Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skjutteknik kombi?

Featured Replies

Publicerat

Har efter några års funderande en kombi på väg in. Har känt till och från att en hagelpipa kan vara användbar vid smyg- och vakjakt där det inte är möjligt att lossa ett kulskott av olika anledningar.

Bössan ska således användas till vak och smyg efter ostört vilt. Framförallt rå och räv, men även gris numera.

Idag använder jag en "vanlig" bultpang med Harris längsta stöd och sitt/knästående är nog den vanligaste skjutställningen. Ligga blir det inte så ofta men det händer. :cool::wink:

Den tekniska precisionen ska finnas i dessa men vad jag förstått är det lite annat att hantera ett brytvapen m.a.p. rekylupptagning, möjlighet till skjutstöd m.m. så den praktiska precisionen kanske blir en annan..

Nu handlar det inte om några längre håll direkt utan max kanske hamnar på 150 meter.

Målet är att vara "skjutklar" med kombin till vårbocken.

Så är det någon som har några tips och praktiska erfarenheter runt skjuttekniska aspekter att avfyra en kombi i dessa sammanhang vore intressant att höra. Sen är ju frågan om vilken 7-mm kula som är lämplig, men det finns ju säkert en del skrivet om tidigare.. :wink:

Ska bli jäkligt intressant iaf, om denna kan/kommer att ersätta bultpangen för smyg/vakjakt...

/Må

Publicerat

Det var bra att du tog upp detta, har samma fråga.

Publicerat

Finns skjutkäppar i glasfiber och i alu med gummibussning mellan käpparna för vettiga pengar. Använt sådana själv väldigt länge o ska använda dom än mer nu när drillingen kommer hem!

Vet dock ej namnet på dessa men finns lite varstans.

Återkommer om några månader om tråden finns i liv då när jag har skjutit en del med dessa o käpparna!

Publicerat

Har haft en kombi för smyg/vakjakt. En merkel sl2 308/12 med en helia c 1,5-6x42. Kikaren var optimal för endamålet enligt mig. En bra kompromiss där man kunde ta hagelskott på flygande duvor och längre kulskott utan problem. Det enda som var negativt var att jag använde hagelpipan väldigt sällan. Kanske pga den förhatliga svinryggskolven som inte passar för hagelskytte alls. Även i lägen där jag kunde använda hagelpipan blev det per automatik kulpipan som användes. Till exempel då jag sköt en grävling i planeten på 15 meter med en 308 oryx. Den dog. Eller då jag sköt ett rådjur på 20 meter med kulpipan. Jag började känna att jag hellre skulle ha ett magasin och lite bättre precision på längre håll än en hagelpipa. Merkeln åkte ut ur vapenskåpet och in åkte en Sako. Inget byte jag ångrar. Jag gör samma sak med Sakon bara lite bättre.

Publicerat

Några saker att tänka på med brytvapen är:

Värmestegring vid inskjutning (låt pipan svalna mellan skotten)

Stöd vid inskjutning (skjut de små grupperna med bänkskyttestöd men skjut jaktmässiga på frihand, jämför skillnaden)

Raggarö

Publicerat

Intressant tråd. Ligger i linje med hur jag tänkt använda min kombi framöver. Har insett att jag inte gärna tar den på drevjakt på det vis jag först hade planerat...

Publicerat

Tänk bara på att man inte får skjuta rådjur med hagel 1 feb till 30 september.

Publicerat

Intressant tråd. Ligger i linje med hur jag tänkt använda min kombi framöver. Har insett att jag inte gärna tar den på drevjakt på det vis jag först hade planerat...

Vad är det som gör att du ogärna tar med den på drevjakt? Går själv i kombiplaner med just det som primärt användningsområdet...

Publicerat

Vad är det som gör att du ogärna tar med den på drevjakt? Går själv i kombiplaner med just det som primärt användningsområdet...

Jag får det inte riktigt att funka, känner mig inte bekväm med den i den situationen. Kombin i den situationen är liksom en enda stor kompromiss. Jag har insett att jag vid drevjakt får välja, antingen en hagelbrakare med två pipor (om det uteslutande är småvilt som skall jagas) eller ett kulvapen med magasin om det är högvilt eller slaskjakt. Så vad skall jag då med kombin till? Efter en massa funderande och läsande i olika trådar här så är jag allt mer inne på att se den som ett kulvapen med hagelmöjlighet och använda den till ungefär det BigJim beskriver. Smygjakt eller kanske åteljakt på räv. Dyker räven upp på nära håll kan man ta den med hagel, på långt håll med kula. Att jag just plöjt PMTs hagelvapenbok stärker mig bara i denna tanke. Men detta är ju mina tankar, det finns massor med människor som tycker att kombin funkar finfint för dem på drevjakt. Så det är väl inte värre än att du testar själv.

här skriver jag lite mer om det: http://lipoptena.blo...-min-kombi.html

För övrigt hade det varit bra med just kombin igår när jag lockade räv och en hare dök upp. Hellre att jag fäller den med hagel än en varmintkula. Nåja, nu fick den skutta vidare istället även om jag gillar hargryta.

