Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

CUSTOM SAKO FIBERCLASS BATTUE

Featured Replies

Publicerat
B)
Publicerat

Jag har en sådan Battue, med Battueriktmedlen kvar...  ;D Men jag kommer att dumpa battuespången och lägga på något från Recknagel i stället  ;D ;D ;D

Publicerat
  • Författare
B)
Publicerat

Låter som ett helt klart intressant projekt :)...håll oss uppdaterade...å med mååånga bilder ;) ;D

Publicerat

Stod för några år sedan och höll i en Sako Battue 9,3x62 på Torsbo men valde en äldre Sako 308 i stället, lite rädd för rekylen.. Nu, i efterhand, så ångrar jag mej bittert! Bössan är supermysig och finns fan inte att få tag på.. Har tre kompisar, ovan Berg tex som har dem och jag är tveklöst lite avis.. Smidig och trevlig bössa tveklöst och den måste vara en optimal hundförarbössa då den är otroligt kort och smidig!

Nu är Battue tankarna nedflyttade rätt långt på priolistan men hade jag köpt en då när jag hade chansen så hade den tveklöst stått kvar i skåpet idag.

Mvh!

Publicerat
  • Författare
B)
Publicerat

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=32...sc&start=75

Notera att battuespången inte är på... Den krockar med ett 50mm-sikte tyvärr och det är därför jag har ledsnat på battuespången. Men den åker nog på redan i kväll eftersom jag skall flytta denna zeiss till min .222:a och därmed inte kommer att ha någon "storglugg" till 9,3:an.

Jag kan ju ta en bild och posta!

MVH!

/HerrBerg

Publicerat
  • Författare
B)
Publicerat

Hej Jim!

Jag tycker att bildkvaliteten blev jättebra, framför allt pelargonerna syns perfekt!!

Även bössan ser intressant ut, jag har ingen egen erfarenhet av Battuespång. Jag ser verkligen fram emot att du får testat battue spången i verkligheten.

Hur tror du att balansen blir med en så kraftigt kapad pipa? Mcmillan stockarna är ju inte jättelätta och med en kort pipa kan det eventuellt bli lite "viftigt" ???

Men det värsta som kan hända är väl att du får pipa om bössan och det öppnar ju i sig en massa spännande möjligheter ;D ;D

Jag har funderat en hel del på det här med drevjaktsbössor (och min definition av drevjaktsbössor stämmer bra med din ;) )och jag har som du vet fastnat för en liten dubbelstudsare i 8x57 IRS men det innebär ju inte att det inte skulle finnas andra fullgoda alternativ...

Vi hörs,

Henrik

Publicerat

Kommer ju att bli en riktigt trevlig drevjaktsbössa!

Se nu till att få pip-och blästringsjobbet gjort snarast så vi får höra hur den känns efter provskjutningen. Lacka stocken kan du göra själv med lite övning.

När det gäller de avtagbara fästena tror jag också att du ska välja en modell som kan tas av helt utan att lämna baser kvar som kan störa siktbilden.

Publicerat
  • Författare
B)
Publicerat
  • Författare
B)
Publicerat

ser trevligt ut en dag när man verkligen orkar lägga tid på ett custom bygge så ska det bli något i samma still som det du håller på med....

Publicerat
SAKO?

Vad använde du för typ av lack på din långhållsrigg? Som för övrigt är mycket läcker!!

Jim

I botten är det militärgrön 2-komp billack penslad i tre lager, därefter ett fjärde lager med halkskyddspulver iblandat. Sen är camofärgerna lagda med vanlig 1-komp på sprayburk, då jag inte har tillgång till en riktig målarspruta. Ytterst är det fyra lager 1-komp matt klarlack på sprayburk. Tyvärr går det inte att lacka 2-komp klarlack utanpå 1-komplack. Tiden får utvisa hur det håller. Bäst är naturligtvis att lägga allt med riktig utrustning.

Publicerat

http://herrberg.dyndns.org/bbpc_html/battue/

Det var visst önskemål om bilder på en äkta Sako battue så här kommer några.

Bössan har Leupold QR, det fungerar finfint att se riktmedlen över dem. Det sitter en Meopta 1-4x på den.

Jag funderar dock på att dumpa battuesiktet och köpa ett öppet riktmedel utan spång, jag kan ändå inte se spången för Leupoldklackarna ;) Utan spång kan jag enkelt lägga på en Zeiss 2,5-10x50 och ändå ha en tum kvar till skruven som fäster siktet, så det borde nog gå att fixa något. Nu har jag dock inte bråttom och bössan kommer att användas vad den är till för under denna säsong, helt enkelt en pang som är smidig att bära med sig för tokmulande i snabba lägen. ;D Zeissen kommer att få förgylla min .222:a i stället.

Alla "det var bättre förr"-nostalgiker må rysa, men i mina ögon är 75-serien helt lysande. Jag har en .222:a och en 9,3x62:a och de har precis samma känsla och beter sig likadant i mina händer. Att lyckas med det är makalöst.

Det enda bekymret jag har med denna pang är det sunkiga keykoncept-låset som Sako förstörde sina bössor med. Hur svetsar man ihop ett sådant?

Publicerat
  • Författare
B)