Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stövlar vs. Kängor

Featured Replies

Publicerat

Har tänkt skaffa mig nytt på fötterna innan fågeljakten. Men ska man välja stövel eller kängor?

Tretorn har ju fin fina stövlar, både hiking och hunting modellerna. Men är dom för sladdriga?

Om det är någon här som brukar jaga i tretorns jakt eller vandrar stövlar så skulle jag vara tacksam med lite åsikter.

Publicerat

Smaksak. Själv anväder jag kängor när jag ska gå lite mer och gummistövlar när det är mer stillastående jakt. Köpte Meindl Engadin (utan goretex) förra året som jag är nöjd med. Ska också köpa nya stövlar i år av "hoppa-i"modell. Såg en test i senaste JoF på Tretorn Lite, som verkar funkis för sommar-höst där jag bor.

Vilken typ av fågeljakt menar du Sajmon?

Publicerat

Måste säga att ett par riktiga kängor är bättre om du ska gå mycket, tycker att stövlar har en tendes att inte sitta åt riktigt bra. Så det blir lätt att få skavsår om man går mycket. Men det är min åsikt, alla har ju olika fötter :).

Publicerat
  • Författare
Vilken typ av fågeljakt menar du Sajmon?

Både skogsfågel med mycket vandring och BLÖÖT sjöfågeljakt :) Det lutar nog åt höga tretorn stövlar som man kan vika ner skaftet på.

Publicerat

skall man gå mycket finns det inget alternativ för stadiga kängor... Fotlederna tar så mycket stryk av att gå i ojämn terräng i ett par stövlar, även fötterna då det är svårt att få stöveln att sitta lika bra som en känga. Skall man då jaga ett par dag i sträck så måste iallafall jag använda kängor. Till blöt sjöfågeljakt så rekomenderas vadarstövlar, neopren eller tyg beroende hur pass sent å säsongen du tänkt jaga.

Publicerat

Som sagt det låter som ett par riktiga kängor är det som skulle passa dig bäst. Men om det är stövlar du är ute efter kan jag rekomender le chamus (har säkert stavat namnet fel) stövlar, dom går aldeles utmärkt att vika ner skafften på. Har haft mina i flera år och dom är fortfarande som nya. Men jag gillar inte att gå långa sträkor i dom.

Publicerat

Kängor kängor och åter kängor!...stövlar är helt förkastligt att ha vid t.ex skogsfågeljakt...däremot vid sjöfågeljakt så går stövlar bra, om man sitter i en båt/kanot...men annars bör man, precis som Bomm säger, ha vadarstövlar...Neopren skulle jag inte rekomendera om man rör sig mycket vid sjöfågeljakten, jag köpte neopren vadare och det ångrar jag bittert...blir rena rama bastun i dom efter man gått typ 70m...helt sinnessjukt hur varmt det blir :o

/Fredde

Publicerat

kängor skonar både fötter och rygg om man ska gå långt...

föredrar att använda dom framför stövlar men om du prompt ska ha stövlar

har jag hittat ett perfekt par för jakt åt dig!!!  ;) ;D ;D

http://www.tradera.com/auction/Skor___strumpor/aid_30535958

Publicerat

Ruskigt kola stövlar finns dom i storlek 46 måntro jaktlaget skulle gilla dom :D Kängor är det bästa jag har köpt man dör ju i svett i ett par stövlar

Publicerat

ja jag har både vadar och vanliga stövlar. stövlarna är klassiska Nokia som jag tycker funkar bra att gå i men jag har inte gått några långa sträcker i dem. Men vadarstövlarna eller bastustövlarna som jag har är pappas gammla som han köpte när han var 14-15 år och det blir varmt i dem men de har jag ändast på sjöfågel jakten fast jag sitter i båt men man vet aldrig om man måste hoppa i eller nåt så de får duga än så länge.

Publicerat
  • Författare

Mycket ris på stövlarna då :) Har suttit och kollat på utsidan.se där dom recenserat olika tretorn stövlar. Vissa fjällvandrare verkar gilla dessa stövlar iaf...

Publicerat

Egentligen finns det inget enkelt svar själv kör jag med stövlar-viking vandrarmodel, Nokia vinterstövlar,Chevalier goretexkänga, Jörn Antifrys med skidsula och näbb....ha även ett par gamla Högakusten kängor som gör ett pass då och då.

Och använder de par som passar för dagen....