Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Planerade köksknivar

Featured Replies

Publicerat

Hejsan folket,

Medans jag väntar på att få hem lite grejer, så har jag skissat fram ett par köksknivar jag tänkte göra. Den första, andra och fjärde kniven kommer jag att göra i grön canvas micarta, röd vulkanfiber samt rostfria mosaikpins. Den tredje kniven ska till mormor - då hon tydligen hade fått mig att lova något sådant i julas.. :pinch: - den ska få mosaikpins samt (förmodligen) skalor i desert ironwood.

Kommer göra lite prototyper i trä och modellera för att känna efter om allt funkar.

Kommer förmodligen göra en Santoku också när jag ändå håller på :happy:

Kommentera gärna, kom med kritik och synpunkter :smile:

Jag undrar dock om man inte borde epoxilimma utsidan av skaftet för att skydda vulkanfibern mot väta, eller det räcker kanske med att polera och vaxa? :wink:

post-11919-0-37886200-1357863584_thumb.j

post-11919-0-43642700-1357863586_thumb.j

post-11919-0-70922800-1357863588_thumb.j

Publicerat

Set väldigt bra ut alla fyra!

En sak som jag insett med mina köksknivar är att jag vill ha breda blad även på korta knivar, jag gillar att ha marginal för knogen när jag jobbar vid skärbrädan.

Publicerat

Om man får ge ett smakråd? Angående handtagens form så förordar jag det högra av dem, "spolformat" så att säga/Christian

Publicerat

Håller inte riktigt med Chris. Spolformade handtag vill jag har på jakt- och friluftsknivar men i köket föredrar jag ganska platta sidor på mina knivar. Gillar därför det vänstra förslaget bäst. Hade jag varit i köpartagen för en kökskniv så skulle mittenförslaget aldrig övervägts, det vänstra hade prioriterats och det högra övervägts beroende på knivens övriga utformning och balans.

Själv skulle jag nog gjort som så att jag först gjort knivarna enligt det vänstra förslaget, känt efter ordentligt. Hade det inte känts 100% så hade jag jobbat vidare och testat det högra förslaget.

Publicerat
  • Författare

Trevligt med respons :wink:

Mjo jag gillar också platta sidor på skaften, ska börja där och se hur det känns :yes:

Publicerat

Jag tycker också att även korta knivar ska ha breda blad så man kan förbereda mat vid en arbetsbänk. Sen så vill jag utfärda en varning för AEB-L från brisa och nordell. Jag har fått en plåt som är sned att och vind bortom räddning. Fortsättning följer.

Publicerat
  • Författare

Japp - detta har hänt mig också. :dry:

Publicerat

Tjusigt ritat och harmoniska former. Har du kört med kurvmallar?

Publicerat
  • Författare

Tack :tongue: Nej, jag använder mig av kaffemuggar, ringar, mynt etc för att få "urgröpningarna" för fingrarna proportionella. Sedan kör jag på ögonmått - och provar mig fram. Ett tips är att dra linjer som jag har gjort, för mig blir det lättare att få till symetri om jag kan arbeta "paralellet" med något.

Publicerat

Nice. :)

Publicerat

Om du tillverkar en i äkta damaskusstål till mig har jag 100 euro att betala med. Men då vill jag gärna ha ett ganska mörkt handtag ^^

Publicerat
  • Författare

Hehe, inte riktigt torr bakom öronen än :happy: Måste göra ett par köksknivar å se hur det går innan jag funderar på att sälja till någon :wink:

Publicerat

Hehe, inte riktigt torr bakom öronen än :happy: Måste göra ett par köksknivar å se hur det går innan jag funderar på att sälja till någon :wink:

Äsch då! ^^ Bilder av resultatet vill vi se i varje fall :D

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Bestämde mig för att köra på kolstål istället, UHB20c - 3mm.
Jag har läst i Uddeholms pdf -

Anlöpning vid 100°C = 67 HRC,
200°C = 63 HRC
300°C = 57 HRC.
Om jag är ute efter en hård egg som blir vass, håller sig vass, (men inte så hård att man får hack i eggen om man av misstag skär i ben mm) och kanske inte behöver vara speciellt lätt slipad, vilken HRC bör jag sikta på? - till en allaround kökskniv. Samt ca anlöptningstemp? Är det någon som har lite exaktare siffror? :smile:

Publicerat

Jag blev mycket förvånad när jag förstod hur hårt korrekt värmebehandlad 59 HRC är. Det glider som glas över billiga brynen. Hårdare än 60 skulle jag inte ens våga fundera på, om det inte är som en kul grej.

Sen så kan du lägga en väldigt brant primärfas och om du får problem med flisor så låter du den bli mer konvex. Tillslut infinner det sig en jämvikt mellan stålet, hårdheten, slitaget på eggen och graden av konvexitet.

Publicerat
  • Författare

Mjo, härdade en bit AEB-L till 60 hrc (eller där omkring) filen bet inte alls efter anlöpning :sick:  Ska försöka sikta på 60 / 59. Bör anlöpas vid omkring 230-240°C kom jag fram till. :yes: 
Sågat å slipat fram den lille, store (som blev en 25cm istället för 20cm) och håller nu på med mormors kniv samt en köttyxa modell vintage.
När dem är klara måste jag bygga till en ny ässja som rymmer knivbladen - då nordell inte härdar kolstål :pinch::happy:

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Köttyxan skissad

post-11919-0-42659400-1360855186_thumb.j
Skaftet blir nog i valnötburl med mässingspins.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Första kniven klar!
Mosaikpins, desert ironwood och 20C kolstål, enda som återstår är att slipa den på vattenstenarna. 
post-11919-0-07981300-1364758975_thumb.j
post-11919-0-30435800-1364758998_thumb.j
post-11919-0-33988600-1364759000_thumb.j
post-11919-0-92145000-1364759002_thumb.j

Publicerat

Väldigt fin  :smile:

Publicerat

Jevlar i min lilla låda! Skulle du kunna göra en beskrivning på hur du lägger de där primärfaserna. :)

Publicerat
  • Författare

Själva flat-slipningen görs på bandslip, per frihand (inga jiggar). Själva skärande eggen slipar jag också till för hand, jag lägger bladet på en planka så att kniven kommer upp en bit från bordsytan. Sedan drar jag bara mina diamantbrynen fram och tillbaka tills jag får en jämn egg, inte speciellt svårt tar bara lite tid :smile: Framförallt så jobbar jag långsamt och försöker hålla samma vinkel på brynet hela tiden och dra långa drag när det börjar bli klart.

Publicerat

Vad är det för bandslip du har. Har den inte rätt brett band?

Publicerat
  • Författare

Just nu kör jag med en bandslip från Jula. Den från Clas Ohlson var det inge vidare kvalitet på, kullagren var slut efter ett år och den jag bytte den mot fungerade inte alls. Banden är 10cm breda och tycks räcka längre än Clas Ohlson banden.