forester, ompipad med en Border rostfri pipa i Sako Varmint-profil till 6mm Norma BR. Stigning 1-8", längd 60 cm. Boberg laminatstock (ursprungligen en tumhålsmodell för lång Sakolåda), lackad med 2-komp lack som grund. Därefter är camofärgerna målade med vanlig 1-komp spraylack. Ytterst ligger några lager matt klarlack. Har integrerat ett Versa-pod benstödsfäste i förstocken och fällt in flushrembyglar på vänster sida av stocken. Den är toppad med ett Zeiss Conquest 6,5-20x50 i Sako Optilockfästen. Ingen traditionell skönhet, jag vet. men den känns bra att hålla i.
Publicerat Juli 17, 200620 yr Ser ut som en riktigt brutal rådjurs och toppfågel dräpare ;D gillar vad jag ser .
Publicerat Juli 18, 200620 yr Författare Är hittills väldigt nöjd med Zeissen. Har inte testat skymningsegenskaperna särskilt mycket, men motljusegenskaperna är väldigt bra, likaså skärpan.
Publicerat Juli 18, 200620 yr Hej, det ser ju riktigt bra ut men som engelsmännen säger "the proof is in the pudding" . med andra ord hur bra skjuter den? Vad använder du för laddning? Men det känns som att du lyckats få till en väldigt lagom bössa med "varmintstuk" Ha det, Henrik
Publicerat Juli 18, 200620 yr OHHHH *springer för å hämta en hink för allt dreggel*...JÄVLAR vilken läcker bössa!!....vill du byta den mot en Ruger Varmint .243 ;)... Åter igen grymt fin pang! /Fredde
Publicerat Juli 18, 200620 yr Författare Tack för alla snälla ord! Hej,det ser ju riktigt bra ut men som engelsmännen säger "the proof is in the pudding" . med andra ord hur bra skjuter den? Vad använder du för laddning? Men det känns som att du lyckats få till en väldigt lagom bössa med "varmintstuk" Ha det, Henrik Jag har haft lite strul med ett trilskande kikarsikte, men nu har jag bytt till ovan nämnda Zeiss. Har därför inte kunnat ge bössan rättvisa. Efter siktesbytet har jag inte skjutit så mycket, men den går bra med Nosler 70 grains Ballistic Tip framför Norma 203B, och Lapua 90 grains Scenar framför Vv N140. Har inte laddningarna i huvet så jag får återkomma om det. Har inhandlat Barnes 85 grains TSX och Hornady 65 grains V-Max som ska provas som rådjurs-respektive kråkmedicin. Det här var första serien med nya siktet, Lapua Scenar på 100 meter. 5 mm c-c. Nu ska man inte dra för stora växlar på det men den skjuter märkbart bättre efter bytet: Fredde_piteå: Var faktiskt inne på en Ruger Varmint innan jag kom på att jag måste ha en Sako . Läste en artikel i en gammal Allt om jakt och vapen, där en Ruger Varmint blev ompipad till 6 BR. Då väcktes mitt intresse för kalibern. Ingen speciellt bra artikel (som vanligt i den blaskan), men nyfikenheten tändes.
Publicerat Juli 18, 200620 yr När jag har skutit slut på pipan på min sako så ska det bli en sån bössa
Publicerat Juli 18, 200620 yr Har gjort lite modifieringar av stocken till min Sako klass 2.Fakta: Sako L579 Forester, ompipad med en Border rostfri pipa i Sako Varmint-profil till 6mm Norma BR. Stigning 1-8", längd 60 cm. Boberg laminatstock (ursprungligen en tumhålsmodell för lång Sakolåda), lackad med 2-komp lack som grund. Därefter är camofärgerna målade med vanlig 1-komp spraylack. Ytterst ligger några lager matt klarlack. Har integrerat ett Versa-pod benstödsfäste i förstocken och fällt in flushrembyglar på vänster sida av stocken. Den är toppad med ett Zeiss Conquest 6,5-20x50 i Sako Optilockfästen. Ingen traditionell skönhet, jag vet. men den känns bra att hålla i. Den ser fin ut, men det finns ett fel på den och det är syntetkolven >. Jag har kännt på bössor med syntetkolv och de har aldrig fallit i min smak.
Publicerat Juli 18, 200620 yr Författare Den ser fin ut, men det finns ett fel på den och det är syntetkolven >. Jag har kännt på bössor med syntetkolv och de har aldrig fallit i min smak. Det är ingen syntetkolv! ;D
Publicerat Juli 18, 200620 yr Det är ingen syntetkolv! ;D In i skamvrån Jonsson!!!!! ;D ;D ;D ;D ;DJim Jag tyckte att det såg ut som en syntetkolv.
Publicerat Juli 18, 200620 yr När jag har skutit slut på pipan på min sako så ska det bli en sån bössa Eller så kapar du bort patronläget och river ett nytt i 6 BR. Om pipan inte gått så mycket förståss, och att den skjuter bra.
Publicerat Juli 18, 200620 yr Fredde_piteå:Var faktiskt inne på en Ruger Varmint innan jag kom på att jag måste ha en Sako . Läste en artikel i en gammal Allt om jakt och vapen, där en Ruger Varmint blev ompipad till 6 BR. Då väcktes mitt intresse för kalibern. Ingen speciellt bra artikel (som vanligt i den blaskan), men nyfikenheten tändes. jag gillar Rugern skarpt...men tror nog jag skulle trivas ännu bättre med Sako:n din ...har tänkt att pipa om Rugern sen till just 6mm Norma BR...men jag gillar .243 såpass att jag kommer att ha kvar den pipan tills den skjuter sämre än vad jag kan prestera ... eller så åker det på en 6mm Norma BR pipa på Tikka M55:an när den blir slut...eller när jag blir less på .308 : : än en gång en mycket läcker Bössa, nästan så att jag hade tänkt posta ett inlägg även på Robsoft när jag såg den där för nått tag sen /Fredde
Publicerat Juli 18, 200620 yr Fint. Kul med bilder. En fråga dock, tycker det ser lite ovanligt ut med camostock + en rostfri pipa (Den blänker ju som f-n i jämförelse? ) MVH B
Publicerat Juli 18, 200620 yr Eller så kapar du bort patronläget och river ett nytt i 6 BR. Om pipan inte gått så mycket förståss, och att den skjuter bra. Den har gått 252 skott. Det borde inte vara för mycket va?. Jag har faktiskt funderat på det men eftersom den skjuter så pass bra som den gör och att det kostar 2500kr att kapa och riva så har det inte blivit av.
Publicerat Juli 18, 200620 yr Författare Fint.Kul med bilder. En fråga dock, tycker det ser lite ovanligt ut med camostock + en rostfri pipa (Den blänker ju som f-n i jämförelse? ) MVH B Jo, håller med om att det rimmar lite illa . Men sneglar man mot andra sidan Atlanten är det mycket vanligare. Rent jaktligt tror jag inte det spelar nån större roll, den är i alla fall mattblästrad, och en spegelblankt blånerad pipa blänker ju också. Nu brukar jag på ett eller annat sätt (ifjol svart eltape) dölja det rostfria på bockjakten, så det blir aldrig nåt problem.
Publicerat Juli 19, 200620 yr Den har gått 252 skott. Det borde inte vara för mycket va?. Jag har faktiskt funderat på det men eftersom den skjuter så pass bra som den gör och att det kostar 2500kr att kapa och riva så har det inte blivit av. Billigt, pipade om min win 70, kostade 7 lök.
Publicerat Juli 20, 200620 yr Jo, håller med om att det rimmar lite illa . Men sneglar man mot andra sidan Atlanten är det mycket vanliga Man ska strunta i vad dom gör på andra sidan Atlanten utan göra efter egen smak och tycke. ;D