Publicerat

Jag får det inte riktigt att funka, känner mig inte bekväm med den i den situationen. Kombin i den situationen är liksom en enda stor kompromiss. Jag har insett att jag vid drevjakt får välja, antingen en hagelbrakare med två pipor (om det uteslutande är småvilt som skall jagas) eller ett kulvapen med magasin om det är högvilt eller slaskjakt. Så vad skall jag då med kombin till? Efter en massa funderande och läsande i olika trådar här så är jag allt mer inne på att se den som ett kulvapen med hagelmöjlighet och använda den till ungefär det BigJim beskriver. Smygjakt eller kanske åteljakt på räv. Dyker räven upp på nära håll kan man ta den med hagel, på långt håll med kula. Att jag just plöjt PMTs hagelvapenbok stärker mig bara i denna tanke. Men detta är ju mina tankar, det finns massor med människor som tycker att kombin funkar finfint för dem på drevjakt. Så det är väl inte värre än att du testar själv.

här skriver jag lite mer om det: http://lipoptena.blo...-min-kombi.html

För övrigt hade det varit bra med just kombin igår när jag lockade räv och en hare dök upp. Hellre att jag fäller den med hagel än en varmintkula. Nåja, nu fick den skutta vidare istället även om jag gillar hargryta.

Hmm, det verkar onekligen vara en del att reflektera över, men som du säger så är det ju inte mer än att jag testar och ser hur jag själv upplever det. En vettig kombi behöver ju inte kosta så mycket, vilket f.ö. är en av anledningarna till att jag är sugen på att testa en kombi istället för drilling...trots tyskarnas syn på hur vapnen bör användas. :smile:

Publicerat
  • Författare

Förstod nog att tråden skulle halka in på diskussionen kombi vs. drilling... :-) Men jag kommer nog inte använda den öht på drevat vilt.

Det ska bli intressant att testa lite olika skjutställningar och stöd nu under våren. Hittade nått som hette Bogpod... Det kanske kan vara nått i kombination med en stuffad ryggsäck för liggande? http://www.boggear.com/bipods/sb_bipod.html

/må

Publicerat

..............

Det ska bli intressant att testa lite olika skjutställningar och stöd nu under våren. Hittade nått som hette Bogpod... Det kanske kan vara nått i kombination med en stuffad ryggsäck för liggande? http://www.boggear.c...s/sb_bipod.html

/må

Ska man ligga ner med ett brytvapen ska man ha ett par saker i minnet:

1 Förstocken sitter fast i pipan

2 Allt sitter i hop i mitten - runt en axel

Av detta så inser man att man vid liggande - eller för den delen sittande, knästående etc - ALDRIG får hänga i kolven. Trycker ni ner brytbössan i tvenne sandsäckar vid inskjutningen så vet ni bara att det tar någon annanstans än där ni siktar......

Därutöver är det bara att lära sig hantera snälltrycket (en kombi eller drilling utan snälltryck är som pannkakor utan sylt - futtigt trams).

/T

Publicerat
  • Författare

Ok. Snälltryck är det på den.

Hur slackar man ett sådant normalt? Är det att bryta bössan, patron ur och blindavfyra som gäller? Kanske är olika beroende på tillverkare?

/Må

Publicerat

Ok. Snälltryck är det på den.

Hur slackar man ett sådant normalt? Är det att bryta bössan, patron ur och blindavfyra som gäller? Kanske är olika beroende på tillverkare?

/Må

Egentligen behöver du bara säkra, men det är att lita på att bössmakaren inte drack grogg kvällen innan han passade ihopa trycket så man bryter en liten bit och blindklickar - då löser man ut snälltrycket men som regel inte låset. De flesta brytvapen har en avfyrningsspärr som gör att slagstiften eller hanen inte når fram om toplevern är påverkad.

/T

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Kombin har landat! En Brno 502.2 i 12/7x57r med en Leupold 2-7.

Bössan känns rätt trevlig men något tung om jag ska klaga på nått. Tejpade på en tunn bit liggunderlag över kolvkammen, och vips blev anläggningen mycket bättre. Får se om det hinns med nån provskjutning i helgen..:-)

Och det verkar funka med att slacka snälltrycket med att öppna bössan något och klicka..

