Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

parker hale m98?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

De är så att bror har tagit jägarexamen ( i somras) å han har inte köpt nå vapen så vi prata lite om de för nå timmar sen, å han ville ha en parker hale 243 win.

Hur är dom funktions mässit, lätt/tung?

Ja ni kanske förstår hur jag menar ?:-)

Vill ha lite info av er som kanske känner till de vapna :-)

Tack på förhand :-)

// Henke

Publicerat

Det är väl en helt vanlig m98, antagligen från FN efter kriget. ihopskruvat av Parker Hale i Storbrittannien. De brukar vara billiga de hag har sett. Jag vet inte hur PH har anpassat den långa mekanismen för korta patroner som 243.

Jag är en av dem som tycker om m98 och det är tvivelsutan funktionella vapen, men man ska veta vad man köper. Det kräver en del träning för att handhavandet ska kännas naturligt, de har absolut inte den sammetslena slutstycksgången som tex Sauer. Den kontrollerade matningen kräver bestämd hantering för att fungera bra. Det pratas om byrålådseffekt men det är en ren handhavandefråga. Tunga vapen om man jämför med nya lättviktsvarianter men inget anmärkningsvärt. Min hundförarbössa som är en HVA m98 med laminatstock väger 3,3kg med rödpunktssikte monterat, 338an väger 5,5kg med 65cm pipa och 56mmkikare.

Men bara det faktum att det fortfarande byggs exklusiva customvapen på exakt samma mekanism säger en del om att det både fungerar och håller.

Publicerat

De P-H som byggts på FNs kvalitetslådor är få, desto fler byggdes på Santa Barbaras blötjärnsjunk.

Jag hör också till dem som gillar M98, men det enda användbara på en Parker-Hale är trycket.

-- Mats

Publicerat

Intressant, det var mer än jag visste. Men jag har heller inte läst på särskilt mycket om PH.

Publicerat
  • Författare

Ok. Men så de kan vara en slit varg då? Ska försöka hitta något ställe å läsa om dom :-) han ska ha den till rådjur,räv å bäver eller så kan man titta till andra märken :-)

Publicerat

Egentligen är det två fel i hans tänk:

1) Parker-Hale är ett osäkert märke - bra eller anus har han inte kunskap nog att avgöra.

2) .243 Win är en erkänt kinkig patron - de kan skjuta rent vansinnigt bra ibland, men lika gärna kan det handla om decimetern på 100 m med minimal skillnad i laddning.

Eftersom han är nybörjare vore det rimligare att fråga innan, så att alla kan säga åt honom att köpa en Tikka i 6,5x55.  :thumbsup:

-- Mats

Publicerat

Jag har en PH i 6.5x55 och som tidigare nämts ett finfint trycke på även den.

Men att PH i övrigt skulle vara skräp håller jag inte fullt med om då jag jämfört den med en del Husqvarna 640, 1640 mm och uppfattar dem som livärdiga.

Möjligen har jag väl kanske en av de få tillverkade "bra" lådorna.