Publicerat Januari 20, 201313 yr Märkte igår att en vuxen ensam gris gått rakt igenom jaktmarken, och stannat i norra änden på den. Mig veterligen var det ett tag sen vi hade besök av gris. Inga stora ytor med Åkermark har vi. Säg nu att denna gris har varit hos oss dom senaste 2-3 dagarna, hur länge tror ni det tar innan en flock eller nästa ensamma gris kommer? Nu är denna gris så pass ny att nästan ingen vet om den än. Men förmodligen kommer den försvinna ganska snart om bonden eller nån annan "jag" får reda på att den finns.
Publicerat Januari 20, 201313 yr Det vet man aldrig. På en mark jag har uppe i kloten har det knallat ensamma grisar ett par ggr per år under 5 år nu och först i vinter har vi börjat se tecken på att det faktiskt finns en grupp där. Inge gris har skjutits på den marken utan dom vi haft där har knallat vidare.
Publicerat Januari 20, 201313 yr Författare Okey, såna strö grisar kan lika gärna fortsätta. Då får ja skynda mig om ja ska få skjuta min första gris alltså.
Publicerat Januari 20, 201313 yr Ja eller låta den knalla runt, har du tur springer den på en partner och då kan det ju ta fart. På dom marker där vi inte har gris brukar jag försöka freda strögrisarna just i hopp om att någon ska stanna men om den endå kommer knäppas av andra jägare så kan man ju lika gärna ta den själv.
Publicerat Januari 20, 201313 yr Författare Enligt en polare hade vi ca 5 grisar på området för 5 år sen. En skötts resten försvann. Så grisen har inga bra odds direkt
Publicerat Januari 21, 201313 yr Går nog inte fortare att få en etablerad stam om man skjuter bort det som kommer in.
Publicerat Januari 21, 201313 yr Författare Precis, å det är de som bekymrar mig. Vill man ha gris skjuter man inte. Bonden vill inte ha gris. Får någon annan veta om grisen "och de kommer förr eller senare fram" kommer den att skjutas. Helst vill jag ha dom på markerna, utan behöva betal flera tusen och köra tiotals mil för att få chansen att skjuta gris. Själva inlägget går ut på att få in så mycket info om vad som troligt vis kommer hända om grisen får gå som den vill.
Publicerat Januari 21, 201313 yr Jag tror att det beror helt på hur marken ser ut och dessutom hur markerna runt ikring ser ut. Tjära och gott att äta kan nog lättare få dom till att stanna eller iaf oftare komma förbi.
Publicerat Januari 21, 201313 yr Författare Okey, för nån åtel tror jag inte bygdens markägare går med på. Måste de va ett träd som tjäras? Eller räcker det med en stubbe?
Publicerat Januari 21, 201313 yr Ska starta förhandling i bygden nu. Tjära drar även älg och andra djur som vill klia sig.....
Publicerat Januari 21, 201313 yr Antagligen en galt som "sonderar" terrängen... Inga suggor som brunstar så stannar den inte.....
Publicerat Januari 21, 201313 yr Skjuter inte jag så gör någon annan det! Har vi hört det förut när det gäller villtförvaltning? Om du inte skjuter så ökar chansen att den överlever. Om du berättar att du sparar den med flit så ökar chansen ännu mer. Får du några med dig så är den positiva spiralen igång. Skit i att du inte får med alla. Se det positiva i varje person du får med dig. Då blir all villtförvaltning så mycket framgångsrikare!
Publicerat Januari 21, 201313 yr Tro på oss som har överflöd av grisar, skjut den. Skapar du en stam på flit så får ni problem om det finns jordbruk i trakten. Vad som kan hända är att det blir ett heltids jobb att skjuta grisar oavsett om man vill eller inte. Varje dag ut i mörkret för att knäppa en.
Publicerat Januari 21, 201313 yr Författare Var ut en kortis nu idag, de va spår över. När vi ringa området fann vi att enbart en gris trampat runt. Men de hade jag ju redan konstaterat. Ser ut som han/den/det/hen letar mat på ett och samma ställe, kan min iakttagelse stämma att dom gärna har foder sök på samma ställe?
