Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fasanutsättning

Featured Replies

Publicerat

Är det någon som har några tips om fasanutsättning ?

Vi har ganska småbruten jaktmark åker och bete med lite skogslundar

tips om utfodring, kycklingar och allt som rör utsättningen vore intresant att veta !!!!

Publicerat

Kolla SJF hemsida om utsättning av fågel,18 sidor tror jag det va,jävligt intressant.

Har själv provat en del med fasaner,men tycker de e nåra jävla rymlingar!Ska ändra lite på förutsättningarna till i år,men vet inte riktigt säkert på vilket sätt,ska i allafall även prova rapphöns i år.

Askö Gård är ett ställe som pysslar med sånt och Tolsgården ett annat,det är vad jag vet för tillfället.

Publicerat

Läs på och förbered.. odla/vårda slån och nypon, kanske så hampa? Du måste ha en miljö där fasanerna kan överleva hök och där måste du även fodra kontinuerligt för att få behålla dem på plats. Utan rätt miljö så har de inte en chans.

Mvh!

Publicerat

Nu har du startat två lika trådar....i olika kategorier...

Publicerat

Min farbror sätter ut fasan lite nu och då. Roligt bara när vi har ett rådjursjaktlag som skjuter 2 rådjur om året och det finns onödigt mycket rådjur där jag bor. Men att skjuta bort haren det går bra! Och på något mystiskt sett försvinner också fasanen... Predatorer är inget att snacka om eftersom jag skjuter efter allt som lever här runt omkring. Men ett tips är att plantera dom inuti en äppelodling t.ex...

• 1 month later...
Publicerat

Nu har jag lyssnat in några tips om viltåker som passar för fasan och rapphönsutsättning,vet inte om det går att lita på ,men jag kör,har förövrigt redan beställt årets fågelutsättning och hoppas det lyckas bättre än tidigare(fasaner har en tendens att bara försvinna) :sad:

Ska så en remsa ca 7-8x 300 m längs en gärdsgård,en ring runt en åkerholme och några hörn där maskinerna ändå inte kommer åt med vete,hirs,hampa,solros och cikoria,så nu jävlar ska det frodas,både växtlighet å fågel,ska gödsla utav bara helvete denna gång,dessutom sår jag en liten hage som ändå har legat oanvänd med bovete.Är det ingen fågel som attraheras av det ,ja då får väl hästarna ta det då! :biggrin:

Publicerat

En liten fundering i anslutning till detta. Mina myskänder brukar ligga stenhårt på sina ägg. Tror ni att det skulle funka att dra upp fasaner under myskänder, eller kommer honan att dränka kycklingarna så fort hon får chansen....

Publicerat

När man kläcker i maskin så skiljer sig tillvägagångsättet mellan höns och änder, men om det har någon betydelse IRL vet jag ej.

Publicerat

Jag vet att änder,ankor å gäss har ett annat födosök än fälthöns,så det kanske blir K.O.på de små liven när ankfan skall till å bada dom,men om det vet jag intet!Däremot vet jag att det med framgång går att föda upp dom med dvärghönor,men vem fan hinner med sånt när man varenda dag måste se till å livnära sig,så jag köper färdiga 6-8 veckors.Skall däremot för första gången på 35 år prova gräsänder,förra gången det begav sig,då sköt grannen dom när dom va flygfärdiga,jävla idiot!! :wallbash:

Nu har jag bättre förutsättningar för ett nytt försök(andra grannar,och dom vet vem som bor på andra sidan gränsen)! :cool:

Publicerat

Hej alle, jeg har selv tænkt på fasan men kom til at de er meget svære at holde på canca for at lykkes 20% ,så det blev gråænder og første gang jeg prøvede lykkedes det 100% udsat 20 stk i en lille dam på aftentræk op til 70-80 stk fik skudt 17 stk på 4 gange :biggrin:  :biggrin: så i år bliver der sat 30 ud,nu med is på dammen kommer der 20----30 stk og æder ved foderautomaten herligt at sidde og se på :smile:  :smile: :smile:  :smile: kalle. 

Publicerat

Hörru dansken!det tycks som du har viss erfarenhet av ankor :biggrin:

det kanske är fel tråd så att nån retar sig på det,men jag undrar ändå.(det är ju en fasantråd) :geek:

jag har 7 st. dammar på mina marker,totalt ca 1,5 ha fördelat över 10-12 ha öppen mark i direkt anslutning till vuxen skog,planteringar och hyggen,vad tror du är rimligt antal gräsänder att prova med ? :smile:

Har haft en del problem med mink som tar fisk och kräftor,har hört att dom kan va besvärliga för ällingar också :sick:

Publicerat

Hörru dansken!det tycks som du har viss erfarenhet av ankor :biggrin:

det kanske är fel tråd så att nån retar sig på det,men jag undrar ändå.(det är ju en fasantråd) :geek:

jag har 7 st. dammar på mina marker,totalt ca 1,5 ha fördelat över 10-12 ha öppen mark i direkt anslutning till vuxen skog,planteringar och hyggen,vad tror du är rimligt antal gräsänder att prova med ? :smile:

Har haft en del problem med mink som tar fisk och kräftor,har hört att dom kan va besvärliga för ällingar också :sick:

som jeg started var om fasan men ikke godt for min biotorp, har ingen erfarenhet med ænder kun prøvet en gang, mink, mård ræv ",gedder "er lige farlige for ænder som fasan, min lille dam ca 150m2 og 3km til en meget stor å som er isfri vinter, starte med 2x25 stk første 4uger kyllinge startfoder  efter korn , bruger selv fodermaskiner og flåder i vandet så der bliver ædt op hver dag for rotter og grise der har trillit et par grise også, mink,mård ihjelfælder :woot:  :thumbsup:  :thumbsup: kalle.