Publicerat Januari 13, 201313 yr Efter att jag läst tråden om bil vid passet så dök en annan fråga upp. Anser ni det är ok att ta bilen och leta spår efter jaktbart vilt på vägarna innan man börjar jaga? Är det mer ok om det görs dagen innan jakten? Detta är väl ingen viktig fråga egentligen, men det är intressant att diskutera jaktetik och jakt lagar tycker i alla fall jag.
Publicerat Januari 13, 201313 yr Eftersom jag bara jagar gris och kör runt varje dag och kollar åtlar så ser jag inget hinder i att se spåren där dom har varit Älgjakts morgonen så åker lagen runt och kollar av äppelhögarna för att se var dom ska börja dagen, ser inget hinder i det heller. Snö på morgonen så de ser exakt var älgen gick för nån timme sen, vet inte om jag har åsikt om det. Kunde ju ha gjorts till fots, bara att dom spar nån timme med bilen. Detta funkar då man talar om skadedjurs bekämpning. Men går man ut som jägare för att testa sig mot viltet så används inget av det ovanstående.
Publicerat Januari 13, 201313 yr får inte använda fordon för att spåra vilt så jag tycker nej om det utförs med den avsikten samt kontinuerligt dock om man påväg till samling ser ett spår är det en annan sak. på vargjakten gavs tillstånd att spåra från fordon men då var det ett undantag utfärdat av länsstyrelsen -Carl på sin galaxy
Publicerat Januari 13, 201313 yr Jo och vargjakten var en form av skadedjurs bekämpning. Mycket av jakten idag består av att döda viltet så fort som möjligt. Gubbarna har några dagars ledighet och det gäller att skjuta fullt så fort som möjligt. Många av dom jägarna är aldrig annars ute på jakt. En ensam jägare kan nog fylla licensen om han är ute varje dag och letar. Men med 20 gubbar på tre dar så är det kanske inte "jakt" det handlar om. Licenserna sätts ju efter hur stora viltstammar det ska finnas. Bort med dom fortas möjligt Man kallar det jakt men egentligen är det reduktion av viltstammar. Sen fins det ett antal jägare som jagar dom förstår nog vad jag menar. Har en+80 årig morbror som skidar hundratals km varje vinter på jakt. Ingen spårning med bil där inte
Publicerat Januari 13, 201313 yr Jo och vargjakten var en form av skadedjurs bekämpning.Mycket av jakten idag består av att döda viltet så fort som möjligt. Gubbarna har några dagars ledighet och det gäller att skjuta fullt så fort som möjligt. Många av dom jägarna är aldrig annars ute på jakt. En ensam jägare kan nog fylla licensen om han är ute varje dag och letar. Men med 20 gubbar på tre dar så är det kanske inte "jakt" det handlar om. Licenserna sätts ju efter hur stora viltstammar det ska finnas. Bort med dom fortas möjligt Man kallar det jakt men egentligen är det reduktion av viltstammar. Sen fins det ett antal jägare som jagar dom förstår nog vad jag menar. Har en+80 årig morbror som skidar hundratals km varje vinter på jakt. Ingen spårning med bil där inte jo men det var bara vargjakten som var undantaget från det, inte tex lo eller rävjakt. det skall finnas reglerat i lagtexten och således är det jaktbrott om det inte efterföljs.... -Carl på sin galaxy
Publicerat Januari 13, 201313 yr En reflektion av den här och vissa andra trådar. Sådana här diskussioner tenderar bli en tävling vem som är mest jägare och att man utgår från att man själv och ens eget sätt att jaga är det mest jägarmässiga. Märks att "silly season" närmar sig... Och ja jag tycker det är ok att spåra av vägar. Redigerad Januari 13, 201313 yr med Tolle
Publicerat Januari 13, 201313 yr Sådana här diskussioner tenderar bli en tävling vem som är mest jägare och att man utgår från att man själv och ens eget sätt att jaga är det mest jägarmässiga. Precis! Mest "umbärande" per fält vilt vinner...
Publicerat Januari 13, 201313 yr en riktig jägare följer de lagar och förordningar som finns samt visar viltet vördnad och respekt oavsett viltsort. det är det viktiga, inte antal fällt eller storlek. -Carl på sin galaxy
Publicerat Januari 13, 201313 yr Författare Ja som jägare skall man följa de lagar som finns men här är man i en gråzon, de flesta är nog överens om att det inte är ok att spåra av vägarna precis innan jakten. Frågan är dock om det är ok att åka runt på vägarna dagarna innan jakten och leta spår för att få en uppfattning om var viltet håller till?
Publicerat Januari 13, 201313 yr Använd de metoder som ni känner att ni kan försvara och vinna i rätten om ni hamnar där. Eller chansa och riskera att jägarlivet är slut...... Som sagt det rör sig rätt mycket folk i naturen. Inte bara bärplockare utan vargkramare och folk från LST också. Ser dom något tveksamt så kommer det 2-3 Polisbilar och kanske någon helikopter. Jag föredrar att vara på säkra sidan, för jakten vill jag inte bli utan än! Åka och titta efter vilt och spår av vilt är inte olagligt så länge du inte förföljer viltet. Att i ett jaktsamanhang göra det, blir olagligt. Att åka av vägarna "civil" klädd utan vapen torde vara ok även om du åker hem sen och svidar om och av en händelse har tänkt att börja jakten där det råkar finnas spår. Jaktetiskt..... Nja. Åka av vägarna för att kontrollera att det inte finns djur som din hund eller du inte vill möta eller så att det inte är folk "utifrån" är inne på marken. Kan vara en grå zon.... Jag misstänker att om det är vanligt med tex varg eller friluftsmänniskor i området så går det att motivera avspårningen med tanke på jaktsäkerheten.