Publicerat Januari 22, 201313 yr Tja! har länge funderat på att bygga en vakkoja och vaka på räv, men vill gärna ha någon form av belysning på åteln. det finns ju massa olika konstgjorda åtelbelysningar med olika färg på ljusen mm. är det någon som vet någon bra lampa som rävarna inte blir så skygga av? Nu vet jag ej om detta riktigt är lagligt att sätta upp åtelbelysning sådär, men man få väl säga att det är någon annan anledning att man har en lampa där (om någon frågar) Mvh
Publicerat Januari 22, 201313 yr Vet en som provat. Var ingen hit räven fick nästan hjärtinfarkt när den tändes å återkom inte
Publicerat Januari 22, 201313 yr Har hört av säkra källor att det funkar utmärkt att ha en som går på timer och är påslagen under dygnets mörka timmar! Personen i fråga sköt första åtelräven 42 timmar från att en 150 watts ledlampa installerades
Publicerat Januari 22, 201313 yr Författare okej, för jag vill kunna vaka varge helg, eftersom att jag går naturbruks i burträsk så kan jag bara jaga helgerna...
Publicerat Januari 22, 201313 yr Är det bara jag som börjar tycka att det är lite väl många diskussioner i och ikring lagens gråzoner? Jag skulle inte rekomendera dig att sätta upp någon lampa alls på rävåteln. Nu har väl Västerbotten inte så väldigt mycket varg. Men det kommer säkert framöver. Och några har ni ju som travar förbi emellanåt. Inte kul att bli av med vapnen i något år medans något utreds. Och du kan ge dig katten på att det finns en svans av vargkramare som gärna får bort några jägare från skogen när vargarna skall trampa förbi. Inte för att jag tror att du skulle skjuta vargen. Men för att de kanske tror det... Så om du inte vakar i närheten av en vedbod eller liknande (där du kan motivera en lampa av annan anledning än jakt) bör du nog avstå. Och om du har en bra motivering till en lampa så blir nog den motiveringen betydligt svagare om du använder röd lampa. (Vilket är bäst för att inte störa ditt mörkerseende) Nu kanske jag är lite väl mycket "bror duktig". Men det blir ju liv i luckan och polisanmälan när någon lagt ut ett par tamhöns...
Publicerat Januari 22, 201313 yr Bästa är ju om du skulle kunna ha din åtel i närheten av ett gatlyse lr dylikt för då kan ingen säga något. Angående belysning är det väldigt olika var man bor. Hos en del funkar det och hos vissa inte. Hos mig på min åtel funkar det dåligt, räven vågar sällan fram till åteln när det är tänt, trots att belysningen varit tänd under en längre tid. Jag har min åtel i utkanten av en by med lite hus i närheten av varandra därav lite skyggare rävar också. Byarävar som är vana vid mer belysning kanske är lättare att få dit. Har provat att använda röd och vit belysning. Enligt vad jag har hört och mina egna erfarenheter verkar rött sken funka bäst och belysning skall sitta ganska högt monterad och vara riktad ned emot åteln istället för rakt mot åteln. Det röda skenet är behagligare för ögonen att vaka i än det vita/ljusa. Belysningen ska vara tänd varje mörk timme så det blir naturligt för rävarna. Som skrivits tidigare kan räven komma redan natten efter eller så vill dom aldrig komma fram
Publicerat Januari 22, 201313 yr Stiss, ta det med dina lärare..big no no skulle jag tro ! Du har förmodligen snö den allra största delen av rävsäsongen ändå ?!