Publicerat Januari 16, 201313 yr ska köpa min första klass etta! kollar och läser klämmer och känner!!! men en sak jag inte läst om så är det vad det är för för/nackdelar med helstock?! eller är det bara en smak sak om vad man tycker ser bra ut? mvh fredrik
Publicerat Januari 16, 201313 yr ska köpa min första klass etta! kollar och läser klämmer och känner!!! men en sak jag inte läst om så är det vad det är för för/nackdelar med helstock?! eller är det bara en smak sak om vad man tycker ser bra ut? mvh fredrik Ja, enligt mig är det bara smak, men dom ser fina ut!
Publicerat Januari 17, 201313 yr Det är så att trä kan slå sig pga vädrets inverkan och ett längre trästycke kröks mer än ett kortare om allt annat är lika. Pipan kan helt enkelt hamna i spänn. Risken ska dock inte överdrivas.
Publicerat Januari 17, 201313 yr Ja, enligt mig är det bara smak, men dom ser fina ut! Njae, inte bara.... En längre stock ger lite massa längre ut på pipan och då kortpipiga lätta studsare ofta är "stirriga" så blir ofta en helstock behagligare att skjuta med givet samma piplängd och piprofil. Tekniskt sett är konceptet egentligen idiotiskt då man ber om att pipan ska ligga mot nånstans (ofta har man en fästpunkt långt fram på pipan), men måste man alltid vara strikt rationell? /T
Publicerat Januari 17, 201313 yr Jo, jag ger mig, det är skillnad. En sak som ev har betydelse, det är ingen risk att du tar stöd med pipan utan träet ligger alltid motstödet även om stödet är långt fram. Dom helstockar jag sett är faktiskt kortare piplängd på än vanliga, detta för dem lite mer kompakta. Svårt att få dit ljuddämpare Om pipan ligger an mot träet är det väl inte snordyrt att plastbädda?
Publicerat Januari 17, 201313 yr ............. Svårt att få dit ljuddämpare I min värld är ljuddämpare vapenvärldens svar på pankaksmix. Behöver du den för att du inte kan utan den, ska du inte försöka göra det heller. Om pipan ligger an mot träet är det väl inte snordyrt att plastbädda? Njae, vad hjälper att bädda där den ligger an när hela stocken vrider sig? Plastbäddning är en reparationsmetod om rekylupptagningen ger sig i kolven, det är bara ett sätt att rätta till ett fel. Ingen gudomlig metod som hjälper mot allt inklusive nageltrång...... Har man plastbäddat så sker det vanligen av tre orsaker: 1 taskig inpassning av kolven (dvs ett vapen med taskigt detaljarbete) 2 dåligt kolvträ (ngn som sett en gammal HVA utan spricka? Nähä, inte det....) 3 korkad ägare som tror att det hjälper när han inte får ihop träffbilderna Plastbäddning är i dag nått som alldeles för många gör först och funderar på om det behövs sedan - "men det måste man alltid göra om man ska bössan att skjuta". För plastbäddning hjälper föga om hela kolven "lever", och det hjälper föga om det inte är fel på rekylupptagningen i kolven heller. Och gör man det sedan fel så hjälper det inte alls utan skapar bara mer elände. Det finns en övertro på plastbäddningens gudomliga egenskaper..... /T /T
Publicerat Januari 17, 201313 yr I min värld är ljuddämpare vapenvärldens svar på pankaksmix. Behöver du den för att du inte kan utan den, ska du inte försöka göra det heller. Njae, vad hjälper att bädda där den ligger an när hela stocken vrider sig? Plastbäddning är en reparationsmetod om rekylupptagningen ger sig i kolven, det är bara ett sätt att rätta till ett fel. Ingen gudomlig metod som hjälper mot allt inklusive nageltrång...... Har man plastbäddat så sker det vanligen av tre orsaker: 1 taskig inpassning av kolven (dvs ett vapen med taskigt detaljarbete) 2 dåligt kolvträ (ngn som sett en gammal HVA utan spricka? Nähä, inte det....) 3 korkad ägare som tror att det hjälper när han inte får ihop träffbilderna Plastbäddning är i dag nått som alldeles för många gör först och funderar på om det behövs sedan - "men det måste man alltid göra om man ska bössan att skjuta". För plastbäddning hjälper föga om hela kolven "lever", och det hjälper föga om det inte är fel på rekylupptagningen i kolven heller. Och gör man det sedan fel så hjälper det inte alls utan skapar bara mer elände. Det finns en övertro på plastbäddningens gudomliga egenskaper..... /T /T Jo om det är så att kolven vrider sig blir det ju svårt men kan det inte vara så att det hjälper att ta bort trä som ligger ann och sen plastbädda? För visst kan väl en kolv bara svälla utan att vrida sig?
Publicerat Januari 21, 201313 yr Författare det var faktiskt precis på det där med "skeva" kolvar som jag hade funderat lite.... att det sedan kan vara en fördel när man ska ta stöd hade jag inte tänkt på... att den skulle kunna bli mindre "stirrig" var även det nytt för mig! om jag sedan tycker att det är så snyggt ska jag nog låta vara osagt ....
Publicerat Januari 21, 201313 yr Du har mer trä att sköta om och olja in, och mer pipa som ligger dold i trä. Visst är det snyggt med helstock, men skulle jag personligen skaffa en helstock så är det när jag är rik och kan skaffa en i riktigt fint kolvträ.
Publicerat Januari 22, 201313 yr Jo om det är så att kolven vrider sig blir det ju svårt men kan det inte vara så att det hjälper att ta bort trä som ligger ann och sen plastbädda? Om du tar bort trä som ligger an där det inte ska ligga an, varför ska du plastbädda? Själva grejen är ju att det inte ska ligga an.... Kolven kan vara rätt inpassad mot rekylklacken och lådan, då behöver den inte plastas. För visst kan väl en kolv bara svälla utan att vrida sig? Hört talas om propellervirke? Bra kolvträ vrider sig inte, men nu är det inte särdeles gott om bra kolvträ längre. Du har mer trä att sköta om och olja in, och mer pipa som ligger dold i trä. Visst är det snyggt med helstock, men skulle jag personligen skaffa en helstock så är det när jag är rik och kan skaffa en i riktigt fint kolvträ. Köper man en bra bössa så spelar det ingen roll att pipans undersida täcks av trä - bra stål rostar inte på den tiden det tar att torka pangen. Hur som tar man ju upp den en gång om året och gör den årliga storstädningen. Helstock är übersnyggt! Men ska man ha en ska man köpa en kvalitetsbössa. På billigt skit är en helstock bara att be om problem. /T