/Må

Publicerat
  • Författare

Efter lite torrsvingade hemmavid idag funderar jag på kikarn, Det sitter en jättefin Leupold vxII European 2-7x33 på den. Tre problem: Snävt synfält, dålig "eyebox" och ett rm som inte är min favvo direkt, duplex :sick:

Är det någon som har ett förslag på någon annan kikare? Krav: 1"-tub, bättre egenskaper än ovan, inte för tung och objektivet får inte vara för stort (40 mm är nog för stort..) och ett annat rm..

Jag kommer inte på nån modell så där spontant..

/Må

Publicerat

Swarovski 3-9x36... :yes:

Publicerat

Jag tänker köpa mig ett Trijicon 1-4. Tror fet skall funka även till visst hagelskytte!

Publicerat
  • Författare

Swarovski 3-9x36... :yes:

Just det. Såg att Torsbo hade en dylik för 5900:-

Jag tänker köpa mig ett Trijicon 1-4. Tror fet skall funka även till visst hagelskytte!

Ok, vill ha lite mer förstoring dock.

/Må

Publicerat

Just det. Såg att Torsbo hade en dylik för 5900:-

Ok, vill ha lite mer förstoring dock.

/Må

Kanske den enda kikare som jag ägt som jag ångrar jag sålde. Väger väl under 350g tror jag.

EDIT: 330g

Publicerat

Brukar använda
samma teknik med kombin som med de övriga vapnen när jag skjuter in. En stabil hög bänk. Inga bänkstöd utan ”bullar upp” med filtar etc till jag ligger rätt i målet utan att hänga på bössan.
Funkar givetvis med bänkstöd också men jag vill att bössan vilari den främre handen utan att behöva ha något konstigt grepp. Drar den rakt bak i ett fast grepp. Sitter man och pressar bössan neråt fram eller bak brukar träffbilderna öppna upp även med bultbössanär min erfarenhet. Som alltid ska man givetvis provskjuta i de olikaskjutställningar som kan bli aktuella för att utröna om hur träffläget skiljer sig.

Nu har min Blaser BBF95 så fint trycke så jag varken saknar eller behöver någotsnälltryck. Snälltryck är djävulens påfund :wink: eller en nödlösning för att det vanliga trycket är undermåligt. Har snälltryck på en gammal Sauer Tell men använder det aldrig då jag tycker det vanliga trycket är nog så bra.

Helia hade förut en modell som hette CT 2-7x36 och fanns åtminstone med Tyska 4ans riktmedel det är ett väldigt fint sikte tycker jag. Kan vara svårt att hitta dock. Vet inte om lagerstatusen stämmer här men det går ju alltid att kolla.
http://www.vapencentrum.com/system/webshop_showdetail.asp?HID=1238&HSID=23004&FID=566&Kid=10866_10930_10935&PID=154990

Zeiss Conquest fanns förut i 1,8-5,5x38 men är osäker på vilka riktmedel den fanns med. Minox 1,5-8x32 ser ju rätt intressant ut på pappret också med 4ans riktmedel. Hur dessa två är i verkligheten vet jag dock inte då jag aldrig haft tillfälle att titta i något av dem.

Bara min tankar...

Mvh Broder Tuck

Publicerat

Vissa brytvapen kan vara lite känsliga för stöd under framstocken (Brno brukar inte vara det).

Det är lätt att testa på skjutbanan, min dubbel tål inte stöd under framstocken med det går utmärkt att stöda under lådan.

Drillingen spelar det ingen roll om man stöder under framstocken.

Själv har jag alltid andvänt & andvänder två käppar ihopsatta med en skruv i ena ändan så att det går att skjuta stående.

//Lasse D.

Ps Snälltryck kräver en annan teknik en vanliga tryck, de går inte att krama av.

Publicerat
  • Författare

Nå, var ute och "provsköt" muskedundret innan en kort rävlock nu på eftermiddagen. Två kulsmällar, en hagel och en brenneke. Kulorna avlossade jag på ca 60 meter ståendes med stöd mot en stor ek, snälltryck aktiverat.. Träffarna satt tillräckligt bra för att jag skulle känna förtroende för att jaga med dem. Hagelsvärmen på 30 meter såg fin ut. 36 gr Winchester Super Speed US4. Blyplommonet blev en låg träff, förmodligen att jag dippade pga det sämre hageltrycket.

Nåväl; överlag en positiv känsla av pangen och framförallt vid efterföljande jakten, då man känner sig välrustad med en pipa av varje. Ska bli kul att testa lite mer skytte på banan i vår och se vad man kan prestera med en kombi med diverse olika stöd.

Kikarn ska bytas dock. Den uppfyller inte mina krav....

mvh/Må