Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ska få kontroll av vapenförvaring, vad kontrolleras.

Featured Replies

Publicerat

Måste man redogöra för hur man förvarar nyckeln tex?

Kontrollerar de längden på skruvarna som det är fastskruvat med?

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Publicerat

Är som jag fattat det främst att man har rätt vapen i skåpet samt att skåpet har rätt klassificering. För enkelhetens skull, ha inga lånevapen i skåpet, och ha ingen ammunition liggandes utanför skåpet. Är det ett litet skåp <150kg, ha det bultat i vägg...

Publicerat
  • Författare
Är som jag fattat det främst att man har rätt vapen i skåpet samt att skåpet har rätt klassificering. För enkelhetens skull, ha inga lånevapen i skåpet, och ha ingen ammunition liggandes utanför skåpet. Är det ett litet skåp <150kg, ha det bultat i vägg...

Den biten är lugn, men jag tänker inte berätta vart jag gömmer nyckeln om de frågar det.

Publicerat

Den biten är lugn, men jag tänker inte berätta vart jag gömmer nyckeln om de frågar det.

Eftersom nyckeln inte ska gömmas så låter det helt rimligt! Om de frågar, så är det bra att svara bankfack eller familjemedlem som bor på annan adress, och som har eget vapeninnehav(förvaring i vapenskåp)... :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Eftersom nyckeln inte ska gömmas så låter det helt rimligt! Om de frågar, så är det bra att svara bankfack eller familjemedlem som bor på annan adress, och som har eget vapeninnehav(förvaring i vapenskåp)... :thumbsup:

Fast annan familjemedlem är ju inte ok, nåja de lär knappast fråga.

Publicerat

Nja, du har iof rätt i att det är tveksamt med annan familjemedlem, men i och med att det fortfarande är OK med lånelicenser inom familjen så tror jag nog det är bättre att ha extranyckeln i vapenskåp hos familjemedlem på annan adress, än gömd i egen bostad... Gömd i egen bostad är garanterat tokfel hur man än ser på det!

Publicerat

Rätta mig om jag har fel men om det är kontroll av vapenförvaring så är det bara det inte kolla vad det är för bössor eller rota efter amm o jämföra kalibrar mot licensen

Publicerat

...

Publicerat

,reservnyckeln ligger SJÄLVKLART i vapenskåpet om de frågar :-)

Publicerat

VIlken extra nyckel???

Jag kan inte tänka mig att de kommer att fråga var/hur nyckeln förvaras eller ev extranycklar.

Kontrollen lär vara för att se så skåpet står där det ska, att det är rätt skåpm att vapnen är de rätta, ev ammo.

Annars tror jag inte att de lär kolla mera.

//

Publicerat

Det är bra att de gör dessa (iofs ovanliga) vapen(skåps)kontroller, det finns länder där man inte får ut vapenlicens utan att först ha vapenförvaringen ordnad.

lillefar,

Meddela vad som ingick i kontrollen då den genomförts.

Raggarö

Publicerat

Meddela gärna vad de går igenom :)

Publicerat
  • Författare

De kommer nästa onsdag, uppdatering kommer efter det. Känner mig lite privilegierad, det görs nog för lite kontroller.

Publicerat

Med tanke på att man vet hur det ser ut i vissa vapenskåp så känner jag mig personligen ganska lugn :)

Publicerat
  • Författare
Med tanke på att man vet hur det ser ut i vissa vapenskåp så känner jag mig personligen ganska lugn :)

Jag med, det är ju själva nyckel förvaringen som är kruxet. Enligt polisens riktlinjer ska den förvaras oåtkomligt för obehöriga, närmare än så beskrivs inte. Förvaring hos annan är inte tillåtet.

Publicerat

Jag med, det är ju själva nyckel förvaringen som är kruxet. Enligt polisens riktlinjer ska den förvaras oåtkomligt för obehöriga, närmare än så beskrivs inte. Förvaring hos annan är inte tillåtet.

Var hittar man dessa riktlinjer?

Publicerat
  • Författare

Var hittar man dessa riktlinjer?

Minns inte, vet att jag hört dem nån gång i tiden.

Publicerat

En vapenhandläggare gav mig rådet att jag skulle ha den ena nyckeln och att min fru skulle ha den andra, det viktigaste var att ingen nyckel låg kvar hemma när vi inte är hemma.

Publicerat

Nyckelproblemet löser man enkelt med kodlås. Jag har mitt 150 kg skåp, bultats garaget som är larmat och videoövervakat. Det är värme och avfuktare där också.

Publicerat
  • Författare
Nyckelproblemet löser man enkelt med kodlås. Jag har mitt 150 kg skåp, bultats garaget som är larmat och videoövervakat. Det är värme och avfuktare där också.

Absolut bästa lösningen, dock så är de flesta skåp med nyckel. Sen borde även 150 kg skåp också bultas, inga problem att kånka ut ett sånt.

Publicerat

Har du garaget sammanbyggt med huset?

Publicerat

En kompis hade nyligen kontrol av sitt skåp.

Det var som flera skrivit kontol av att det var rätt typ av skåp, bultat och var nyckeln var ( med sig på nyckelknippan ).

Sedan att det bara fins ammo i skåpet som till hör vapen man har licens på.

Att det bara fins vapen i skåpet som man har licens på och att dom står där!

Han åkte dit på att det fans ett vapen som sonen hade hema hos sig och inte var i faderns vapenskåp.

Men dom var inte så kinkiga utan sonen fick åka och visa upp vapnet och ställa det i "rätt" skåp så var det ordnat.

Vad jag kan förstå så får inte sambo eller fru eller liknade som bor på sama plats ha någon nyckel om inte hen inte också har licens och vapen i skåpet.

Publicerat

Har du garaget sammanbyggt med huset?

Nej står precis bredvid, därav av larmet. Mitt problem med huset är att det är mycket glaspartier så det är alltså säkrare med garaget. Har bultat skåpet trots vikten.

"För att uppfylla kravet på uppsikt enligt 1 § bör skjutvapen förvaras i tillståndshavarens bostad vilket regelmässigt innebär där tillstånds- havaren är folkbokförd. Med bostad kan likställas byggnad t.ex. ga- rage eller förråd, som är låsbar och sammanbyggd med bostaden och där genomgångsdörr finns mellan byggnaden och bostaden. Det- samma gäller byggnad som inte är sammanbyggd med bostaden men så placerad i förhållande till denna att byggnaden är möjlig att över- vaka från bostaden. I sådana fall bör dock en anordning finnas som anger för personer i bostaden när ett angrepp på byggnaden sker. En sådan anordning bör inte utan svårighet kunna sättas ur funktion."

Publicerat

Där ser man, var själv inne på att placera mitt andra skåp i förrådet.

Har oxå larmat (även på natten när jag är hemma)

Men någon sa då till mig att det var tvunget att vara samman bundet med huset precis som det står i texten.

Lite intressant att det ska kunna hållas under uppsyn när man är hemma.

Men lite konstigt, för när man inte är hemma så finns ju ingen uppsikt över huset heller...

Inte utan att man kan bli förbryllad över viss lagtext ?

Publicerat

Alltså du får ha vapnen i en byggnad vid sidan om, som det står, du ska kunna övervaka den och BÖR har larm, dvs inget tvång. Så tolkar jag, och även lokala polisen här när jag frågade dem. I mitt fall är problemet att jag glömmer sätta på larmet ofta, vilket måste ske manuellt. Har funderat på någon timerhistoria dock eller ett litet speciallarm enkelt och trådlöst på Jula som komplement till villalarmet.

När jag är bortrest så larmar jag alltid dock.