Publicerat Januari 19, 201313 yr Alltså, zeiss eller helia till allroundjakt? Jagar ca 50% drevjakt och 50% pyrsch/vak samt grisvak. Men skjuter betydligt mer under pyrsch och vakjakterna. Därför har jag hitils fastnat för zeiss classic diavari 2.5-10x50 och helia csx 2.5-10x50. Vilken av dessa ska jag välja? Vilken är lättast att skjuta med på långa samt korta avstånd med?
Publicerat Januari 19, 201313 yr CSX har jag ingen koll på, kolla jämför symfältet mellan Varipointen och Diavarin.. Vet inte men Varipointen som jag har, 1,5-6x42 har grymt synfält. Mvh!
Publicerat Januari 19, 201313 yr Kolla även vilka riktmedel som erbjuds på dessa modeller. Ack så viktigt. Själv trivs jag bäst med belysta punkter, både för grisvak och drev. Och då faller Zeissen bort då de ej är dagljusbelysta. Mvh Må
Publicerat Januari 19, 201313 yr Helia CSX hade det blivit utan tvekan för mig. Zeiss Classic har jämförelsevis stor tubeffekt på lägsta förstoringen vilket stör i alla fall mig när det är nära och fort som ska skjutas. Min CSX 1,5-6x42 är dessutom enligt mig kanonbra i dåligt ljus.
Publicerat Januari 19, 201313 yr Csx är lite dåligt dagbelysning på, för svag, detta gäller iallafall 3-12 men inte 1,5-6! Swarre z6i 1,7-10x42 eller z6i 1-6x24?
Publicerat Januari 19, 201313 yr Jag blir snudd på bländad av mina två CSX'er på högsta intensitet (en 3-12x56 och en 1,1-4x24). Måste ha en sjuhelvetes syn! Eller så är ni halvblinda Ja, jag har referenser, har ägt ett par-tre Variponts också Skickat från surfplatta
Publicerat Januari 19, 201313 yr Jag blir snudd på bländad av mina två CSX'er på högsta intensitet (en 3-12x56 och en 1,1-4x24). Måste ha en sjuhelvetes syn! Eller så är ni halvblinda Ja, jag har referenser, har ägt ett par-tre Variponts också Skickat från surfplatta Blir du bländad på dagtid?
Publicerat Januari 19, 201313 yr Blir du bländad på dagtid? I skogsterrängen jag jaktar i, ja! Normalt under dagtid brukar jag ha intensiteten nån stans 2/3-delar mellan omslaget kvälls/dagljus och max. Maxintensitet har jag aldrig ännu använt under praktisk jakt :-) Skickat från surfplatta
Publicerat Januari 19, 201313 yr I skogsterrängen jag jaktar i, ja! Skickat från surfplatta ok, bra. måste varit nått knas med den jag tittade i, stod solen på så såg jag inte punkten om den lyste eller inte. gott då är ju csx given!
Publicerat Januari 19, 201313 yr Alltså, zeiss eller helia till allroundjakt? Jagar ca 50% drevjakt och 50% pyrsch/vak samt grisvak. Men skjuter betydligt mer under pyrsch och vakjakterna. Därför har jag hitils fastnat för zeiss classic diavari 2.5-10x50 och helia csx 2.5-10x50. Vilken av dessa ska jag välja? Vilken är lättast att skjuta med på långa samt korta avstånd med? Vilket du än väljer så får du ett bra sikte till det du ska ha det till. Helian är nog snäppet bättre som vaksikte o har dagsbelysning som är ok. (Inte som i en aimpoint). Sen om man behöver en punkt som lyser dagtid så kan nog bara du avgöra. Själv har jag det o tycker att det går fortare o "hitta" målet. Har själv aimpoint till drev. Har en csx 3-12x56 o tycker inte att punkten lyser lika bra som i min zeiss ht eller swarre z6i. Har kollat i en helia 5 o i den lyser punkten bättre.( är sugen på en sån, vilket sikte). Skickat från laptop
Publicerat Januari 25, 201313 yr Stämmer nog att Helia CSX inte kommer upp i riktigt samma intensitet som HT och Z6i. Under barmarksäsong har jag dock aldrig upplevt CSX vara för klen. Däremot förra helgen under en fin vinterdag med fullt snötäcke + rimfrost i träden...kändes rödpunkten aningen klen...men inga problem att se den ändå Här en bild på min CSX 1,1-4x24 P-dot @1,1x nu under vintern på ungefär 2/3-dels dagljusläge... ...och här en på min CSX 3-12x56 4-dot @6x under barmarksäsong (mulen dag) på ung 1/3-dels dagljusläge...