Publicerat Januari 21, 201313 yr Författare Tro på oss som har överflöd av grisar, skjut den. Skapar du en stam på flit så får ni problem om det finns jordbruk i trakten. prata med bonden idag. Fråga hur han ställer sig till att det finns en gris stam i markerna. Det ja fick till svar var, skjut den innan vi får ett rent helvete.
Publicerat Januari 21, 201313 yr Tro på oss som har överflöd av grisar, skjut den. Skapar du en stam på flit så får ni problem om det finns jordbruk i trakten. Vad som kan hända är att det blir ett heltids jobb att skjuta grisar oavsett om man vill eller inte. Varje dag ut i mörkret för att knäppa en. Värmland och mest skog vad jag förstår så den utvecklingen tror inte jag på dårå..
Publicerat Januari 21, 201313 yr Författare Fattar inte att dom vill va här, här om dagen hade vi 25-30 grader kallt, och som sagt va en hel del skog. Dessutom har vi iprincip inga spannmåls bönder, bara kött å mjölk. Och dom räknar man på en hand här uppe
Publicerat Januari 21, 201313 yr Visst finns det skillnader i marker men överlag så passar gris lika illa i jordbruksmarker som varg i fåramarker. Födosöket sker över flera kilometer så även om man anlägger en åtel i skogen så vandrar dom långt. Det vanligaste sättet är att anlägga en sk. åtel en bit bort från åker och försöka locka dom dit på olika sätt. Sen har man en form av uppfödning där man värnar om hondjuren. En flock av 10 djur fodrad på x hektar är ok. Men det står en uppfödningsåtel varje km på sina ställen Som jag ser det så ska man ställa åteln där gris går i sitt födosök, alltså vid åkerkanten. Och skjuta varje gris som visar sig. Med tiden och darwin så finns det grisar kvar i skogen men dom är de skygga som fattat att öppen mark dödar. Selektera avskjutningen behövar man inte göra. En galt kan betäcka mängder av suggor och vi har ingen chans att skjuta alla. Hondjur blir 4-6 st fler varje år. Så man får ligga i om man ska hinna med. Så skjut allt som är lagligt. Går inte att utrota dom med gevärskulor. Drevjakter är ineffektiva, hundratals skyttar och tiotals hundar kan på marker med tusentals djur fälla många. Men hur stor procent av dom som finns? Och dessa jakter sker sällan vilket betyder att mellan jakterna så äter grisarna som dom vill Gissning, drevjakt kan ta en tiondel. Långt under rep.hastigheten. Efter 50 grisar så är det mest bara trist att behöva ge sig ut igen. 40 timmar kan vara en vanlig nerlagd tid på varje skjuten gris. Jag sköt 15st 2012, räkna hur många timmar det kan ha blivit Varje gris kostade ca en tusenlapp i drivmedel 2012. Foderåtgången är minimal, gissar på 50 kg under 2012. Tid och drivmedel är vad som går åt. Sen kan man lägga tusenlappar på fiffiga kojor, elektronik och automatik. Men då står dom tokigt mest hela tiden och kräver att man lockar grisarna. Skjuta på åkerkant kräver inget annat än bra klädsel och en stol kanske.
Publicerat Januari 21, 201313 yr 40 timmar per gris tycker jag låter som 0 koll... Chansa inte, utan förlita er på vad kamerorna berättar! Mer än 2 jakttillfällen a 2-3 timmar brukar det inte ta.. Galtar är de första grisarna som dyker upp på nya marker och det spelar ingen större roll om någon skjuts. En etablering följer ändå i spåren om bara marken är begärlig för grisarna!
Publicerat Januari 21, 201313 yr Kamera är i princip förbjuden Men den fungerar på automatfoderplatser med uppfödda grupper. Men inte på skyddsobjekt där dom inte är infodrade. Kommer inte varje dag, inte på samma ställe, och vid olika klockslag med variation på ett par timmar. Och dom har lärt sig genom åren, Darwin Men lampa drar dom som insekter så mycket vet dom att där det lyser är det nån som lagt ut godis. Nästan så man kan sätta upp en lampa var som helst och nån dag och dom är där