Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vem är Walnestedt

Featured Replies

Publicerat

Knappt så jag vet själv :)

Men jaktsida så...............fick nog börja 22a vid 10-11 års ålder. Det var ungarnas jobb att skjuta skräpfåglar . Men mest luftgevärsskytte, säkrare för omgivningen :)

Jakt var helt naturligt när jag var barn, född 1955, TV fanns knappt så när man fick höra talas om Bambi så var man redan fördärvad.

Först 1990 så tog jag jägarexamen, behövdes ju inte förr. Sen blev jag lurad av en kund att börja handladda så all ammo sista 20 åren har varit handladdat.

Jakten består av behovsjakt, ytterst sällan nöjesjakt. Sen Gudrun har det blivit tyst i skogen, bara enstaka drev varje år. Kan bero på girighet, jägarna har lagt under sig för mycket mark så avskjutningen är för låg.

Alltså får jag skjuta mer vilt än behovet är. Och då låter jag allt rovvilt vara, dom hjälper till med att hålla nivån.

Är av åsikten att allt var bättre förr :) så mina vapen är veteran. En gamal qvarna har ju så mycket bättre balans än dessa nya rostfria plastbössor, kommer direkt i läge. Och hantverket så mycket bättre. Visst finns det custom som är bättre men ett verktyg ska inte kosta en årslön.

Skjuter också båge men det blir bara några gånger per år i väntan på att jakten blir lovlig. Då blir det nog mer nöjesjakt :) men tråkigt nog så blir inte grisen lovlig. Bågen är ju perfekt för åteljakt och skyddsjakt i tätort.

Klockade min mynningsladdare och den höll 5 m/s långsammare än slugen, så även den skulle vara helt funktionell på åtel.

Ingen överaskning direkt, männikan har ju jagat och stridit med dom i ett halvt millenium.

Anser också att man ska klara jakten utan elektronik osv. Hur gjorde man för 50 år sen? Sköts nog lika mycket älg då fast utan teknik. Tror att behållningen vore högre av jakten om man lät bli alla prylar. Måste inte gå så fort och effektiv. Inte om man ska tala om jakt som rekreation.

post-14120-0-89371600-1357882043_thumb.j

Publicerat

Välkommen då!

Publicerat

Välkommen !

Publicerat

Jaha,då kom det in en gammel gubbe till,skönt å inte va ensam mot resten av ynglet :yes:

Välkommen

Publicerat
  • Författare

Hehe, ynglena torkar dom å.

Publicerat

Hej & välkommen hit! :smile:

Publicerat

Anser också att man ska klara jakten utan elektronik osv.

post-14120-0-89371600-1357882043_thumb.j

Men en lampa på kikarsiktet räknas inte som elektronik :rolleyes:

Publicerat

Hej och välkommen! :)

Publicerat
  • Författare

Karbid förståss :)

En hemlis, har en mobiltelefon också schhhhhhhh.

Publicerat

Håller med den nye "gamlingen"om elektronik,men "pater,jag har syndat"jag håller mig faktiskt med en Astro!....och en modern mobil!.........har en pannlampa också :yes:

Publicerat
  • Författare

Unghunden gör bara dösök ännu utom en gång när grannens hund vart överkörd och gubbarna stod utan hund till drevt. Då tog jag med hunden på sitt första drev. En gris föste hon fram till skyttarna. Med marken så nära riksvägen så skulle jag också vilja ha en pejl på hunden.

Publicerat

välkommen in hit....

är den där mynningsladdaren en svartkruts bössa som du trimmat lite....... :biggrin:

Publicerat

kanske en hel rad med extraljus från lastbil :cool:

Publicerat
  • Författare

välkommen in hit....

är den där mynningsladdaren en svartkruts bössa som du trimmat lite....... :biggrin:

Min cal 12 slug gör 420 m/s och mynningsladdaren 405 m/s. Skiljer sig självklart i energi då slugen är tyngre. Men skulle tro att praktiskt på åtel håll så vore effekten i viltet likvärdigt. Mynningsladdaren är en slätborrad Wredes till .58.

Publicerat

häligt...gammal hederlig bössa