Jump to content

Haltar

Recommended Posts

Var till vet med hunden för att han haltar. Dom kunde inte säga vad det var för fel utan jag skulle hålla hunden lugn en tid framöver. Eftersom jag inte fick något svar på vad det kan va så vänder jag mig till er.

Man får klämma böja dra hur man vill med benet utan att han piper eller gnyr. Det har suttit i ca 4 dagar nu utan bättring. Han går med benet och skulle de komma vilt i vägen gör de inte ont. Här om dagen satt dom i bilen och plötsligt börja han pipa och skälla, fick stanna och kolla vad det var, då syntes de att han hade ont i benet, han lyfte på benet, men när jag tog ut honom, halta han lite och såg ganska oberörd ut. Vad har hänt?

Det är en blandras på jämte/bayersk v-spårhund. Har han trampat på nått tycker ja han skulle rycka till om man klämmer på tramdynorna eller mellan tårna, men man får göra vad man vill med benet utan att han säger nått.

Är ute och går nu, och nu haltas det minimalt. Men när han är inne lyfter han gärna på tassen.

Kias Husse

Hundar är olika.... Skitsvårt att säga.

Jämten min hade slitsat upp en reva på ca 10 cm från ena tassen och upp. 3-5 mm djupt. Syntes inget! Visade inte av något. Det var vid en kontroll av klorna 5-7 dagar senare som jag upptäckte skadan....

Stövaren.... Hon kan skrika och lyfta tassen om jag tappar en snusdosa 1m från henne. Sen haltar hon i dagar efter det....

Dock vet jag att stövaren får ont i tassarna om klorna blir en aning långa och att det är frasigt/skarsnö på marken. Då lyfts klorna en aning och hon kan bli öm i klofästet, dock utan någon synlig irritation.