Publicerat Januari 22, 201313 yr Hejsan vapenbröder! Har så smått börjat städa ur farfars ammunitionsgömmor, ja han var dement på slutet så man hittar de lite varstans i huset. Hittade en hel uppsjö av gamla ammunitionssorter som tyvärr lär gå in för skrotning om inte jag skaffar någon bössa. Hittade två kartonger med kanske 2000 6.5 silvertorpeden, de är väl säkert 40 år gamla men kan de va värda att skjuta slut på? Sen hittade jag denna: http://fuskbugg.se/f...WT/IMG_2591.JPG Det står 4 - 3 sen 24 längst ner, vad sjutton är detta? 6.5x55, kanske 30 år gamla. Mvh Emil A.
Publicerat Januari 22, 201313 yr 6.5x55, kanske 30 år gamla. Du är inte i närheten dom där är betydligt äldre än 30...närmare 100år. Silvertorpeden ska vara ok att skjuta men om du inte har någon 6,5x55 så kanske du ska fråga dig vad syftet med träningen är? Bulkskjuta på älgbana eller träna långhåll? Ingen superprestanda på dom skotten kontra ny plugg. /Mike
Publicerat Januari 22, 201313 yr Författare Du är inte i närheten dom där är betydligt äldre än 30...närmare 100år. Silvertorpeden ska vara ok att skjuta men om du inte har någon 6,5x55 så kanske du ska fråga dig vad syftet med träningen är? Bulkskjuta på älgbana eller träna långhåll? Ingen superprestanda på dom skotten kontra ny plugg. /Mike Du som har lite koll, vad är det för tillverkare? Skulle inte förvåna mig ett dugg om han köpte in riktigt gammal ammuntion för att skjuta med sin mauser på 300m banan, det kanske är därför han aldrig vann någonting de sista 30 åren. Har egentligen alltid haft planerna på en 6.5:a, de tog bara en lite annorlunda sväng när jag kom över min 30-06 men nu när den verkar promenera bort så lär jag fylla skåpet med en lite klenare klass 1.
Publicerat Januari 22, 201313 yr Författare Och silvertorpeden är väl gjorda på använda hylsor så det kanske är lika bra att skrota allting.
Publicerat Januari 22, 201313 yr Tror inte det skall vara några problem att hitta någon som vill förbarma sig över 2000 älgbaneplugg till 6,5...
Publicerat Januari 22, 201313 yr Du som har lite koll, vad är det för tillverkare? Skulle tippa på Metallverken Västerås. /Mike
Publicerat Januari 22, 201313 yr Tror inte det skall vara några problem att hitta någon som vill förbarma sig över 2000 älgbaneplugg till 6,5... Typ jag
Publicerat Januari 22, 201313 yr Författare Känns inte okej att ge bort någonting som jag inte vet hur gammalt det är
Publicerat Januari 23, 201313 yr Jag har kollat lite här angående märkningen: http://cartridgecollectors.org/?page=headstampcodes 24 är Norrahammars Bruk (tillverkade endast hylsor). 4-3-24 kan ju vara en tillverkare som inte finns med på hemsidan ovan.... (eller så är 4 och 3 årtal/månad och så blev vi inte klokare....) Raggarö
Publicerat Januari 23, 201313 yr Jag har kollat lite här angående märkningen: http://cartridgecollectors.org/?page=headstampcodes 24 är Norrahammars Bruk (tillverkade endast hylsor). 4-3-24 kan ju vara en tillverkare som inte finns med på hemsidan ovan.... (eller så är 4 och 3 årtal/månad och så blev vi inte klokare....) Raggarö Det var något nytt för mig att dom har gjort hylsor på bruket i Norrahammar en gång i tiden.
Publicerat Januari 23, 201313 yr Ja, det var nytt för mig att man även gjorde ammunition på Jönköpings Tändsticksfabrik..... Raggarö
Publicerat Januari 23, 201313 yr Författare Spännande Raggarö, tack för infon Jag ska rota vidare idag efter lunch och se vad man kan hitta, stay tuned
Publicerat Januari 23, 201313 yr Ja, det var nytt för mig att man även gjorde ammunition på Jönköpings Tändsticksfabrik..... Raggarö Man lär sig något nytt varje dag el. nästan iaf.
Publicerat Januari 23, 201313 yr Författare Skulle man kunna få en åldersbestämmelse? är det ca 100 år gammalt?
Publicerat Januari 23, 201313 yr Skulle man kunna få en åldersbestämmelse? är det ca 100 år gammalt? Ja, på hylsan.... Men nu var det ganska vanligt en bra bit in på 80-talet att man laddade om kronans hylsor genom FSR försorg hos Metallverken och Norma utan att stämpla om hylsorna. Och då är de sannolikt nyare, mycket nyare. /T
Publicerat Januari 28, 201313 yr prova med en magnet på kulan. armen började producera tombakmantlade kulor efter 1983 och frammåt (gjordes även några med tombak tidigare) färster magneten är dom äldre än -84. ja, magneten fäster "lite" på nickelplätterade tombakmantlade kulor men är dom stålmantlade då suger magneten fast bra rent spontant skulle jag gissa att ammon är gjord 1943 och 24 är batchen som säger vart dom är gjorda men, det är bara ett antagande. haft fel förut
Publicerat Maj 30, 201312 yr Författare Har kommit över en hel del Norma plugg som är stämplade S,T,P etc.... vad är detta?