Publicerat Januari 25, 201313 yr CSX har jag ingen koll på, kolla jämför symfältet mellan Varipointen och Diavarin.. Vet inte men Varipointen som jag har, 1,5-6x42 har grymt synfält. Mvh! Kolla för all del synfälten på Helia CSX motsvarande modeller också! På mitt 1,1-4x24 ovan kan ni kanske notera att man inte bara ser större delen av pipan utan också kanten på förstocken på lägsta förstoringen
Publicerat Januari 25, 201313 yr Att helian är ett kanon sikte absolut. Om helia kommer ut med riktmedel 0 (dot) så är jag den förste att banka på porten. Men helia 5 är man bra sugen på.
Publicerat Januari 25, 201313 yr Helia 5 verkar vara ett grymt sikte! De som kollat i ett är impade över siktbildens fina 'häng'...helt utan sorgkant, tub- och tunnelseende...t.o.m bättre än Z6i sägs det CSX har en svart kant runt siktbilden* och en del tubseende (syns ffa om man kryper för nära okularet med ögat...vid 'rätt' ögonavstånd syns dock inte tuben inifrån). Dock har CSX inget tunnelseende alls (man får inte blanda ihop tub- och tunnelseende...det är olika 'artefakter'). Jag hade Zeiss Victory Varipoint förut...och de hade mindre tubseende (bättre 'häng') men hade en aning tunnelseende på lägsta förstoringarna, samt en viss kantoskärpa. Mina CSXer är skarpa från kant till kant och har en härlig 'krispighet', samt har ett bredare synfält än motsvarande Varipoints. Men det är toppklass på bägge...så egentligen välj efter egen smak och känsla. Zeiss HT är ytterligare snäppet bättre säger de som vet...och Zeiss Classic snäppet sämre. * dock ej lika markant som det ser ut på bilderna ovan när man siktar 'på riktigt' med bössan...det är svårt att fota riktmedel på ett bra sätt Evenutella stafvel beror på tangentbordsafasi på surpflattan
Publicerat Januari 25, 201313 yr Var upp i fäviken i somras o då hade de helia 5 o z6i. (Samma butik). När jag o min polare jämförde dessa så kunde vi inte motivera oss o köpa z6i. Tyckte att helian var bättre i alla punkter. Om det berodde på förstorings graden eller ej vet jag inte. Men som sagt om helia 5 kommer i riktmedel 0 köper jag mig en sån.
Publicerat Oktober 1, 201411 yr Var upp i fäviken i somras o då hade de helia 5 o z6i. (Samma butik). När jag o min polare jämförde dessa så kunde vi inte motivera oss o köpa z6i. Tyckte att helian var bättre i alla punkter. Om det berodde på förstorings graden eller ej vet jag inte. Men som sagt om helia 5 kommer i riktmedel 0 köper jag mig en sån. gammal tyråd men gäller detta fortfarande eller har nån ändrat sig? jag tycker helian men ldi är skitfint rm!
Publicerat Oktober 1, 201411 yr Ozzian, du verkar ju vara en "bytare" som gillar nya saker precis som jag så jag undrar varför du bryr dig så mkt om vad andra tycker? Du verkar ha "bra grejor" överlag, både när det gäller optik och bössor! Och jag vägrar tro att du köper saker som andra tycker är bra om du själv inte klämt och kännt på dem? Jag tycker inte det är fel att ställa vilken är bäst frågor här på forumet men du förefaller ha ganska bra koll på vad du tycker är bra och då gör du dem som inte har så bra "koll" en otjänst då de flesta blir trötta på dessa frågor! Sorry men det är mina cents!
Publicerat Oktober 1, 201411 yr hej sune jo du har mycket rätt i det du skriver! men en sak kanske du inte tänkt på är ju om alla förespråkar ex helia 1-5x24 så är det ju så mycket lättare att sälja om tre månader då jag vill byta! men just nu är jag tokig i att inte få nån info om s&b exos 1-8x24 , som jag velat test i flera år, men nu går den bort. nu testar jag helia o swarre ett tag till, men med skena! tack sune, jag tjatade nog lite väl mycket över S&B men det är nog mest skit!