Publicerat Januari 18, 201313 yr Jag undrar vad det finns för tips om Övnings- och jaktamo i nämnd kaliber. Jag köpte norma övningsamo, och den kostar 9kr/st i den butik jag handlade och det känns helt ok Men som jaktamo tyckte dom att det var norma onyx som var bäst och den gick på nästan 32kr/st. Finns det annan, likvärdig amo som är billigare? Eller gjorde dom rätt i att försöka kränga norma? Som total nybörjare är det svårt att kunna allt... /Thomas
Publicerat Januari 18, 201313 yr Innan jag började handladda 308w köpte jag nån ask med lapua mega 185 grain. Vill minnas att en 20 ask gick på just över eller runt 400kr. Det blir väl ca:20kr skottet. Till älgjakt tyckte jag att den patronen fungerade tillfredställande.
Publicerat Januari 18, 201313 yr Till Jakt Kolla på sako super hammerhead, hammerhead, Lapua mega, Remington Core-lokt, accu-tip, Federal flera olika märken Bondat eller ej det är upp till dig. Till bulk träning Scandium jaktmatch Lapua trainer Mitt råd är Inte selleri & bacon ammo Inte Norma ( pga för dyr i förhållandet till vad man får) Lapua är bra + att hylsorna är nice till handladdning + det finns kombo med lapua trainer o Mega till paketpris hos vissa kedjor. Mvh Per
Publicerat Januari 18, 201313 yr Till Jakt Kolla på sako super hammerhead, hammerhead, Lapua mega, Remington Core-lokt, accu-tip, Federal flera olika märken Bondat eller ej det är upp till dig. Till bulk träning Scandium jaktmatch Lapua trainer Mitt råd är Inte selleri & bacon ammo Inte Norma ( pga för dyr i förhållandet till vad man får) Lapua är bra + att hylsorna är nice till handladdning + det finns kombo med lapua trainer o Mega till paketpris hos vissa kedjor. Mvh Per mest rätt men för min del plockar jagbort supe hammerhead!
Publicerat Januari 18, 201313 yr Författare Innan jag började handladda 308w köpte jag nån ask med lapua mega 185 grain. Vill minnas att en 20 ask gick på just över eller runt 400kr. Det blir väl ca:20kr skottet. Till älgjakt tyckte jag att den patronen fungerade tillfredställande. Var det längesedan du köpte? Det låter som ett vettigt pris! Tack för tipset
Publicerat Januari 18, 201313 yr Författare Till Jakt Kolla på sako super hammerhead, hammerhead, Lapua mega, Remington Core-lokt, accu-tip, Federal flera olika märken Bondat eller ej det är upp till dig. Till bulk träning Scandium jaktmatch Lapua trainer Mitt råd är Inte selleri & bacon ammo Inte Norma ( pga för dyr i förhållandet till vad man får) Lapua är bra + att hylsorna är nice till handladdning + det finns kombo med lapua trainer o Mega till paketpris hos vissa kedjor. Mvh Per Bondat? Tack för tipsen, ska kolla in dom!
Publicerat Januari 18, 201313 yr Bondat? Tack för tipsen, ska kolla in dom! Bondat = Oryx, Accubond mm Blykärnan är sammanfogad, kemiskt "bondad" med manteln till en homgen kula som inte ska separera/splittras vid träff i den bästa av världar. Mekaniskt bondade kulor finns oxo och är tex Mega o Interbond. Vanliga konventionella kulor Norma alaska, nosler partition, SST mm /Per
Publicerat Januari 18, 201313 yr Författare Bondat = Oryx, Accubond mm Blykärnan är sammanfogad, kemiskt "bondad" med manteln till en homgen kula som inte ska separera/splittras vid träff i den bästa av världar. Mekaniskt bondade kulor finns oxo och är tex Mega o Interbond. Vanliga konventionella kulor Norma alaska, nosler partition, SST mm /Per Otroligt vad mycket kunskap det finns på detta eminenta forum, man lär sig ngt varje dag Tackar för hjälpen! Mvh Thomas
Publicerat Januari 18, 201313 yr Prova några olika sorters ammo övn. o jakt och se om du hittar någon som sammskjuter så att du slipper justera kikarsiktet mellan träning o jakt. I min 308:a sammskjuter Lapua FMJ 123 gr och Lapua Mega 150 gr upp till 100 m. Längre än så har jag inte provat.
Publicerat Januari 20, 201313 yr Interbond är väl bondad - det är väl interlock som är mekaniskt bondad?
Publicerat Januari 20, 201313 yr Interbond är väl bondad - det är väl interlock som är mekaniskt bondad? Alldeles rätt ! Raggarö