Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köphjälp!

Featured Replies

Publicerat

Jag tänker mig en zeiss 6-24x72 på min kommande rigg, r93 blaser grskolv i 270wsm!

Vad finns det att tänka på?

Denna ska användas till rävjakt åtel och lock med typ sierra hp 90 grains.

och rådjurspursch med 150 grains nf.

och grisvak m samma nf

och

för att kunna skjuta bocken på 250m håll så träningsskjutning på 160m, 300m, 500m.

Vilka sikten är då att föredra?

skulle vilja ha rätt låg minsta förstoring under vakjakt för att se så mycket som möjligt, samt så hög förstoring för att känna mig säker när jag släpper skott på 200m på en räv!

Alternativ

Zeiss, 6-24x72/56

swarre z6i 2,5-15x 56 eller 3-18x 50 eller 5-30x50

kahles ki 6-24x56

bör väl sägas att jag just sålde mitt zeiss ht 3-12x56 för att förstoringen var lite låg!

annars var ht suverän!

Publicerat

Tycker du kan testa zeiss:en. Roligt o ha de största bara för sakens skull!

Mvh han som aka montera ett atn 410 spartan på sin ladgårdsbössa ;)

Publicerat

med zeiss 72an får du nog tänka på hur du siktar på korta håll då du får en hög siktlinje, specielt om du skjuter på små mål sok tex en front räv

, 56 skulle jag köpa

Publicerat
  • Författare

med zeiss 72an får du nog tänka på hur du siktar på korta håll då du får en hög siktlinje, specielt om du skjuter på små mål sok tex en front räv

, 56 skulle jag köpa

Centrum skillnaden är 13mm, är det något att tänka på vid jakt på typ 50m?

Vilken 56a skulle du tagit?

Publicerat

alltså, det beror ju på vad du skjuter in siktet på, skjuter du in siktet på 50 m sitter den ju där, skjuter du in den på 300m så slår det ju fel,kulan börjar på 0 vid mynningen och stigerför att sen skjunka av gravitationen, kulan går i en båge, kulan hinner inte stiga på korta håll = du skjuter lågt, men det beror så klart på inskjutningsavstånd, hur flack kulbanan är mm. 72an e tung o klumpig oxå, störst e inte altid bäst , : ) 6_24 56 zeissen skulle jag tatt

Publicerat

e varken pedagogisk lr expert, christian kanske kan förklara bätre. mvh

Publicerat

K624i har jag kikat i hos en god kamrat, den ger kanonbra bild i dåligt ljus men belysningen är allt för stark för att vara riktigt bra under dessa förhållanden.

Z6-serien får per automatik sämre skymningsegenskaper än jämförbara sikten med lägre förstoringsväxel, det är helt naturligt när ljuset måste passera fler linser.

Zeiss var den enda som blev kvar av dessa för mig. Jag är dock mycket nyfiken på Swarovskis 4-16x50 för samma användning.

Publicerat
  • Författare

Jo att khales är lite väl stark belysning på har jag hört från en annan källa med, men kan man inte skjuta gris med belysningen så kanske man kan köra utan belysning?

Men just denna kan jag testa en kväll.

Sen undrar jag om man märker skymmningsvärdena på dessa kikare m 56 tub i praktisk jakt.

Jag kan ju berätta att jag sålde ett nästan nytt zeiss ht 3-12x56, köparen tyckte den inte var bättre än hans gamla shirstone!!!!

Jag vet i sjutton om jag godtar att köpa tillbaks det med den felaktigheten, jag rår ju inte för att han inte är nöjd med denna zeissen?

Någon som testat samma kikare med 50 resp 56 objektiv?

Ett märke som jag aldrig testat är s&b, vad finns där att titta i?

Publicerat

Jo att khales är lite väl stark belysning på har jag hört från en annan källa med, men kan man inte skjuta gris med belysningen så kanske man kan köra utan belysning?

Men just denna kan jag testa en kväll.

Sen undrar jag om man märker skymmningsvärdena på dessa kikare m 56 tub i praktisk jakt.

Jag kan ju berätta att jag sålde ett nästan nytt zeiss ht 3-12x56, köparen tyckte den inte var bättre än hans gamla shirstone!!!!

Jag vet i sjutton om jag godtar att köpa tillbaks det med den felaktigheten, jag rår ju inte för att han inte är nöjd med denna zeissen?

Någon som testat samma kikare med 50 resp 56 objektiv?

Ett märke som jag aldrig testat är s&b, vad finns där att titta i?

Ser han inte skillnad på en Zeiss och shirstone så är det antagligen gråstarr.

Publicerat

Zeiss 6-24*56 eller 72 spelar ingen roll för justerhuset på siktet är såpass stort att det avgör vilket montage du måste ha. Tänk på att dom nya blasermontagen inte funkar även om man har dom höga ringarna, hittar du ett av den gamla modellen med höga ringar går det däremot. Om MAK har någon skena som passar har jag däremot ingen koll på.

Sen är det ju så att du har en Blaser och hela tanken med det koncepet är att det ska vara lätt att byta komponenter. Hade jag varit du så hade jag köpt ett drevjaktssikte och ett långhållssikte och självklart ett fäste till varje. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Zeiss 6-24*56 eller 72 spelar ingen roll för justerhuset på siktet är såpass stort att det avgör vilket montage du måste ha. Tänk på att dom nya blasermontagen inte funkar även om man har dom höga ringarna, hittar du ett av den gamla modellen med höga ringar går det däremot. Om MAK har någon skena som passar har jag däremot ingen koll på.

Sen är det ju så att du har en Blaser och hela tanken med det koncepet är att det ska vara lätt att byta komponenter. Hade jag varit du så hade jag köpt ett drevjaktssikte och ett långhållssikte och självklart ett fäste till varje. :thumbsup:

Jag använder helixen med en z6i 1-6x24 på drevjakt!

Men menar du att man inte får dit zeiss 6-24x72 med orginal fäste?

Publicerat

Jag använder helixen med en z6i 1-6x24 på drevjakt!

Men menar du att man inte får dit zeiss 6-24x72 med orginal fäste?

Nope. Du får inte dit en 6-24*56 heller. Justerhuset "magen" på siktet tar i skenan på blasers nya fästen. Det gamla fästet med höga ringar funkar däremot. Tyvärr tillverkas inte det längre. En sak att ha i åtanke innan du köper ett sikte bara. Hittar du den gamla modellen är det lugnt. Därför spelar det inte heller någon roll om du väljer 56 eller 72 med tanke på siktlinjens höjd. Du måste använda samma fäste till båda ändå.