Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Projekt blaser grs kolv

Featured Replies

Publicerat

Jag har pratat med mjS allservice han kan göra en blaser i en grs kolv.

bifogar lite bilder i nästa svar!

Publicerat

Varför inte lacka/måla en egen.

Typ en galt eller svenska flaggan på

Publicerat
  • Författare

Varför inte lacka/måla en egen.

Typ en galt eller svenska laggan på

Ja men det kan man isåfall göra senare när man tröttnat på befintlig färg.

Och då blir det väl smålänska flaggan :tongue:

Priser:

5000 kr för stock

2500 för inpassning

6500 för 270 wsm pipa+ ev flutning och gängning.

Pris för blaser?

jag har mailat tyskland,torsbo,och Nybrojakthallen, får se vem som är billigast?

Det känns för mig ovidkommande om det blir r93 eller r8, men r93 borde vara lite billigare.

Publicerat

om du har svårt att bli nöjd och gillar projekt skulle jag bygga en bössa från grunden.

Publicerat
  • Författare

om du har svårt att bli nöjd och gillar projekt skulle jag bygga en bössa från grunden.

Hur menar du från grunden?

JAG bygger inte, jag köper delar som smed får sätta ihop?

Varför blaser jo, pirat pipor är så billiga så man kan ha många.

Det kanske finns smeder som gör bra pipor till andra fabrikat med så kom med förslag.

Inga färdiga bössor, jag vill komponera ihop lite själv!

Publicerat

Hur menar du från grunden?

JAG bygger inte, jag köper delar som smed får sätta ihop?

Varför blaser jo, pirat pipor är så billiga så man kan ha många.

Det kanske finns smeder som gör bra pipor till andra fabrikat med så kom med förslag.

Inga färdiga bössor, jag vill komponera ihop lite själv!

precis det blir du som köper delarna och smeden jobbar.

kolla in lite andra projekttrådar.

Publicerat

den blåa är ju helt klart snyggast enligt mig :yes: kanske inte så praktisk dock, då är nog den grå mer en som smälter in tror jag!

Publicerat

Hade tagit brun själv. De andra hade jag inte ens övervägt.

Publicerat
  • Författare

Jag har ju ett tag på att bestämma mig, men den bruna tycker jag verkar som man låtsas att det är en trästock men det är ju jag det!

Gråbrun eller grönbrun eller blå känns bäst!

Maddog om man leker med tanken att göra två olika bössor vilka system köper man då till 270 wsm och 404 yeffery?

Jag gillar tikka ,sako ,sauer!

Publicerat

Jag har ju ett tag på att bestämma mig, men den bruna tycker jag verkar som man låtsas att det är en trästock men det är ju jag det!

Maddog om man leker med tanken att göra två olika bössor vilka system köper man då till 270 wsm och 404 yeffery?

O ändå ska du kolla på en blaser,,, :wink:

Varför inte en tikka sporter,,

Publicerat

jag är en sakoman själv jag älskar dom. Men med det sagt kommer jag nog bara använda customlås från och med nu. Lika bra att köpa det bästa direkt för låsen behöver man ju inte byta bara stockar och pipor. Remingtonstockar passar på dom flesta customlås.

Publicerat
  • Författare

jag är en sakoman själv jag älskar dom. Men med det sagt kommer jag nog bara använda customlås från och med nu. Lika bra att köpa det bästa direkt för låsen behöver man ju inte byta bara stockar och pipor. Remingtonstockar passar på dom flesta customlås.

Hur menar du, ska man satsa på remingtonlås?

Publicerat

Nej för f... inte remingtonlås, utan ett kvalitetslås så som

BAT, Stolle, Nesika, Surgeon eller Stiller. Ett lås av denna art behåller du, sen om lusten fallet på så skaffar du nya korvar, trycken och/eller skruvar i nya pipor.

Publicerat
  • Författare

Nej för f... inte remingtonlås, utan ett kvalitetslås så som

BAT, Stolle, Nesika, Surgeon eller Stiller. Ett lås av denna art behåller du, sen om lusten fallet på så skaffar du nya korvar, trycken och/eller skruvar i nya pipor.

När du skriver lås , vad ingår då förutom kolv o pipa?

Finns det nån länk där dessa köps?

Behöver väl inte säga att jag är nybörjare på detta!

Publicerat

Pierces lås är väl finfina grejor också, eller?

Publicerat
  • Författare

Pierces lås är väl finfina grejor också, eller?

Finns dessa lås på sako,tikka,sauer mm?

Publicerat

Ozzian,

låset är själva mekanismen. Sako, Tikka, Sauer, Remington och all andra tillverkare har i princip sina egna lås.

Pierce, BAT, Nesika, Barnard etc är alla tillverkare av customlås 8eller custommekanismer om du så vill. Ibland kommer dessa "kompletta" med trycke och säkring eller också kompletterar du med dessa nödvändiga attiraljer.

När du har valt vilket lås du vill bygga på återstår det att fundera på vilken pipa du vill sätta i ditt lås, hur denna pipa skall se ut och vilken patron den skall kamras i.

Därefter väljer du stock, underbeslag, etc..

