Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fabriksladdad Accubond i 6,5x55 finns de?

Featured Replies

Publicerat

Fabriksladdad Accubond i 6,5x55 finns de? Som håller klass 1?

Om inte vad ska man ha för krut om man laddar? och tändhatt?

Ska andvändas i en varberger 717 med 57 cm pipa.

S.

Publicerat

Vapex.se har 140 grains, sen om den håller klass 1 är tveksamt..

Publicerat

Pipan är lite väl kort för att nå klass ett med 140gr.

Publicerat

Mig veterligen finns det inga fabriksladdningar med 140 grains som klarar av våra klass 1 gränser. Däremot är det möjligt att nå klass 1 nivå med både MRP och VV N560 men då är det maxladdningar och dessa bör du ta fram med hjälp av kronograf.

Henrik

Publicerat
  • Författare

Ok, Ska ha den som allroundkula men med inriktning på grisjakt på åtel.

Läste att spuhr förespråkade denna och även barnes.

Men barnes fabriksladdas väll inte häller antar jag?

Så får väll köra mega då.

S.

Publicerat

Det finns garanterat ingen fabriksladdning i 6,5 med Barnes-kula som klarar klass 1.

- Oavsett vad en ev. tillverkare skriver på patronasken...

Det gäller med alla 9,0-9,1 grams kulor, kan jag påstå...

Men det går att handladda, som nämndes. Om man bara är väldigt noga och har koll på vad man gör.

Annars är ju Mega och Oryx rätt säkra kort.

Synd bara att Lapua envisas med att använda 74 cm pipa även för Mega kulan. Då får man räkna med 40-50 m/s lägre fart i en jaktstudsare.

Publicerat
  • Författare

Har rotat runt lite och fastnat för millforce premium.

Den måste funka eller?

S.

Publicerat

Jag har haft 2st varberger (1st 717 och 1st 757 classic) och bägge har klarat kl1 med 9,1g nosler partition och 48grs MRP, CCI 250 hatt

den första snittade 841m/s den andra 837m/ så dom sköt väldigt lika, snitt på 5skott

det behöver inte betyda att din bössa klarar det men jag förespråkar 9g i 6,5. hellre en 9g på gränsen än en 10,1 som förmodligen även den är på gränsen och då 700j mindre.

ansvar inte för publicerad laddata

Men som med all jakt är kulan rätt placerad dör djuret. Hoppas du hittar någon 9-grammare

Publicerat

Om vi börjar med Millforce premium och dess NF kula, så är det ingen tvekan om att det är ett alternativ OM laddningen håller klass 1 i ditt vapen.

Jag är tveksam till att den gör det eftersom ingen annan fabrikant klarar av att ladda 9 grams kulor till klass 1 hastigheter, ett extra problem med just NF kulorna är att de inte har några publicerade ballistiska koefficienter vilket gör att det inte finns någon fakta attt luta sig mot när det gäller frågan om de håller klass 1 prestanda eller ej. Om vi leker med tanken att millforce ammunitionen håller de marknadsförda 840 m/s i ditt vapen så vet du ändå inte om det är en klass 1 laddning eller ej. Om vi antar att kulan har en formfaktor som påminner om lapua naturalis 140 grains kula så räcker hastigheten inte till för att klara klass 1 om du istället antar att kulan har samma formfaktor som en 140 grains partition så skulle den klara gränsen för klass 1 med knapp marginal (men det räcker såklart med liten marginal ur ett juridiskt perspektiv). Enda sättet att kontrollera detta är egentligen att kontrollera hastigheten på laddningen i ditt vapen på 100m avstånd för att säkerställa att den håller sig över 772 m/s på detta avstånd.

För oss handladdare så brukar det häradet som fältjägaren prata om d v s runt 48 grain MRP vara vettigt att hamna på när det gäller 9 grams kulor men då är du definitivt inne och tummar på marginalerna jämför med vilket tryck 6.5x55 är klassad för. Givetvis kan man argumentera för att i moderna vapen klarar högre trycknivåer vilket till viss del är korrekt men för en fabrikant gäller det tvivelsutan att hålla sig inom de av CIP givna ramarna. Som handladdare är du fri att exprimentera med din egen och omgivningens säkerhet.

Nu skall det tilläggas att jag inte anser att fältjägarens 48 grains MRP per definition är en osäker laddning och de uppgivna hastigheterna gör att jag är rimligt säker på att laddningen är OK att skjuta.

Henrik

Publicerat

Med en 10,1 grams kula så räcker det med en hastighet på omkring 630 m/s på 100 m, för att klara 2000 joule.

Det innebär en V0 på ca 700-720 m/s beroende på kula.

Laddar man en sådan kula till 760-790 m/s, vilket normalt inte är några problem, så har man alltså goda marginaler.

Sen är jag den förste att hålla med om att en torpedformad 9-9,1 grams kula är trevligare.

Men det förutsätter att man har en jäkla koll på vad man gör och på trycktecken (vilket säkert forumisterna här har ; ) )

Det finns ingen anledning nalla på några marginaler, det blir ändå en patron precis på klass 1 gränsen, hur man än gör...

Publicerat
  • Författare

Får väll maila millforce och fråga.

Om man ska ha något annat än norma och lapua.

Vad ska man ha då?

Vill ha lite hårdare kula.

S.

Publicerat

Danne, vi är nog helt överens om att det är inga svårigheter att nå klass 1 prestanda med en 10,1 grams kula. Vi verkar dessutom vara överens om att en vettig 9 grams kula i klass 1 fart är ett av de trevligare alternativen i 6.5x55.

Jag har själv haft rätt positiva erfarenheter av 140 grains accubond med ett Vo på 850 m/s, i mina ögon så har den laddningen gett klart bättre resultat än de traditionella oryx eller mega laddningarna med sina 10.1 grams kulor.

Henrik

Publicerat

Sierras 140 grains Gameking lyckades jag få upp i 845 m/s i min förra 6,5:a, en Tikka Master.

En underbar patron precisionsmässigt. Nu är väl inte Sierra den optimala storviltskulan, men ändå...

Men vill man ha fabriksladdad klass 1 ammo så hade jag nog hållit mig till 10,1 gram. Bara för att vara säker...

Och sen måste man ju bara nämna att vill han skjuta bana/sport/ precision med sin 6,5:a så finns helt suverän fabriksplugg.

Publicerat
  • Författare

Har nu pratat med millforce.

Och ska skicka ett mail så skulle jag få bc på kulan.

Och deras premium ammunition i 6,5x55 ska hålla klass 1.

Tyvärr missade jag att fråga vilken piplängd de mätt:O

Ska handla en ask och prova.

S.

Publicerat

Ställ upp chronografen på 100m och prova.

Det är lite nervöst första gången men egentligen är det ju ett riktigt stort träffområde.

Jag "sparade" några 1/10grains MRP på mina Rhino 140gr när jag skulle ladda upp dem i klass ett på det sättet.

(jämfört med att mäta utgångshastighet och räkna) Minns inte exakt hur stegen såg ut men trevliga träffbilder blev det.

Dock begränsad erfarenehet från jakt då jag skulle skjuta slut på asken med Oryx först. En älgkalv, ett skott "quarter away" in bakom bog ut framför, stapplade ca 30m innan den la sig!

Publicerat

Skriv gärna en rad sen om hur det gick med Millforcen.

Skulle ju vara trevligt om allt stämmer.

Och jag får krossa mina gamla fördomar om fabriksammo i 6,5 och låga hastigheter ;)

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Verkar inte finnas någon ask alls! I någob butik! ..

S

• 8 months later...
Publicerat

Du kan ju köpa direkt på millforce.se