Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävsnarning 2013

Featured Replies

Publicerat

Vet att de finns en tråd men tycker inte den var så aktiv så jag startar en ny :D Finns de nån på forumet som snarar räv? :)

Skriv gärna hur många åtlar ni använder hur många snaror osv hur många ni tagit denna säsong och lägg gärna in bilder då ni fångar nån räv! Började själv snara för några veckor sen och tog igår min första snarräv en hane på 7 kg :)

post-11180-0-41299700-1358706988_thumb.j

Mvh!

Publicerat

Härligt, har själv aldrig snarat räv men är helt klart något jag skulle vilja testa. Tyvär bor jag för långt söderut för att få snara själv.

Publicerat
  • Författare

Jaha de är väll bara i dom fyra nordligaste länen eller nå sånt där:-/

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

Ingen mer än jag som snarar? :)

Publicerat

Jag har lagt ut nu i helgen och haft bra utdelning. Är alldeles ny i metoden men lyckats tagit två fina rävtikar på fyra snaror (lulesnaror) fördelat på två åtlar. Nu är de snarorna som fångat, nytvättade och på torkning. Byter Ni vajer efter varje fångst eller kan man köra ett lägg till innan byte?

Publicerat

Jag har lagt ut nu i helgen och haft bra utdelning. Är alldeles ny i metoden men lyckats tagit två fina rävtikar på fyra snaror (lulesnaror) fördelat på två åtlar. Nu är de snarorna som fångat, nytvättade och på torkning. Byter Ni vajer efter varje fångst eller kan man köra ett lägg till innan byte?

Om vajern ej är tuggad av räven,dvs plasten kvar.Då är det bara köra.

Publicerat

Om vajern ej är tuggad av räven,dvs plasten kvar.Då är det bara köra.

Nja nog var den flidd på bägge och saknar lite plast så jag får nog byta. Har beställd vajerlås och borde få dem imorgon eller torsdag så då blir det till att skifta och ett omlägg.

Publicerat
  • Författare

Härligt 22long då jag fick min var jag då tvungen att byta vajer de hade tuggat väldigt mycket på vajern:-)

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

Publicerat

Fångade en rävhanne i morse som hade gått i en av fällorna som ligger vid åteln hemma. Ännu en riktigt fint pälsad och som inte låg mer än 20 meter från fångplatsen. Skoj, 3 rävar den här veckan har det blivit.

• 2 weeks later...
Publicerat

Kör ni bara med åtel när ni snarar eller använder ni också kända stigar?  Hur ofta ser ni att räven springer de enklaste vägarna? dvs skoter och skidspår m.m.

• 3 weeks later...
Publicerat

Jag använder mig av 2 st åtlar som jag har nära där jag bor och är inne på jaktmarken. Kollar av åtlarna med jämna mellanrum och då det är aktivitet ( rävspår) till dem så lägger jag snarorna i de som de gått minst två ggr i. Har inte snarat så lång tid, ca: dryg månad, men har redan tagit 5 st. Att lägga till är också att under den perioden så har inte fällorna legat ute hela tiden utan del av tid vilket gör att jag tycker det är den klart bästa metoden om man vill minska rävstammen effektivt jämfört med vak och lock.

Räven tar ofta de "enkla" vägarna till åteln och använder sig gärna av ex. skoterspår och sedan kliver av på lämpliga ställen och de ställena försöker iallafall ja nyttja om läget skulle finnas.