Publicerat Januari 17, 201313 yr Som ni säkert gissar er till undrar jag lite hur (eller om) ni bär mer er extra choktuber på jakten? För mig som har en halvauto känns det ju kul att under pågående jakt kunna byta choke efter de förutsättningar som råder, men samtidigt vill man ju inte ha en massa skramlande choketuber lösa i fickorna.... Finns det någon smidig lösning på detta problem?
Publicerat Januari 17, 201313 yr När jag jagar fågel så har jag med mej vapenfodralet och lägger tuberna där i. Det är enda gången jag kan byta choker annars väljer jag innan jag går ut. /Nicke
Publicerat Januari 17, 201313 yr ............. Finns det någon smidig lösning på detta problem? Ja, skaffa två olika sorters patroner, det kan diiffa över ett chokesteg mellan en filtförladdad och en plastkopsförladdad patron i verklig prestanda, anpassa laddvikten med så kan man få mer än två chokesteg. Och då behöver man inte de lösa chokerna, och man behöver inte klydda med dem på jakt. /T - som brukar ha med två olika sorters US6, och tre styck US3 på jakt (de sistnämda har inte behövts de senaste åren)
Publicerat Januari 17, 201313 yr pmt,bra förklarat,jag har inte en enda choke på mina bössor,gör likadant själv,har lite olika patroner och eftersom jag till 99,9%använder kal.20 så skiljer det väldigt mycket beroende på laddvikter,obs.använder väldigt sällan magnumladdningar.dessutom övningsskuter jag med samma bössa som jag använder mest också det en tjuga.
Publicerat Januari 17, 201313 yr Sist jag var ut så hade jag en reservtub i fickan ifall Xfull skulle visa sig jobbigt. Mvh!
Publicerat Januari 17, 201313 yr Tja mina passar i bältet, eller i de där löjliga facken som sätt i fickorna på en del jaktkläder, för egen del kan jag ha en alternativ choke i fickan på armen på jackan. Söker man så finns det skrin, påsar, säckar och något som liknar små beteslådor att nyttja till detta. Frågan är bara om man behöver göra det så svårt för sig? Hassels förslag är inte dumt men kräver mer framförhållning/planering av brukaren. De flesta av oss nöjer oss med att skjuta med en variant på choke i pangen. /Christian
Publicerat Januari 17, 201313 yr De gångerna jag har burit med mig flera choker ut (läs kråk och gåsjakt) så har jag haft dom i samma fack som Christian beskriver
Publicerat Januari 17, 201313 yr Trixigt att hålla på att fibbla i naturen! Grus och skräp som kan hamna på fel ställe då naturen oftast inte är så ren. Bra jämn svärm från utprovad ammunition är enklast - ungefär som PMT säger - sen byter man då säsongen är slut och det ska skjutas stål. Brukar gnistra lite innan man kommer på att man ska byta bara.. Med halv och full i mynningen ger Gyttorps röda 5:or med filtförladdning tillräckligt resultat för att jag ska bli nöjd, finns alltid över disk men givetvis hade jag gärna testat bättre grejer. 35gr är kanske lite mycket men räcker säkert den dagen ett rådjur står inom 20m. I min bössa går den bra, inte i min Lärlings. På 12-15m ger fullchoke bra effekt på hare, säkert bättre än vad som behövs men inget behöver kasseras! Funderar på ny beställning från Teague då full är lite väl på normalt hagelhåll. Layavale's (stavning!?) Express 6:or gick kanonfint att fälla duva med men höll samman för bra, många bröst i slasken för min del. Lärlingens däremot såg fina ut så att öppna upp något snäpp blir nog mer rätt. Till den egentliga frågan Jag har alltid kvartstuben i min game-bag i den plastförpackning den fick med sig från fabrik. Således alltid tre choker med även om jag aldrig fått för mig att byta under pågående jakt. Kvarts och halv, Teagues ported fungerar för övrigt riktigt bra med Gyttorps Centurion stål! M
Publicerat Januari 17, 201313 yr ..... Frågan är bara om man behöver göra det så svårt för sig? Hassels förslag är inte dumt men kräver mer framförhållning/planering av brukaren. De flesta av oss nöjer oss med att skjuta med en variant på choke i pangen. /Christian Svårt för sig? Man testar lite ammunition US6 och väljer två som går bra, köper en 250-låda av var. Klart. Den usla asken treor man har räcker i åratal, man skjuter i bästa fall upp de tre man har i bältet på nyårssaluten. Då räcker en 25 ask i 8 år...... Framförhållning? De flesta jag känner har två sorters ammunition till studsaren, en helmantel till älgbanan och en blyspets till jakten. Kan man hantera det kan det ju knappast vara rocket science att hantera två sorters hagelskott. /T
Publicerat Januari 18, 201313 yr Inga problem, kör x-full till allt! Då hänger det på Dig och Din förmåga!!!
Publicerat Januari 18, 201313 yr Författare Tack alla forumister. O precis som jag hoppas så har jag fått lite inspiration! Angående PMT: s förslag så gillar jag uppriktigt sagt enkelheten i att anpassa ammunitionen istälelt för choken , synd bara utbudet är så skräpigt när det kommer till bra hagelammo här uppe i Ume... Så om någon med lite koll på hagelsortimentet i och kring Ume har några bra rekomendationer är jag idel öra!! Sen är det ju inget som hindrar att även följa Nickes förslag o ta med nån/några extra choker i vapenfodralet , för det torde iaf ge en psykologisk effekt o byta choke efter bom En sista fråga: Vet någon hur reglerna är på flyget när det kommer till att frakta ammunition? Är det en mängdgräns och krav på någon särskilt förvaring under flight? (antar att man måste checka in den)
Publicerat Januari 18, 201313 yr Choker ger mest bara huvudbry vid rörlig jakt. Halv funkar till allt med rätt patron
Publicerat Januari 18, 201313 yr Tack alla forumister. O precis som jag hoppas så har jag fått lite inspiration! Angående PMT: s förslag så gillar jag uppriktigt sagt enkelheten i att anpassa ammunitionen istälelt för choken , synd bara utbudet är så skräpigt när det kommer till bra hagelammo här uppe i Ume... Så om någon med lite koll på hagelsortimentet i och kring Ume har några bra rekomendationer är jag idel öra!! Sen är det ju inget som hindrar att även följa Nickes förslag o ta med nån/några extra choker i vapenfodralet , för det torde iaf ge en psykologisk effekt o byta choke efter bom En sista fråga: Vet någon hur reglerna är på flyget när det kommer till att frakta ammunition? Är det en mängdgräns och krav på någon särskilt förvaring under flight? (antar att man måste checka in den) Olika för olika flygbolag, men för SAS så gäller det att man får ha en viss mängd i handbagaget. Du får INTE checka in det i ditt bagage. Det enklaste är och kolla respektive flygbolags hemsidor!
Publicerat Januari 18, 201313 yr Fibblade mer med choker tidigare, blir som enklare om man kör konsekvent med full-full åtminstone så länge jag pysslar med apporteringsvilt, då behöver jag inte oroa mej för sönderskjutna bröstbitar. Fördelen är att man tar fåglar på styvare håll, på nära håll är skotten ofta väldigt lätta så där spelar det inte så stor roll om det är trångt. Sist hade jag fler choker med men det var mest bara för att jag hade premiär med Xfull. Mvh!