Publicerat Januari 10, 201313 yr Hej forumister! Nu när man äntligen blivit med gård så har behovet av en bra kompressor blivit akut. Ska inhandlas nu i veckan. Nu behöver jag den, till att börja med, bara för att trycksätta hydrofortanken. I princip bara en lite grövre cykelpump Men det är ju inte vettigt att först lägga ut 1000 spänn på en "cykelpump", och senare lägga ut ytterligare 3-4000 spänn på en större kompressor för andra arbeten (blästring, målning, spikpistol, mutterknackning, osv.) Har ni någon pejling på bra erbjudanden nu? Varma hälsningar /Uteiskogen
Publicerat Januari 10, 201313 yr Jag har denna http://www.jula.se/kompressor-50-l-200066 Jäkligt smidig att flytta runt till maskiner , bilar mm
Publicerat Januari 10, 201313 yr Om du ska köpa in verktyg succesivt så bör du gå på antingen en bamse stor kompressor eller en liten enkel från exempelvis Biltema/Jula för att sprutlacka behövs sällan mycket luftmängd men för andra arbeten (mutterknack /blästring) kan det tänkas att du behöver en stor tank (luftmängd). Köp en liten billig för den kommer du ändå ha nytta av om du behöver flytta den av någon anledning, när du senare behöver en stor för att du ändrat ditt behov så köper du den då när du vet förbrukningsmängden på luft. Tråkigt att köpa för liten dyr kompressor Annars kan jag rekommendera elektrisk mutterknack som alternativ de funkar lika bra och du slipper släpa på kompressorn.
Publicerat Januari 10, 201313 yr 5-600 minutliter behöver du om du skall köra verktyg å lackera med den,spikmaskin behöver betydligt mindre,ska du blästra,ja då behöver du minst det dubbla,tankens storlek har inte så stor betydelse,viktigare att den orkar "ladda-avlasta" med täta intervaller,fylla hydrofortanken?som du själv säger,cykelpump,där behövs inget större tryck om tanken nästan är tom på vatten.En lackeringsspruta kräver många minutl.och ett jämt tryck,det skiljer dock lite på olika sprutor,har själv en specialare endast för klarlack,den går på lågtryck(3-4kg.)men tar jävligt stor luftmängd.
Publicerat Januari 10, 201313 yr Författare Tack för snabba svar! Jag tar tillbaks allt och hävdar motsatsen! Nu blir det en lösning som jag trivs med, men kanske inte frun i huset... Köper en liten kompressor för rörligt bruk (blåsning, pumpning, etc.) och en stor en för mer fast bruk (blästring, målning, verktyg) knutet till gården. Fast den kostnaden blir senare, har nog med utgifter nu....
Publicerat Januari 11, 201313 yr Författare Den första nu blev en riktigt liten smutt en. Fick den för 700 (Edit: 899 ska det vara) spänn. inklusive slang och blås. http://www.jula.se/k...-8-6-6-l-200057 Ser redan fram emot nästa stooora kompressor. Då börjar vi snacka!
Publicerat Januari 11, 201313 yr Den första nu blev en riktigt liten smutt en. Fick den för 700 spänn. inklusive slang och blås. http://www.jula.se/kompressor-nd200-8-6-6-l-200057 Ser redan fram emot nästa stooora kompressor. Då börjar vi snacka! Begagnad, eller gick det att pruta på Jula?
Publicerat Januari 11, 201313 yr Författare Förlåt, nu blev det fel i all min iver. 695:- var det pris jag fick betala för luftavfuktaren. 899 kronor fick jag betala. Fick kompressorn för ett kampanjpris. Jag misstänker att det var någon förväxling med den kampanjen de nyss kört på kompressorer (där många sålde slut på några dagar...).
Publicerat Januari 11, 201313 yr den kompressorn är fin liten i tanken och ger lite för lite luft för mer ansträngande jobb men man behöver inte köra fullt hela tiden passar jäkligt fint för dyckertmaskin
Publicerat Januari 14, 201313 yr Författare På härket som jag kommer att köpa till sommaren så finns det ingen övre gräns
Publicerat Januari 14, 201313 yr På härket som jag kommer att köpa till sommaren så finns det ingen övre gräns Var försiktig när du pumpar traktorhjulen då, lätt att bli lomhörd