Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Publicerat

Hej forumister!

Nu när man äntligen blivit med gård så har behovet av en bra kompressor blivit akut. Ska inhandlas nu i veckan.

Nu behöver jag den, till att börja med, bara för att trycksätta hydrofortanken. I princip bara en lite grövre cykelpump :wink:

Men det är ju inte vettigt att först lägga ut 1000 spänn på en "cykelpump", och senare lägga ut ytterligare 3-4000 spänn på en större kompressor för andra arbeten (blästring, målning, spikpistol, mutterknackning, osv.)

Har ni någon pejling på bra erbjudanden nu?

Varma hälsningar

/Uteiskogen

Publicerat

Om du ska köpa in verktyg succesivt så bör du gå på antingen en bamse stor kompressor eller en liten enkel från exempelvis Biltema/Jula för att sprutlacka behövs sällan mycket luftmängd men för andra arbeten (mutterknack /blästring) kan det tänkas att du behöver en stor tank (luftmängd).

Köp en liten billig för den kommer du ändå ha nytta av om du behöver flytta den av någon anledning, när du senare behöver en stor för att du ändrat ditt behov så köper du den då när du vet förbrukningsmängden på luft.

Tråkigt att köpa för liten dyr kompressor B)

Annars kan jag rekommendera elektrisk mutterknack som alternativ de funkar lika bra och du slipper släpa på kompressorn. :cool:

Publicerat

5-600 minutliter behöver du om du skall köra verktyg å lackera med den,spikmaskin behöver betydligt mindre,ska du blästra,ja då behöver du minst det dubbla,tankens storlek har inte så stor betydelse,viktigare att den orkar "ladda-avlasta" med täta intervaller,fylla hydrofortanken?som du själv säger,cykelpump,där behövs inget större tryck om tanken nästan är tom på vatten.En lackeringsspruta kräver många minutl.och ett jämt tryck,det skiljer dock lite på olika sprutor,har själv en specialare endast för klarlack,den går på lågtryck(3-4kg.)men tar jävligt stor luftmängd.

Publicerat
  • Författare

Tack för snabba svar!

Jag tar tillbaks allt och hävdar motsatsen!

Nu blir det en lösning som jag trivs med, men kanske inte frun i huset...

Köper en liten kompressor för rörligt bruk (blåsning, pumpning, etc.) och en stor en för mer fast bruk (blästring, målning, verktyg) knutet till gården.

Fast den kostnaden blir senare, har nog med utgifter nu....

Publicerat

Väl tänkt!

Publicerat
  • Författare

Den första nu blev en riktigt liten smutt en.

Fick den för 700 (Edit: 899 ska det vara) spänn. inklusive slang och blås.

http://www.jula.se/k...-8-6-6-l-200057

Ser redan fram emot nästa stooora kompressor. Då börjar vi snacka!

Publicerat

Den första nu blev en riktigt liten smutt en.

Fick den för 700 spänn. inklusive slang och blås.

http://www.jula.se/kompressor-nd200-8-6-6-l-200057

Ser redan fram emot nästa stooora kompressor. Då börjar vi snacka!

Begagnad, eller gick det att pruta på Jula?

Publicerat
  • Författare

Förlåt, nu blev det fel i all min iver.

695:- var det pris jag fick betala för luftavfuktaren.

899 kronor fick jag betala.

Fick kompressorn för ett kampanjpris. Jag misstänker att det var någon förväxling med den kampanjen de nyss kört på kompressorer (där många sålde slut på några dagar...).

Publicerat

den kompressorn är fin liten i tanken och ger lite för lite luft för mer ansträngande jobb men man behöver inte köra fullt hela tiden

passar jäkligt fint för dyckertmaskin

Publicerat

Vad har du för krav då? över 10bar? 15-20 bar? :)

Publicerat
  • Författare

På härket som jag kommer att köpa till sommaren så finns det ingen övre gräns :tongue::devil:

Publicerat

På härket som jag kommer att köpa till sommaren så finns det ingen övre gräns :tongue::devil:

Var försiktig när du pumpar traktorhjulen då, lätt att bli lomhörd :biggrin::cool: