Publicerat Januari 23, 201313 yr Hej!! Tänkte höra med er om att byta pipa plus kaliber? Är de något man kan göra sj? Eller måste man lämna in till en smed? Å hur blir de med licensen ? Blir de på lådan å en på pipan? Mvh henke
Publicerat Januari 23, 201313 yr Om du inte har en bössa som är byggd med pipbytessystem där du helt enkelt köper extrapipor(ex Blaser R93/R8) tar du hjälp av en smed. Du söker licens för en extra pipa om det är det du vill ha, byter du kaliber söker du ny licens för ditt vapen, smeden skrotar sedan din gamla pipa. Byter du bara pipa med samma kaliber så är det upp till smeden att skrota din gamla pipa. Man kan naturligtvis göra det själv, förutsatt att man har en metallsvarv, jiggar och annat, och kan hantera den. Det går att köpa pipämnen med färdigbrotchade patronlägen som "bara" ska gängas, kapas och skruvas fast i lådan,byter man pipa passar man gärna på att blueprinta lådan också, vilket också kräver att man är rätt så händig med svarven. Kort och förenklat men jag tror jag presenterat essensen.
Publicerat Januari 24, 201313 yr Jag skulle säga att om du behöver fråga här om det så behöver du också anlita en smed. Jag är själv på den nivån att smeden ordnar alla större justeringar på vapen. Kan du svarva så går det säkert bra att vara med under arbetet och lära dig lite.
Publicerat Januari 24, 201313 yr Författare Ok ja hade tänkt byta pipa på min 308win till varmint pipa å då tänkte ja passa på å dra in frågan om kaliber byta om de blev någo mer pappers arbete bara. Finns de någon smed runt Ånge,sundsvall ? Tack för svaren :-)
Publicerat Januari 24, 201313 yr Tja,du har Vikmyra i Kälarne. Dom har farfar min lämnat jobb till. http://www.cylex.se/kälarne/vikmyrans+vapenlabb-11218722.html /Lars.
Publicerat Januari 24, 201313 yr Författare Vad för märke av pipor? Å är de någon som har förslag på märken? Å vad man ska tänka på? :-) Jag ska ha bössan på vak jakt å lite längre håll hade jag tänkt :-) Märket på bössan är vanguard :-) // henke
Publicerat Januari 24, 201313 yr Helt konkret tycker jag du ska leta reda på en smed och diskutera med honom. Man skulle till exempel kunna tänka sig det lönar sig för dig att först kränga din Vanguard och sedan leta reda på en gammal Tikka, remington eller Winchester att låta pipa om. Jag vet för lite om Vanguard för att egentligen uttala mig men nämnda gamla klassiker är säkra kort med stabila lådor att bygga på. Smeden jobbar kanske med något märke på pipor som han är van vid och har lätt för att skaffa hem.
Publicerat Januari 24, 201313 yr Författare Ok ja har ju en husqvarna 1640 3006 som jag har som samlar damm! :$ men varmint på den kalibern? Å den lådan? // henke
Publicerat Januari 24, 201313 yr Vad menar du med "varmint på den kalibern"?? 1640 går fint att bygga på.
Publicerat Januari 24, 201313 yr Författare Vad menar du med "varmint på den kalibern"?? 1640 går fint att bygga på. Ja eller tung pipa :-) obs! Inge illa menat på 30.06 men jag syftade mest på lådan :-) är väldigt ny på den fronten
Publicerat Januari 25, 201313 yr Författare Var kan man hitta fler pipämnen än midway.se? Har bestämt mig för att göra på 30.06.
Publicerat Januari 25, 201313 yr Ett tips och råd, tala med smeden om vad han har hemma, vad du har för krav på precision och kvalité, Midway är inte rätt källa för detta möjligtvis för viss inspiration. /CHristian
Publicerat Januari 25, 201313 yr Författare Ett tips och råd, tala med smeden om vad han har hemma, vad du har för krav på precision och kvalité, Midway är inte rätt källa för detta möjligtvis för viss inspiration. /CHristian Ja tänkte ringa runt först å se vem som tar sig an :-) å vad de tar om de har pipor hemma eller om vilka de tar hem :-) / henke