Fördelen är att du själv har möjlighet att speca alla detaljer och att du tillsammans med den smed du väljer kan skapa en bössa som är optimal för dig och din jakt. Samtidigt så innebär detta givetvis oändliga möjligheter att köra i diket genom mindre genomtänkte val, många är de som i efterhand ångrat pipprofiler. räffelstigningar etc..

Vänligen,,

Henrik

Publicerat
  • Författare

Tack!

hur gör man då för et köpa ett lås med trycke mm?

Om jag hittar rätt grejer som är bättre så behöver jag inte lägga ca 15000 på en blaser som jag ska stycka!

Publicerat

Ozzian,

om du ger dig in på den ägen så gäller det att redan från början vara klar över vad det är du vill ha och hur dina prioriteringar ser ut.

Du måste till exempel fundera på:

• längden på mekanismen, skall den vara optimal för 308 win, wsm, 6.5x284, 30-06, 300 win mag eller möjligen ännu större patroner (patronerna jag nämde är såklart bara exempel).
  • Pushfeed eller kontrollerad matning?
  • Vikt på bössan?
  • Vilken typ av trycke vill du ha?
  • Fast magasin eller löst magasin?
  • Vilken stock vill du ha?
  • Har du några särskilda idéer runt säkringar eller utdragare?
  • Vilket material vill du ha i din mekansim? Här kan du t ex välja mellan titan, rostfritt eller kolstål.

När du funderat lite mer på frågorna ovan skall vi nog kunnna hjälpa till att lotsa dig på vägen till ekonomisk ruin :cool:

Vänligen,

Henrik

Publicerat
  • Författare

Ozzian,

om du ger dig in på den ägen så gäller det att redan från början vara klar över vad det är du vill ha och hur dina prioriteringar ser ut.

Du måste till exempel fundera på:

• längden på mekanismen, skall den vara optimal för 308 win, wsm, 6.5x284, 30-06, 300 win mag eller möjligen ännu större patroner (patronerna jag nämde är såklart bara exempel).
  • Pushfeed eller kontrollerad matning?
  • Vikt på bössan?
  • Vilken typ av trycke vill du ha?
  • Fast magasin eller löst magasin?
  • Vilken stock vill du ha?
  • Har du några särskilda idéer runt säkringar eller utdragare?
  • Vilket material vill du ha i din mekansim? Här kan du t ex välja mellan titan, rostfritt eller kolstål.

När du funderat lite mer på frågorna ovan skall vi nog kunnna hjälpa till att lotsa dig på vägen till ekonomisk ruin :cool:

Vänligen,

Henrik

Vad bra!

Jag vill ha en bössa, som har säkring som min helix, jag vill ha grs stocken, jag vill ha 270wsm.

jag kan stölla fler önskemål men vi börjar med detta!

Publicerat

Om du med "säkring som min helix" menar uppspänningstangent blir listan på möjliga kandidater rätt kort, i princip är det väl bara Blaser och helixen som jag kommer att tänka på på rak arm. Visst är det i teorin möjligt att konvertera en annan mekanism till att spännas upp via uppspänningstangent men det torde inte vara en speciellt praktisk lösning.

Henrik

Publicerat
  • Författare

ok, menom vi leker med tanken att strunta i denna säkring?

Publicerat

Här har du en "källa till kunskap" med många läsvärda artiklar.

http://www.6mmbr.com/index.html

Och här kan du läsa lite om de olika låstillverkarna och deras produkter.

http://www.6mmbr.com/actions.html

Men som Henrik redan påtalat, tänk noga igenom vad du är ute efter då byggen både kan dra ut tiden samt kosta någon krona eller två.

Se även till att knyta kontakt med en kompetent smed/tekniker som vet hur det skall "skruvas" när det är dags, men som du även kan använda som bollplank för tankar och idéer.

Publicerat

Ett tips är nog att börja med att ta kontakt med en smed som du vill jobba med. Han kommer dels att kunna hjälpa dig att hitta rätt i "customträsket" men ofta är det dessutom så att han har egna preferenser när det gäller lås och pipor. Fördelen med en kompetent smed är bland annat att han förhoppningsvis har erfarenhet av den typen av bygge som du är intresserad av.

Om du är intresserad av en lite mer allroundbetonad jaktbössa med fokus på precision så gör du det enklast för dig om du väljer någon av de rem 700 "kloner" som finns på marknaden. Det innebär att vi pratar om lås som har yttermåtten gemensamt med rem 700 och att de tillbehör som passar till rem 700 (vilket i princip innebär alla tillbehör) också passar till dessa lås. Exempel på sådana som är skapligt enkla att få fram även i Sverige är Stiller och Pierce, av dessa hade jag nog valt Pierce. Ett annat fullgott alternativ är låsen från Ragnar Hansen i vårt oljerika grannland. Eftersom han inte brukar omnämnas på några amerikanska sniperwannabe sidor är han måhända inte lika välkänd men länken till hans lås har du http://www.magnumhansen.com/laaskasser.htm. Han har ett lås som heter 703 som är ett av de allra lämpligaste låsen till wsm patronerna.

När detta är klart och du börjar få en känsla för vilket lås det är som passar dig så har det blivit dags att prata pipor, trycken etc...

Henrik