Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jämthund,inkallning.

Featured Replies

Publicerat

Hej alla som har ställande älghundar. Vad använder ni er av när ni kallar in era hundar? Visslar,horn,visselpipa,annat? Varför just den metoden?

Är ute efter att hitta det optimala som hörs långt men inte tar för mycket plats. Tacksam för svar.

/Lars.

Publicerat

busvissla, eller blåser i en tomhylsa.

Publicerat

Tomhylsa funkar ypperligt tycker jag.

Publicerat

Jag använder visselpipa den har jag präglat hundarna på sen valp.. blåser en gång varje gång dom får mat .. enkelt sätt :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Tack för svar. På hur långa håll uppskattar ni hunden hör vissling/tomhylsa?

I bästa fall,då väder o vind/terräng spelar roll givetvis.

/Lars.

Publicerat

Brukar kunna kalla in min Jämte på dryga 500 meter med busvissling, förutsatt att han inte har grislukt i näsan för då funkar ingenting knappt!

Publicerat

Har blåst in hannen på 700m under sök med tomhylsa.

Publicerat

Viktigast av allt är att inte koppla hunden vid lyckad inkallning. Låt hunden fortsätta arbeta m djuret alt sitt sök.

Kopplar du första gångerna blir det inte långvarigt med en inkallningsbar hund.

Med vänlig hälsning,

Rickard

Publicerat
  • Författare

Ingen mer som vill dela med sig av sina metoder?

/Lars.

Publicerat

Övade in med pipa. I början när jag kom ihåg pipan så blåste jag in tiken från 200-300m. Nu följer pipan sällan med så det är vissling som gäller. Hon har kommit in från 500-600m. Dock är hon bekväm(kanske lite för smart!?) av sig, ibland när hon är på väg in så kan hon kontaktskalla för att få en signal så hon slipper bakspåra hela vägen in. I början ignorerade jag hennes kontaktskall men på något vis är det lite småroligt också med samarbete. Så nu brukar jag svara och hon kommer in kortaste vägen. Dom avstånden brukar vara allt från 200 till upp mot 800m.

Sen har ser jag inte det som ett problem att koppla när hon kommer in. Men oftast så brukar jag gå en bit för att sedan släppa igen. Det gör att hon inte associeserar kopplandet med att nu är det slut jagat. Ibland är det slut ibland blir det fortsättning.

Publicerat

Annat är det här i norr! här jagar gubbarnas hundar tills det är kött i backen. dom flesta jyckarna vet inte ens vad dom heter.... :wallbash: