Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tax som jagar hare

Featured Replies

Publicerat

Hej.Min snart treåriga strävhåriga tax jagar helst hare. Rådjur skjutsar han iväg 5 minuter, kommer sen hem igen, griis skäller han lite på men hare jagar han gärna och länge. 1.20 h förra helgen. Men, det var tre tappter, där är han envis men kommer till korta. Jag gillar harjakt, han får gärna jaga det för mig men vill ha tips på hur jag kan hjälpa honom med tapptarbetet. Någon som haft en harjagande tax som har förslag?

Publicerat

Hur långa är tappterna?? Hjälp inte hunden i onödan! Kan bli så du stjälper istället, de lär sig oftast bäst själva att reda ut tapter. Hjälper du för mycket/ofta kan det bli så att hunden förväntar sig det sedan av dig.

Publicerat
  • Författare

Tapptarbetet varierar, mellan tio minuter och en kvart, ungefär.

Publicerat

Tapptarbetet varierar, mellan tio minuter och en kvart, ungefär.

Är ju inget direkt ovanligt. Låt tiden ha sin gång, hunden måste få lära sig! Risken är större att man lär fel, man kan ju var i närheten och stötta hunden, ge beröm osv....men inte för mycket, tror på att den ska lära sig på egen hand.

Publicerat

Min första tax var galen i hare de 3 första åren och det kunde röra sig om drevtider på uppåt 4 timmar.. Tapt fanns inte i huvudet på den taxen! Tillslut efter många om och men fick jag över henne på enbart rådjur.

Första året sköt vi 21 vilt för henne; 9 rådjur, 11 harar och en älg. Hon kunde börja med rådjur för att sen växla över på hare..

Fick hjälp av en kille som jobbade på svensk jakts tidning och jag tror han hette Stellan. Han gav mig förslaget att ta med en kille som jag inte jagade så mycket ihop med och be honom skjuta haren nästa gång. Han skulle då ta haren och slå den mot hunden när den kom fram.. :ohmy: Jag skulle stå lite längre bort, men inom synhåll.

Vi fick ett kanonläge redan vid första försöket och då hade taxen drivit en svenskhare i nästan 3 timmar. Haren springer förbi kompisen som skjuter den!

Taxen kommer fram ett par minuter senare och får stryk.. Kompisen jagar taxen med haren.. Då kallar jag in hunden som snabbt söker upp mig för att få tröst! Vi lägger haren bakom bilen och sätter oss för att fika. Taxen gör en lov runt bilen och får syn på haren.. Hon ylar till förskräckt och rusar bort till mig!

Nu var händelsen dramatisk, men redan nästa gång vi jagade drev hon hare igen.. Nu hade alla passkyttar fått stränga förhållningsorder att stoppa hunden bryskt om hon kommer med hare. På den vägen var det och sen dröjde det inte länge innan hon totalt slutade med allt vad hare heter! Taxen blev aldrig slagen i den bemärkelsen, för då hade hon aldrig drivit något efter de händelserna. Hon blev fenomenal på rådjur som jag ville från början! Vi sköt över 100 rådjur för henne innan hon lämnade detta jordelivet! Har haft 2 andra taxar efter det, men ingen av dem kom upp i samma division. 

Publicerat

Min första tax var galen i hare de 3 första åren och det kunde röra sig om drevtider på uppåt 4 timmar.. Tapt fanns inte i huvudet på den taxen! Tillslut efter många om och men fick jag över henne på enbart rådjur.

Första året sköt vi 21 vilt för henne; 9 rådjur, 11 harar och en älg. Hon kunde börja med rådjur för att sen växla över på hare..

Fick hjälp av en kille som jobbade på svensk jakts tidning och jag tror han hette Stellan. Han gav mig förslaget att ta med en kille som jag inte jagade så mycket ihop med och be honom skjuta haren nästa gång. Han skulle då ta haren och slå den mot hunden när den kom fram.. :ohmy: Jag skulle stå lite längre bort, men inom synhåll.

Vi fick ett kanonläge redan vid första försöket och då hade taxen drivit en svenskhare i nästan 3 timmar. Haren springer förbi kompisen som skjuter den!

Taxen kommer fram ett par minuter senare och får stryk.. Kompisen jagar taxen med haren.. Då kallar jag in hunden som snabbt söker upp mig för att få tröst! Vi lägger haren bakom bilen och sätter oss för att fika. Taxen gör en lov runt bilen och får syn på haren.. Hon ylar till förskräckt och rusar bort till mig!

Nu var händelsen dramatisk, men redan nästa gång vi jagade drev hon hare igen.. Nu hade alla passkyttar fått stränga förhållningsorder att stoppa hunden bryskt om hon kommer med hare. På den vägen var det och sen dröjde det inte länge innan hon totalt slutade med allt vad hare heter! Taxen blev aldrig slagen i den bemärkelsen, för då hade hon aldrig drivit något efter de händelserna. Hon blev fenomenal på rådjur som jag ville från början! Vi sköt över 100 rådjur för henne innan hon lämnade detta jordelivet! Har haft 2 andra taxar efter det, men ingen av dem kom upp i samma division. 

En tax som driver hare i 4 timmar tappfritt måste nog vara smått otrolig.

Publicerat

En tax som driver hare i 4 timmar tappfritt måste nog vara smått otrolig.

eller lös i skallet iaf  :wink:

Publicerat

Jag ljuger inte och jag har aldrig vait med om något liknande. Taxen var spårnoga och drev aldrig förbi några avhopp. Jag har ett par kompisar som hade stövare samma tid och de häpnade varje gång de var med. En kille släppte sin "duktiga" stövare i ett område, men fick aldrig upp. Jag frågade om det var okey om jag släppte min tax? Det tog 5 minuter innan haren var på benen.. Kompisen åkte hem...

Vi slog vad vid varje drev min hund gjorde och det var omöjligt att höra skillnad på rådjur - eller hardrev! Folk sa till mig att jag var inte klok som gjorde allt i min värld för att hon skulle sluta driva hare.. De hade aldrig varit med om någon tax som presterade vad min gjorde, eller för övrigt ingen annan hund heller!