Publicerat Januari 21, 201313 yr Jag läste på Svenska Stövarklubbens hemsida att "1992 registrerades 1325 st Hamiltonstövare,2012 var reg. 241 st. Detta är vår nationalras,har funnits i landet över 100 år. När ska riksdagen besluta att skydda vår nationalras." Det är naturligtvis tråkigt med denna enorma tillbakagång och jag förmodar att siffrorna stämmer. Genetiskt kan det bli bekymmer framöver då det inte finns någon "genpol i öst" att importera ifrån. Antar att det ligger främst på hundklubbarna att driva frågan men det jag undrar över om ni vet någon undersökning eller ytterligare statistik som visar utvecklingen för andra jakthundraser på både nationell nivå men även lokal nivå? Man bör väll passa sig för att beskylla vargen för hela tillbakagången för jag antar att det backat över hela landet men finns det några skillnader mellan vargland och icke vargland på jakthundar? Antar att man kan se mönster i att hundanvändningen ändrats pga vildsvinens intåg men kan man även se att rådjuren gått tillbaka i vissa regioner dvs att typsika rådjurshundar som drever gått tillbaka där rådjuren minskat? Om man tar vargen igen kan man då tydligt se i hundregistern hur vargen påverkat hundanvändningen vid jakt? Många är ju så negativa och säger att det är omöjligt att släppa hund när vargen etablerat sig men det jagas ju trots allt med hund även i vargreviren men är det samma mönster som tidigare eller har förhållandet mellan t.ex. älghundar och stövare förändrats eller vad är det för hundar man jagar med? Kanske blev flummigt men tänkte att jag bara slänger ur mig lite frågor så får jag se vad det landar....och jag kanske borde lagt frågan på SJF avdelning istället men då får ju inte alla förmånen att svara och diskutera