Publicerat Januari 21, 201313 yr Detta är en populär post. Blev uppringd av en kontaktman igår vid 19 tiden. En älg va påkörd lite söder om Lammhult på 30an. Tvekade lite om jag skulle gå för figo va rätt sliten efter två dagars jakt men han hade inte fått tag på någon annan så jag åkte dit. Ringde bilisten påväg dit och smällen hade tagit på bakbenen enligt henne och det hade gått rätt fort. När man kom dit till där hon hängt påsen så fanns det inga älgslag. Fick gå och spåra i diket 500m åt varje håll men jag hittade inte olycksplatsen :/ tog en rätt bra stund men sen hittade jag den säkert 700m söder om där den va utmärkt. Då va jag lagom glad! Skickade ett sms till Björn med så han skulle va beredd på att komma om det krabbade. Började spåra först i snön och den hade varit omkull i diket innan den gett sig iväg in i en plantering. Gick efter och kom på första legan efter 50m och i den var det blod. Tyckte den släpade/slängde med ett ben ibland. Fortsatte i slaget och kom på en lega till efter ytterligare 50m med blod i. Funderade lite på hur jag skulle göra men jag ville gärna inte släppa figo 100m från 30an och 500m till järnvägen. Men den hade ju lagt sig så fort så jag bestämde mig för att gå lite till och förhoppningsvis kunna skjuta den om den i sårlegan. Gick 100m till och det va knappt någon blod i spåret. Kom ut på ett hygge med 2m höga plantor när jag hör en älg dra iväg 50m framför mig. Typiskt med! Går fram och kollar och när jag kommer närmre drar det iväg en till bara 5-10m ifrån mig. Den låg bakom en rotväta så jag såg den aldrig innan. Kollade legan och där va blod så då va det den älgen. Lät lite konstigt när den sprang med så jag anade att benet va av. Ringde Björn och sa att vill du komma så bara kom du och han va inte svårövertalad jag fortsatte i slaget och ville följa den så långt att den antingen gick över järnvägen eller 30an innan jag släpper. Den gick där mellan 700m innan den gick över 30an precis utanför Lammhult och då lagom kom Björn så vi hämtade figo och spårade med han i lina. Inget blod i slaget men efter 350m in från vägen kom vi på en ny lega med lite blod i så då släppte vi. Han drog iväg och tog upp 250m bort precis intill 30an. Stog still lite ibörjan innan det gick utåt vägen. Jag och Björn drog oss där åt och jag såg älgen och figo på ett hygge på andra sidan vägen men då gick dom rakt ifrån mig så jag fick inget läge. Den följde samma spår som jag hade spårat den i tidigare mot Lammhult mellan 30an och järnvägen. Björn kom närmre än jag så jag sprang och passade mot järnvägen för det drog lite där åt medans Björn gick på. Han va inne på 30m några gånger men såg aldrig älgen i det täta. Sen bytte vi så Björn skulle passat uppåt 30an och jag gick på. Älgen rörde sig lite hela tiden och den gick och fick vind av björn och kom utåt mig i en mosse lite sakta. Tände lampan när jag hade den på 50m och hade kunnat dra ett skott lite på chans men jag visste inte riktigt va jag hade Björn så jag höll inne. Den gick lite sakta tillbaka i samma slag igen och Björn sprang runt och ställde sig på en grusväg på det gamla slaget och jag gick efter. Den bara gick framför mig på 80-90m hela tiden så i samma slag så den kommer perfekt till Björn tänkte jag och det gjorde hon också. Han lyckades med en riktig femetta på vägen så det va gött! Skadan va precis som vi trodde att ena bakbenet bara hängde och slängde, lite konstigt det inte syntes mer i snön. Skönt att lyckas med ett sånt eftersök med både järnväg och 30an nära.
Publicerat Januari 21, 201313 yr Bra jobbat, hur långt gick älgen innan ni kunde avliva den? Var det gick älgen eller va de full fart på den trotts benet? Bra gjort iaf
Publicerat Januari 21, 201313 yr Författare Bra jobbat, hur långt gick älgen innan ni kunde avliva den? Var det gick älgen eller va de full fart på den trotts benet? Bra gjort iaf Ja efter att jag såg att den gick upp första gången drog den nog 1,5km innan figo tog upp den och sen gick den säkert 1km till när figo höll på med den innan Björn sköt den. Men den klarade inte av att springa utan den gick mest då men det går fövånansvärt fort för en 3bent älg. Hade jag bara vågat släppa från början så hade den troligtvis inte gått så långt men det va ingen höjdare med den vägen så nära och järnvägen så jag vågade inte släppa
Publicerat Januari 21, 201313 yr Hade en liknade olycka på julaftonsnatten av alla dagar släpade klöven efter sig i snön på ett par ställen. Såg älgen bra vid ett tillfälle med ren bredsida kunde inte se att den haltade men när den vände upp så jag såg den bakifrån så såg jag att backbenet slängde. Så när nästa bre sida kom så small det visade sig att benet var avslaget uppe vid låret. Första legan var efter ca 300 m inget blod så hunden släpptes sköts ca 1.5 km från olycksplatsen. Kul att Björn inte behövde ett uppvärmningskott som han har en viss förmåga att behöva ibland. Lasse som jagade med Björn i söndags.
Publicerat Januari 21, 201313 yr Hade nog gått snabbare om nån annan än en inbiten grävlingjägare gått på ståndet. Men ett bra jobb av dig och figo.
Publicerat Januari 21, 201313 yr Författare Hade nog gått snabbare om nån annan än en inbiten grävlingjägare gått på ståndet. Men ett bra jobb av dig och figo. Ja han va rätt trött sen figo. Tyckte han knappt orkade skälla i slutet