Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ziess conquest 3-9x50??

Featured Replies

Publicerat

Hej alla vänner. Idag ringde jag och beställde en Carl Zeiss Conquest 3-9x50. Kikaren var ny och skulle beställas hem. Pengarna jag fick lägga ut är 5300 kr. Vad tycker NI om den här kikaren. Var ute i skogen igår med kompisen som har en sådan kikare. Vi satt från 18-23 och jag må säga att det var en väldigt fin kikare, såg MYCKET bra i den kl 23 fast det då var mörkt. Vad tycker ni personligen om kikaren. Fördelar/nackdelar??

// "TB"

• 2 weeks later...
Publicerat

Hej,

Har en sådan på min Ruger och är mycket nöjd med den. 1"-tuben tycker jag gör att den ser något smidigare ut, blir något lättare än motsvarande med 30 mm tub men har ju nackdelen att inte släppa igenom lika mycket ljus som en 30mm tub, man ska också veta att conquest serien endast har linsbehandling på linsytorna som vetter ut ur kikaren vilket också ger begränsingar i ljusegenskaperna. Ljusegenskaperna är jag ändå mycket nöjd med och anser att det är mycket bra kikare i förhållande till priset.

Du kommer med största sannolikhet bli mycket nöjd tror jag.

Lycka till!

mvh

Dard

Publicerat
Hej,

Har en sådan på min Ruger och är mycket nöjd med den. 1"-tuben tycker jag gör att den ser något smidigare ut, blir något lättare än motsvarande med 30 mm tub men har ju nackdelen att inte släppa igenom lika mycket ljus som en 30mm tub, ........

Det är ingen skillnad i ljusgenomsläpp på en 30-tub kontra 1"-tub. Skillnaderna förutom vikt och smidighet ligger i att 30-tuben har något högre hållfasthet samt att den kan ha ett större justeringsområde på riktmedlet.

Publicerat

--

Publicerat
Det är ingen skillnad i ljusgenomsläpp på en 30-tub kontra 1"-tub. Skillnaderna förutom vikt och smidighet ligger i att 30-tuben har något högre hållfasthet samt att den kan ha ett större justeringsområde på riktmedlet.

Sako, du har fel, tubdiametern har en visst en del inflytande på kikarsiktets förmåga att släppa igenom ljus.

mvh

Dard

Publicerat

Förklara gärna hur. Jag syftar på det ljus våra ögon klarar av att utnyttja.

Publicerat

Jag är ingen expert men de böcker och artiklar jag har läst om optik så skrivs ofta om tubdiameter att det har inflytande på kikarsiktets förmåga att släppa igenom ljus och det är därför de europeiska tillverkarna i stor utsträckning gått över till 30mm tub. Som sagt är jag ingen expert och kanske inte ska skriva att du har fel som jag gjorde när jag inte kan förklara varför. Håller med dig när det gäller hållfastheten samt justerområdet(generellt en faktor 3 på en en tums tub och en faktor 4 på en 30 mm tub).

mvh

Dard 

Publicerat

Dard, du har helt rätt...30 mm tuber har bättre förmåga att släppa igenom ljus.

För övrigt är Conquestkikarna det absolut bästa man kan hitta i den prisklassen.

Mvh Kalle

Publicerat

Det går stick i stäv mot allt jag läst i ämnet. Så förklara gärna hur, eller ge en länk.

Publicerat

Är i färd med att köpa nytt sikte, men kan inte hitta Ziess conquest. Vem säljer dem?  :-[

Publicerat

Du kan inte tänka dig att beställa direkt från staterna? på http://www.theopticzone.com har conquest och dom är väldigt bra att göra med. Priserna är ungefär som på http://www.bearbasin.com

Annars kan du ju slå en signal till http://www.prylman.net. Han importerar från usa tror jag så då blir det lite dyrare men ändå betydligt billigare än på andra svenska ställen

Publicerat

Har idag surfat runt lite för att försöka hitta fakta som visar att jag har fel angående ljusgenomsläppet på 30 mm/1" tuber, men har hittills inte hittat nåt. Däremot en massa uppgifter som styrker mitt påstående att det inte är nån skillnad, förutom i reklamen. Man kan ju undra varför Zeiss har 1" tub på det ultimata skymningssiktet Diatal 8x56T*.

Så jag väntar fortfarande...

Är i färd med att köpa nytt sikte, men kan inte hitta Ziess conquest. Vem säljer dem?  :-[

Jag köpte mitt hos PN Jakt. Direktimporteras från USA då Conquest inte säljs av ordinarie handlare i detta land. Priset var det billigaste jag hittat med frakten inräknad. Även om man jämför med att importera själv (räknade då på dollarpriset x 13:-, det täcker in frakt samt tull och moms på totalsumman). Fick vänta ganska länge men annars är jag helnöjd både med inköpsstället och siktet.

Publicerat

Kolla tg jakt han är billig.

Publicerat

Hej, jag har handlat conquest på Torsbohandels tidigare, även om dom ej skyltar med dem, antar att det beror på att dom ej ville reta svenska importören ;D

Kul med bakgrunden till Conquest serien. Zeiss försökte länge sälja sikten med "Made in Germany" på den amerikanska marknaden utan direkt framgång. Nu säljer man istället sikten märkta "assembled in the USA" och all amerikaner tror plötsligt att man köpt ett amerikanskt sikte. Under min tid i Usa jämförde jag VXIII från Leupold med Coquest och håller med att det är det bästa du får för den prislappen.

/M

Publicerat

Kikartubens tjocklek har ingen nämnvärd betydelse för ljusgenomsläppet. Det är nästan enbart linsernas kvalitet och ytbehandling som bestämmer hur bra siktet fungerar i mörker. Men eftersom variabla europeiska sikten av hög klass av tradition har 30mm tub så tror många att det är just tubdiametern som ger den goda sikten i skymningen.

När t.ex Leupold började lansera sin "European" med 30 mm rör så var det för att många europeiska jägare är insnöade på just den tubdiametern. Rent optiskt är dessa sikten nästan identiska med "Scandinavian" som har en tums rör.

En tums sikten ger ett smidigare intryck men när det gäller montagets höjd är det givetvis objektivet som styr och inte tuben.

mvh Danne

Publicerat
Tror att den här länken styrker Sako´s åsikt..

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=4435&start=0

vh

T

Hej igen,

Jag har varit bortrest och inte läst denna tråd något. Är nu övertygad att tubdiametern enbart inverkar på hållfastheten samt faktorn mellan minsta och största förstoringen.

mvh

Dard