Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vakjakt

Featured Replies

Publicerat

Jag funderar över sikte till min nya bössa som ska andvändas till bäverjakt och jag har väldigt korta och trånga håll vilket inte går ihop med stort objektiv och liten förstorning. Har kollat på många kikarsikten och de erbjuder mest 3-9 och jag skulle helst vilja ha 1-6x56 med belysning. Nu undrar jag om det finns någon som har erfarenhet av vakjakt med rödpunkt sikten och om de fungerar någorlunda för den jakt jag ska bedriva. Jag har tittat på tasco propoint.

Publicerat

Kan aldrig tänka mig att något med namnet tasco på nu för tiden är bra så tror ej det. Skaffa en beg 1,5-6x42 för vettiga pengar!

Publicerat

Hur korta håll pratar du om?

Swarre har ju en 2,5-15x56 men den kostar ju lite grann!

annars en fast typ helia 8x56 är riktigt fina i mörker, dom finns för runt 3000 men obelysta!

Publicerat
  • Författare

Hade från början tänkt zeiss duralyt 2-8x42 belyst men med tanke på att tre av bävrarna sköt jag på mellan 5-15 meter så funderade jag på att ett rödpunkt skulle fungera bättre. Att tänka på är också att alla tre har varit i vatten när jag sköt dom och det har varit ganska snabba skott.

Publicerat

Ett dåligt rödpunktsikte är dåligt vilketsom. Spec för skymningsjakt. Ett meopta eller ja vilket bra/vettgt sikte i 1,5-6x42 spannet är bättre. Välj tysk 1:a eller tysk 4:a så har du bra riktmedel trots att siktet kanske saknar belysning. 1,5ggr förstoring går fint på riktigt nära håll.

Publicerat
  • Författare

Jag har bestämt mig för ett zeiss duralyt 2-8x42 utan belysning tror jag jag känner att detta med att välja kikare blir svårare ju mer man sätter sig in i det och ju mer man läser på forum. efter att jag tittat på en del forum så verkar det som att zeiss inte har lyckats speciellt bra med duralyten. Eller är det så att de flesta jämför den med de dyrare märken och inte med sikte i samma prisklass.

Publicerat

Man jämför nog med Zeiss andra produkter i övrigt. Lite som när Porsche mod 944 kom, som inte ansågs vara en "riktig" Porsche i vissa kretsar.. :wink:

Skulle tro att det blir bättre på alla sätt och vis om du lägger samma pengar som du får ge för Duralyten på en beggad tysk/österikare 1,5-6x42.

Dessutom har du ett andrahandsvärde på den sistnämnda som du inte kommer att ha på en Duralyt.

/Må

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu har jag köpt ett duralyt 2-8x42 och skutit in det och så täta serier har jag alldrig skutit som jag gjorde idag. de fyra sista skotten satt inom en femkrona på 80meter med en fyrhjuling som stöd!! och optiken anser jag är bättre än typ meopta eller leopold i samma prisklass. Så jag tycker inte zeiss duralyten är värd allt skitsnack som är på dom här sidorna.