Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

nytt kikarsikte: Bushnell eller Delta

Featured Replies

Publicerat

Då undrar jag hur man upplever det medförstorande riktmedlet i en Bushnell Elite 6500 Tactical 6-24x50? Jag gillar mil-dot, mm och milliradianer framför MOA men har fått för mig att korset är ganska grovt. Eftersom det är medförstorande blir det det då för grovt för en orre på 200 meter? Dessutom skall den här ha lite sämre linser än allternativet som är en Delta Optical Titanium 4.5-30x50 IR SF MCZ II. Deltan har då tyvär måtten i MOA och är inte medförstorande. Optiskt sett slår den busnellen och har ett häftigare förstoringsspan. Den har dessutom mycket bra skärpa hela vägen ut till 30X vilket man inte får om man köpre Bushnells motsvarighet. Jag har för mig att dessa två har linser som tillverkas på samma fabrik (http://www.light-op....ish/?page_id=65) men att Deltan har satsat på bättre linser för att tillfredställa en europeisk marknad. Den får dessutom rätt så ok omdömme i den här testen: http://kronjakt.se/ -vi testar... Kunde inte få fram någon länk men man hittar i alla fall. Så för mina pengar som jag anser mig ha råd med: Bushnell eller Delta (eller något annat) till min 6XC ?

Publicerat
  • Författare

Jo, jag har sett det men... Jag har den billigare Deltan på min 22:a och det ger problem men paralaxen när det är kallt. Det är så stor anläggningsyta mellan gängor och packningar när ringen sitter på objektivet att stark kyla gör den för trög att vrida. Känns som att man skall vrida sönder allt. Det problemet slipper man vid sidojusteringen. Annars hade jag tagit det direkt.

Publicerat

Sondera Egun.de så får du nog napp till slut..

/R

Publicerat

Skaffa zeiss conquest 6,5-20x50 istället så slipper du problemen, får bättre optik på köpet.

sköt orre på 265m och där täckte inte korset fågeln.

ligger äl i samma prisklass

Publicerat
  • Författare

Skaffa zeiss conquest 6,5-20x50 istället så slipper du problemen, får bättre optik på köpet.

sköt orre på 265m och där täckte inte korset fågeln.

ligger äl i samma prisklass

Jag har funderat på en conquest också men efter att ha pratat med George på astrosweden tvekar jag. Han säger att Deltan har snäppet värre optik samtidigt som Conquesten bygger på äldre teknik och har ett lite tråkigare förstoringsspann. Jag vill inte tracka ner på ditt kikarsite men jag tvekar i alla fall. Deltan har ett riktigt tunnt riktmedel men är inte medförstorande och de räknar MOA. Det är skit att bo i Östersund och vara så långt bort från de välsorterade butikerna. Hur mycket skall du ha för Berettan föresten?

Publicerat

Jag har Haft/testat ett par Conquest 6,5-20x50 och optiskt kommer dom absolut inte upp i klass med Deltan. Missförstå mig rätt nu, jag tycker att Conquest är bra sikten, (dock tycker jag att priset på conquest har klätrat lite väl högt), men Deltan har bättre optik utan tvekan.

Publicerat
  • Författare

Om jag tittar vapenhögen under dig så ser det ut som du har en sådan Delta jag funderar på. Då kan ju Du kanske också säga om Du är nöjd med den och om den känns värd pengarna. Ingen, utom George på astrosweden, tycker att jag skall satsa på ett uddamärke. Funkar mekaniken och är den att lita på? Har en Delta på min 22:a och optiken är jag nöjd med. Men skall jag ha Fanta eller Cola, Fischer eller Madshus, Delta eller Bushnell ? Har bara inte råd med en Hensoldt men vill ha något bra.

Publicerat

Nu är det ju jag som har med ett par andra optik intresserade gjort testet jag skrivit på kronjakts hemsida, så mina svar kan väl anses som jäviga :)

Dock så är jag rätt noga med optik som jag använder och speciellt sånt jag rekommenderar till andra och väljer att ta i i sortimentet.

Jag är mäkta imponerad av kvaliten på Deltan, man får väldigt mycket för pengarna, och det att den var såpass exakt i justeringarna under testerna, samt att den presterar bra optiskt hela vägen från 4,5 till 30x gjorde att jag valde att skruva på den på min egna bössa. Jag kommer att använda siktet såpass flitigt jag kan och hoppas på att den håller i längden också.

Publicerat
  • Författare

Zerostopp? Tydliga klick i rattarna? Hur känns riktmedlet? Jag gillar ju prickar på en linje. Det här käns lite mer späjsigt åså det där med att det inte är medförstorande och MOA. Blir det bökigt ?

Publicerat

Zerostopp? Tydliga klick i rattarna? Hur känns riktmedlet? Jag gillar ju prickar på en linje. Det här käns lite mer späjsigt åså det där med att det inte är medförstorande och MOA. Blir det bökigt ?

Inget Zerostop, Klicken är helt OK, Jag gillar riktmedlet skarpt.

Men ska du har siktet till typ Fältskytte är det bara att lägga ner, det är onödigt att välja ett sikte med MOA justeringar till fält, då bör man välja ett Vortex Viper PST istället.

Men jag har mitt sikte till jakt och Basic rifle och till detta funkar den riktigt bra. Mekaniskt litar jag på den efter alla tester vi utfört och optiskt är den bra med tanke på priset, går ju inte att jämföra med resten av optiken jag använder, men den är inte dålig på nått sätt.